Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skuldsatt pga ett spelberoende?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lize" data-source="post: 68734" data-attributes="member: 1435"><p>Innan jag släppte allt till KFM så var det jättejobbigt, ett evigt pusslande. Ursprunget till mina skulder var en dålig skilsmässa för snart 30 år sedan, då jag stod kvar med ett hus och det var svårt att sälja samt skyhöga räntor. Jag skulle släppt allt redan då till KFM, men den tanken fanns inte ens en gång, sådan är man uppfostrad. Trodde att jag skulle kunna jobba mej ur det hela, men skulderna har bara ökat, eftersom jag inte varit tillräckligt kreditvärdig enligt UC för att få ett vanligt banklån med normal ränta, trots att jag tjänar nästan 1 Mkr om året och har utrymmet. Hösten 2015 blev jag sjuk och hamnade en vecka på sjukhus. Jag var sjukskriven i några veckor och förlorade hur mycket pengar som helst på lönen, det är inte 80% som gäller på de beloppen jag tjänar och försäkringen börjar inte att gälla förrän efter 3 månaders sjukskrivning. Så när jag var sjuk så rasade mitt ekonomiska korthus, jag hade så små marginaler så jag klarade inte att betala allt utan min vanliga lön. Dessutom fick jag tid att tänka igenom det hela ordentligt och söka information om löneutmätning/skuldsanering. När jag väl fattat beslutet så kom sinnesron och friden, det som var mest jobbigt var att tala med min koncernchef på jobbet, eftersom jag har ledande befattning, men det gick bättre än jag kunnat föreställa mej. Jag har aldrig någonsin tagit ut något privat på firmakorten, har tvärtom mot mina kollegor varit väldigt noga med att betala själv i tveksamma situationer, jag har heller aldrig begärt förskott eller betett mej struligt beträffande ekonomi på mitt jobb, så det visade att de trots allt kunde lita på mej. Jag har aldrig lånat för konsumtion eller haft något missbruk, så det är ganska enkelt för mej att leva med löneutmätning, har aldrig haft så mycket pengar att röra mej med som nu. Blir glad att jag som idag kan ta en promenad på stan, unna mej en fika och sedan ett glas vin innan jag promenerar hem igen.</p><p>Jag släppte allt på en gång och sparade ihop lite pengar under tiden, som jag såg till att inte ha på banken. Som sagt var tog det väldigt olika tid innan de olika skulderna hamnade hos KFM, en del har inte verkställts ännu. Jag fick ett fast utmätningsbelopp varje månad, vilket innebär att allt extra, traktamente mm, som jag tjänar får jag behålla. Jag har förstått att det är det vanligaste beslutet med fast belopp om man har jämn månadsinkomst, men man kan också få behålla ett minibelopp och så ska allt utöver det dras på lönen, då får man inte behålla det man tjänar extra. Det enda är att jag får se till att inte ha mer än mitt förbehållsbelopp på bankkontot, då kan det bli utmätt, även fast jag ärligt sparat ihop det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lize, post: 68734, member: 1435"] Innan jag släppte allt till KFM så var det jättejobbigt, ett evigt pusslande. Ursprunget till mina skulder var en dålig skilsmässa för snart 30 år sedan, då jag stod kvar med ett hus och det var svårt att sälja samt skyhöga räntor. Jag skulle släppt allt redan då till KFM, men den tanken fanns inte ens en gång, sådan är man uppfostrad. Trodde att jag skulle kunna jobba mej ur det hela, men skulderna har bara ökat, eftersom jag inte varit tillräckligt kreditvärdig enligt UC för att få ett vanligt banklån med normal ränta, trots att jag tjänar nästan 1 Mkr om året och har utrymmet. Hösten 2015 blev jag sjuk och hamnade en vecka på sjukhus. Jag var sjukskriven i några veckor och förlorade hur mycket pengar som helst på lönen, det är inte 80% som gäller på de beloppen jag tjänar och försäkringen börjar inte att gälla förrän efter 3 månaders sjukskrivning. Så när jag var sjuk så rasade mitt ekonomiska korthus, jag hade så små marginaler så jag klarade inte att betala allt utan min vanliga lön. Dessutom fick jag tid att tänka igenom det hela ordentligt och söka information om löneutmätning/skuldsanering. När jag väl fattat beslutet så kom sinnesron och friden, det som var mest jobbigt var att tala med min koncernchef på jobbet, eftersom jag har ledande befattning, men det gick bättre än jag kunnat föreställa mej. Jag har aldrig någonsin tagit ut något privat på firmakorten, har tvärtom mot mina kollegor varit väldigt noga med att betala själv i tveksamma situationer, jag har heller aldrig begärt förskott eller betett mej struligt beträffande ekonomi på mitt jobb, så det visade att de trots allt kunde lita på mej. Jag har aldrig lånat för konsumtion eller haft något missbruk, så det är ganska enkelt för mej att leva med löneutmätning, har aldrig haft så mycket pengar att röra mej med som nu. Blir glad att jag som idag kan ta en promenad på stan, unna mej en fika och sedan ett glas vin innan jag promenerar hem igen. Jag släppte allt på en gång och sparade ihop lite pengar under tiden, som jag såg till att inte ha på banken. Som sagt var tog det väldigt olika tid innan de olika skulderna hamnade hos KFM, en del har inte verkställts ännu. Jag fick ett fast utmätningsbelopp varje månad, vilket innebär att allt extra, traktamente mm, som jag tjänar får jag behålla. Jag har förstått att det är det vanligaste beslutet med fast belopp om man har jämn månadsinkomst, men man kan också få behålla ett minibelopp och så ska allt utöver det dras på lönen, då får man inte behålla det man tjänar extra. Det enda är att jag får se till att inte ha mer än mitt förbehållsbelopp på bankkontot, då kan det bli utmätt, även fast jag ärligt sparat ihop det. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skuldsatt pga ett spelberoende?
Topp