Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skuldsaneringsfrågor
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Olle." data-source="post: 55969" data-attributes="member: 1286"><p>Beloppen som står i KF papperna funkar hur bra som helst, är min erfarenhet när jag hjälpt en vän med detta. Dom kommer ändå få rätt belopp från respektive inkassobolag efter dom annonserar i POIT, och i dialogen som KF har med inkassobolagen. Kan även vara svårt att hitta rätt ränta osv, men bara att fylla i efter bästa förmåga.</p><p></p><p>Sedan vet jag inte hur bedömningen är nu med nya regler, men förut så ska ju skulderna vara så stora så att du inte klarar betala tillbaka inom överskådlig tid, vilket innebär att även om skulderna är flera hundra tusen men du klarar betala tillbaka på låt oss säga 8 år så kommer du inte få skuldsanering, men för de flesta så har man utmätning av lön och skulderna bara ökar för varje dag som går och då är det nog inga problem att få bevilja ur det perspektivet.</p><p></p><p>Den andra biten man tittade på är om skuldsaneringen är skälig utifrån ditt perspektiv och här har jag läst några fall förut då jag ville bilda mig en uppfattning om vad man beviljar och vad man ger avslag.</p><p>För att ge några exempel på min uppfattning gällande detta så kan tex. en person med spelproblem vilket har varit orsaken till skulderna ha svårt att få skuldsanering om man inte visar att man är frisk och botad från dom problemen även om skulderna är väldigt stora.</p><p></p><p>Om skulderna istället uppkommer genom ett shopping beteende som beror på att man mått psykiskt dåligt under en tid och man kan visa tex att man gått hos en psykolog och att man nu mår mycket bättre och att det bara är skulderna som finns kvar som är problemet ja då kommer du troligen få ok på den biten.</p><p></p><p>Så för att svara på din fråga så behöver du skriva hur skulderna har uppkommit och varför samt vad du gjort för att stoppa/ordna upp detta (tex. du har sålt huset och flyttat till lägenhet eller sålt bilen och börjat åka kommunalt till jobbet, sålt prylar på loppis och sedan löst lån med pengarna du fick in) och verkligen visa på att du gjort allt du kan för att ordna upp problemen, men skulderna är för stora och inget har tyvärr hjälpt...</p><p></p><p>Det har ju sagts att de skulle bli lättare med de nya reglerna så möjligen är det inte så hårt idag men det får väl framtiden utvisa hur dom bedömer fallen. </p><p></p><p>Lycka till med din ansökan, ta hjälp av kommunens skuldrådgivare om du känner dig osäker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Olle., post: 55969, member: 1286"] Beloppen som står i KF papperna funkar hur bra som helst, är min erfarenhet när jag hjälpt en vän med detta. Dom kommer ändå få rätt belopp från respektive inkassobolag efter dom annonserar i POIT, och i dialogen som KF har med inkassobolagen. Kan även vara svårt att hitta rätt ränta osv, men bara att fylla i efter bästa förmåga. Sedan vet jag inte hur bedömningen är nu med nya regler, men förut så ska ju skulderna vara så stora så att du inte klarar betala tillbaka inom överskådlig tid, vilket innebär att även om skulderna är flera hundra tusen men du klarar betala tillbaka på låt oss säga 8 år så kommer du inte få skuldsanering, men för de flesta så har man utmätning av lön och skulderna bara ökar för varje dag som går och då är det nog inga problem att få bevilja ur det perspektivet. Den andra biten man tittade på är om skuldsaneringen är skälig utifrån ditt perspektiv och här har jag läst några fall förut då jag ville bilda mig en uppfattning om vad man beviljar och vad man ger avslag. För att ge några exempel på min uppfattning gällande detta så kan tex. en person med spelproblem vilket har varit orsaken till skulderna ha svårt att få skuldsanering om man inte visar att man är frisk och botad från dom problemen även om skulderna är väldigt stora. Om skulderna istället uppkommer genom ett shopping beteende som beror på att man mått psykiskt dåligt under en tid och man kan visa tex att man gått hos en psykolog och att man nu mår mycket bättre och att det bara är skulderna som finns kvar som är problemet ja då kommer du troligen få ok på den biten. Så för att svara på din fråga så behöver du skriva hur skulderna har uppkommit och varför samt vad du gjort för att stoppa/ordna upp detta (tex. du har sålt huset och flyttat till lägenhet eller sålt bilen och börjat åka kommunalt till jobbet, sålt prylar på loppis och sedan löst lån med pengarna du fick in) och verkligen visa på att du gjort allt du kan för att ordna upp problemen, men skulderna är för stora och inget har tyvärr hjälpt... Det har ju sagts att de skulle bli lättare med de nya reglerna så möjligen är det inte så hårt idag men det får väl framtiden utvisa hur dom bedömer fallen. Lycka till med din ansökan, ta hjälp av kommunens skuldrådgivare om du känner dig osäker. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skuldsaneringsfrågor
Topp