Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppt skulder, berättat för sambo - framtiden?

Hej!

Jag har under flera års tid undanhållit spelskulder från min sambo, nu sedan ett par månader tillbaka har jag kommit till insikt att jag inte kommer att kunna lösa detta på egen hand.

Jag berättade för min sambo att jag har skulder på ca 1.5miljon, givetvis blev hon helt förkrossad att jag dolt något sånt här för henne och undrar hur fan jag kunde göra såhär mot henne, oss och våra barn (det undrar jag också), ännu värre då hon är ekonomisk och alltid trott att jag också är det (vilket jag är, egentligen )

Nu i slutet på januari kommer jag att sluta att betala på de flesta lån och söka skuldsanering då det är enda utvägen.. kommer att fortsätta betala av några tusen på Klarna och diverse små skulder.

Vi har ett gemensamt kreditkort, jag förmodar att det inte kommer att utmätas/räknas med i skusan? Jag personligen kan inte betala men om hon fortsätter betala så bör det inte vara några konstigheter?

När kan jag förvänta mig att en eventuell utmätning startar och hur kan jag förvänta mig att processen ser ut framgent?

Jag kommer att fortsätta uppdatera den här tråden med hur det går och vad som händer för att hjälpa andra i samma sits.

Kortfattat så har skulderna uppkommit pga spel, nyttjat krediter, samlat lån, om och om igen.
Eskalerat ordentligt iom att jag hållit detta hemligt och "behövt" upprätthålla en fasad om att vi har en bra ekonomi..
Tack för mig och vi får se hur den här resan slutar

Jag skulle räkna med att det gemensamma kreditkortet kommer avslutas..

Önskar dig stort lycka till på resan och hoppas att du får skuldsanera.

Till frågorna:

Kreditkortet räknas med i din skuldsanering om du blir beviljad, men hon kommer få fortsätta betala på det. Sen om det lämnas öppet eller om banken bakom kreditkortet stänger det lämnar jag osagt.

Utmätning: Min spontana gissning är 7-10 månader efter att du släppt skulderna. 3-4 månader till inkasso, 1 månad från inkasso till delgivning. väntar du som många 2-6 veckor med att skriva på delgivning så har du lite tid där. Sen är det ett gäng steg kvar efter det som också tar tid. Fylla i inkomstuppgifterna har man 2 veckor på sig att göra.

Får du skuldsanering på första försöket så undviker du mest troligt utmätning, eftersom processen för inledande skuldsanering tar ca 5 månader. Tar längre tid för utmätning att komma igång.

Tips är när du säger betala klarna och smålån: Vill du bättra dina chanser till skuldsanering så ställ upp alla lån och krediter efter det datum som dom är tagna.

Säg som exempel:

2023-08-01
2023-07-01
2022-10-01
2022-02-01
2020-10-01

Om du kan betala bort dom 3 senaste lånen inom 5 månader, så ta inte med dom ens i ansökan om skuldsanering. Är 2023-08-01, 2023-07-01 och 2022-10-01 borta fram till att dom går igenom din ansökan så är senaste lånet taget: 2022-02-01.

Delvis du har köpt dig 18 månaders skälighet till att bli godkänd snabbare. Många som åker på skäligheten pga att lånen är för nya. Jag gjorde så. Tog inte med 2 senaste lånen i min ansökan och dom var slutbetalda innan ansökan hanterades. Vilket resulterade i att jag hade köpt mig 10 månaders skälighet, kan mycket väl ha vart en bidragande anledning till att jag blev beviljad inledande på första försöket.

Så istället för klarna och några smålån, bygg om den strategin till att gå på dom senaste om det är belopp som går att betala av. Dom som du vet att du kan betala av innan ansökan hanteras när du har släppt resten, tar du inte ens med i ansökan.

Senast ändrad:
Och bli någon slutfaktura eller hur skulle det gå till?
Om bägge är kredittagare borde det bli någon variant av skutfaktura till sambon och anmäla skulden till din skuldsanering

Om bägge är kredittagare borde det bli någon variant av skutfaktura till sambon och anmäla skulden till din skuldsanering
Det är det här jag inte riktigt förstår, får hon en slutfaktura med krav på hela beloppet, men jag kommer också att anmäla den?
Blir konstigt om jag har skusan/utmätning på en gemensam skuld, såvida den inte delas 50/50 eller något sådant?

Det är det här jag inte riktigt förstår, får hon en slutfaktura med krav på hela beloppet, men jag kommer också att anmäla den?
Blir konstigt om jag har skusan/utmätning på en gemensam skuld, såvida den inte delas 50/50 eller något sådant?

Det kan bli så ja, om bägge är kredittagare och inte bara en, med ett extrakort till

Önskar dig stort lycka till på resan och hoppas att du får skuldsanera.

Till frågorna:

Kreditkortet räknas med i din skuldsanering om du blir beviljad, men hon kommer få fortsätta betala på det. Sen om det lämnas öppet eller om banken bakom kreditkortet stänger det lämnar jag osagt.

Utmätning: Min spontana gissning är 7-10 månader efter att du släppt skulderna. 3-4 månader till inkasso, 1 månad från inkasso till delgivning. väntar du som många 2-6 veckor med att skriva på delgivning så har du lite tid där. Sen är det ett gäng steg kvar efter det som också tar tid. Fylla i inkomstuppgifterna har man 2 veckor på sig att göra.

Får du skuldsanering på första försöket så undviker du mest troligt utmätning, eftersom processen för inledande skuldsanering tar ca 5 månader. Tar längre tid för utmätning att komma igång.

Tips är när du säger betala klarna och smålån: Vill du bättra dina chanser till skuldsanering så ställ upp alla lån och krediter efter det datum som dom är tagna.

Säg som exempel:

2023-08-01
2023-07-01
2022-10-01
2022-02-01
2020-10-01

Om du kan betala bort dom 3 senaste lånen inom 5 månader, så ta inte med dom ens i ansökan om skuldsanering. Är 2023-08-01, 2023-07-01 och 2022-10-01 borta fram till att dom går igenom din ansökan så är senaste lånet taget: 2022-02-01.

Delvis du har köpt dig 18 månaders skälighet till att bli godkänd snabbare. Många som åker på skäligheten pga att lånen är för nya. Jag gjorde så. Tog inte med 2 senaste lånen i min ansökan och dom var slutbetalda innan ansökan hanterades. Vilket resulterade i att jag hade köpt mig 10 månaders skälighet, kan mycket väl ha vart en bidragande anledning till att jag blev beviljad inledande på första försöket.

Så istället för klarna och några smålån, bygg om den strategin till att gå på dom senaste om det är belopp som går att betala av. Dom som du vet att du kan betala av innan ansökan hanteras när du har släppt resten, tar du inte ens med i ansökan.
Om jag tog med en skuld i min ansökan som
är tagen 20231001. Som jag INTE vill nu att den skall vara med…..Kan jag ändra min ansökan till handledaren? Och säga att den skulden är betald? Eller rättare sagt betala den nu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp