Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snöbollseffekten i dyrtider

Hej,

Jag har en fungering kring snöbollseffekten i dyrtider och höga räntor. Är det fortfarande god taktik att avbetala minst skuld först i stället för lavineffekten att tugga ned lånen med höga räntor i dessa tider?

Senast ändrad:
Teorien handlar ju om att försöka minska utgifterna så snabbt som möjligt så det finns ytrumme för att betala mera på de stora lånen. Små lån löses lättare och då blir man av med en utgift snabbare.
Sedan är det ofta ett faktum att de små, smslån och snabblån har betydligt högre ränta än de 'vanliga' blankolånen. Dessa snabblån är ju mestadels högkostnadskrediter.

Hej,

Jag har en fungering kring snöbollseffekten i dyrtider och höga räntor. Är det fortfarande god taktik att avbetala minst skuld först i stället för lavineffekten att tugga ned lånen med höga räntor i dessa tider?
Det finns också en annan aspekt och det är den psykologiska aspekten, att bli av med ett antal lån/krediter är för min del väldigt motiverande. Att exempelvis gå från 13 till 8 lån/krediter ger mig motivation att fortsätta.

Men det viktigaste ändå är att man fortsätter betala ner lån och krediter. Jag hade bestämt mig för att illfälligt stoppa snöbollsmetoden då jag blev stressad av alla räntehöjningar etc och tänkte försöka spara lite mer istället för att köra snöbollseffekten. Men jag kunde inte sluta då det har blivit en vana att betala mer på två av lånen så det kändes inte bra att pausa snöbollsmetoden. Så jag fortsätter trots oroligare tider. Tillfredsställelsen att släcka ner en kredit är större än att ha några hundra mer kvar i månaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp