Slopas amorteringen eller vad tror ni?

Tror ni amorteringskravet kommer tas bort, minskas eller stå kvar som nuvarande?
Jag själv tror på ett minskat krav som innan 2018.
eller jag hoppas det blir så.
Jag anser att det striktare kravet baserat på skuldkvot är alldeles för högt. Nu tillsammans med högre räntor kommer folk att få det tufft.

Vad tror ni kommer hända på fredag när FI kommer med sin rapport?

Tror att det kommer finnas kvar med vissa lättnader för folk som har det svårast. Men det känns farligt att ta bort det helt nu då det riskerar att driva på inflationen mer för oss som inte har några problem att amortera.
Att låna pengar utan att behöva betala tillbaka känns inte heller rimligt.

håller med, tror det kommer en lättnad men att ta bort det helt driver nog på inflationen.
Samtidigt vill man ju inte att folk ska behöva lämna sina hus..

Det har väl utlovats från det nu regeringsbildande partiet...

Vad är bäst, att amortera eller betala högre räntor? Såklart att amortera, vilket är en form av sparande. Räntorna är till 70 % en ren kostnad.

Tas amorteringskravet bort eller minskas på något sätt, kommer räntan behöva höjas ytterligare. Alltså det som ger utgiftslättnader i ena ändan innebär högre utgifter i andra ändan. Så funkar ekonomin, så jag hoppas våra politiker är kloka och tänker långsiktigt i denna viktiga fråga!

Ett tips är att lyssna på P1s lördagsintervju med finansinspektionens GD.

Precis som skrivits ovan är det bara rimligt med lättnader för de som har det svårast. Här finns redan det som kallas ”ventilen”, vilken kan användas i dialog med banken.

Jag som person har väl en liten liten önskan om att ta bort det, då det nu på kort sikt skulle underlätta för oss som familj iom föräldraledig etc. Skulle så vara fallet kommer vi ta bort amortering under en 16 månadersperiod men sedan lägga till igen.

Om jag ser utanför mig och vad som snabbt skulle underlätta för oss, så ser jag väldigt negativt på att ta bort amorteringskravet.

Vi svenskar är otroligt duktiga på att skuldsatta oss, inte bara blanco,sms eller snabblån, även bolån har det blivit total kaos över. Detta på en lång sikt är INTE bra.

Man ska ha råd att amortera bort sina lån på en 20-30 års period.

När vi är tillbaka back in business med arbete kommer vi fortsätta sätta av 25.000 i månaden och göra 1 stor amortering löpande per år tills bolånet är borta, först då ÄGER vi våran bostad. Tills dess hyr vi av banken.

Vad är bäst, att amortera eller betala högre räntor? Såklart att amortera, vilket är en form av sparande. Räntorna är till 70 % en ren kostnad.

Tas amorteringskravet bort eller minskas på något sätt, kommer räntan behöva höjas ytterligare. Alltså det som ger utgiftslättnader i ena ändan innebär högre utgifter i andra ändan. Så funkar ekonomin, så jag hoppas våra politiker är kloka och tänker långsiktigt i denna viktiga fråga!

Ett tips är att lyssna på P1s lördagsintervju med finansinspektionens GD.

Precis som skrivits ovan är det bara rimligt med lättnader för de som har det svårast. Här finns redan det som kallas ”ventilen”, vilken kan användas i dialog med banken.
Benägen att hålla med, tas det bort helt så kommer räntan att stiga. Men en lättnad tror jag är rimligt i dagens läge.

dock kan jag tycka att riksbanken var lite sena på bollen, vi såg ju redan detta under corona att det började gå åt fel håll gällande bostäder etc. Priserna stack iväg och bankerna lånade frikostigt ut..

Benägen att hålla med, tas det bort helt så kommer räntan att stiga. Men en lättnad tror jag är rimligt i dagens läge.

dock kan jag tycka att riksbanken var lite sena på bollen, vi såg ju redan detta under corona att det började gå åt fel håll gällande bostäder etc. Priserna stack iväg och bankerna lånade frikostigt ut..

Håller med att riksbanken är sena på bollen. Även om de ”bara” har en uppgift, vilken är att hålla inflationen på 2 %.

Under pandemin (2020/2021) låg inflationen under eller runt 2 %, varvid RB inte hade statistiska skäl för en höjning.

Men i januari 2022 steg den till 4 % och sedan har den fortsatt att stiga (nu 9 %). Så de borde ha agerat snabbare under 2022, med facit i hand. Och med 9 % (dvs 7 procentenheter över sitt mål), måste RB agera kraftfullt. Så fler räntehöjning är att vänta… och ett generellt borttaget amorteringskrav skulle spä på detta ytterligare.

Jag amorterar nästan 12000’ i månaden på bolånet, det känns lite saftigt då jag har blancolån dessutom. Att få ner amorteringen till 6000’ skulle kännas behagligare.

nu har ju högerblocken gått till val med en översyn eller slopad amortering så de är nog tvungna att gå på den linjen. Blir nog svårt att backa på den bollen nu..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp