Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - utslag kvar på "mina sidor"?

Jag har skuldsanering sedan lite drygt tre år. Hade löneutmätning i flera år innan detta.
Loggade in på "mina sidor" hos KFM igår och såg att där finns fortfarande tre utslag om skuld att betala kvar.
Samtliga skulder har tillkommit före skuldsanerings-ansökan och inledande.
Utslagen har har fastslagits under inledande och omkring beslutet, dock är samliga skulder gamla som sagt.

Är det något jag behöver göra eller städas dessa bort "automagiskt" efter avslutad skuldsanering?
Känns lite olustigt och nervöst att se detta... :(

Jag har skuldsanering sedan lite drygt tre år. Hade löneutmätning i flera år innan detta.
Loggade in på "mina sidor" hos KFM igår och såg att där finns fortfarande tre utslag om skuld att betala kvar.
Utslagen har har fastslagits under inledande och omkring beslutet, dock är samliga skulder gamla som sagt.

Är det något jag behöver göra eller städas dessa bort "automagiskt" efter avslutad skuldsanering?
Maila: dom 3 bankerna med skuldsaneringsbeslut, dina personuppgifter och förklara att dom skulderna ligger kvar trots att du haft skuldsanering i 3 år och att dom lånen var tagna före du fick skuldsanering.
Samt lägg kopia på utredning hos kreditupplysningsföretagen och kronofogden.

Mottagare:

Bank1:
Inkasso 1:
Bank2:
Inkasso 2:
Bank3:
Inkasso 3:

Kopia:

KFM: kontakt@kronofogden.se
UC: utredning@uc.se
Bisnode: utredning.se@bisnode.com
Creditsafe: Info@creditsafe.se
Sergel: dpo@sergel.com
Decidas/Valitive: info@valitive.com
Safenode: kundservice@safenode.se

Förklara läget, att det känns obehagligt och att du väldigt gärna se till att detta blir rättat så att du inte har skulder efteråt.
Att du vill dessa 3 utslag om kvar att betala ska försvinna, så att det inte blir något misstag eftersom skuldsanering, som ska inkludera samtliga skulder som uppkom före sanering påbörjades. Att du vill att KFM ska ta bort dom, bankerna/inkasso återkalla skulderna och upplysningsföretagen att rätta till och ta bort uppgifterna.

Senast ändrad:
Tack för tipset @LånaUtanPapper !
vad händer med dessa om jag inte agerar alls?
Kan dessa utslav vara negativa i framtiden?
Om du inte agerar alls så börjar lånen ticka på igen efter skuldsaneringen och du hamnar hos KFM på nytt efter ett par månader om du inte betalar eller gör något.
Då är det mycket svårare att lösa allt och få bort nya anmärkningar.

Betalar du dom räkningarna som kommer efter avslutad sanering så godkänner du lånen på nytt. Betalar man 2-3 räkningar så brukar man juridiskt räkna enligt avtalslagen att avtalet är godkänt.
Därför är det viktigt att få det löst innan avslutad sanering.

Finns folk här som fått fakturor på lån efter avslutad skuldsanering och då är det en mera stressad situation att lösa allt på en gång.

Så viktigt att ta tag i detta i god tid, innan avslutad sanering så att allt är klart när det ska vara klart.
Kronofogden har ibland flera månader handläggningstider så börjar du nu och får allting löst efter lite mail fram och tillbaka så slipper du en stressad situation i efterhand.

Skicka mail till inkassobolagen i fråga (2 olika) och frågade varför dessa ligger kvar då skulderna är mycket äldre än skuldsaeringen.
Skickade ävern ett mail till KFM med fråga om jag måste/bör agera ytterligare på detta.
Väntar nu på svar och klargörande...

De ligger kvar där 3 år plus innevarande år och beror på att utslaget har meddelats. Att man får skuldsanering har ingen som helst koppling till det, utslaget är så att säga ett faktum.

Vill du sysselsätta dig en massa till ingen nytta kan du följa det rätt konstiga och delvis helt felaktiga rådet ovan. Alternativet är att inte göra något alls och det blir samma utfall.
Utslagen kommer ändå finnas kvar och är sökbara om man har numret många många år efter avslutad skuldsanering och det kan du inte göra något åt.

Om du inte agerar alls så börjar lånen ticka på igen efter skuldsaneringen och du hamnar hos KFM på nytt efter ett par månader om du inte betalar eller gör något.
Då är det mycket svårare att lösa allt och få bort nya anmärkningar.

Betalar du dom räkningarna som kommer efter avslutad sanering så godkänner du lånen på nytt. Betalar man 2-3 räkningar så brukar man juridiskt räkna enligt avtalslagen att avtalet är godkänt.
Därför är det viktigt att få det löst innan avslutad sanering.

Finns folk här som fått fakturor på lån efter avslutad skuldsanering och då är det en mera stressad situation att lösa allt på en gång.

Så viktigt att ta tag i detta i god tid, innan avslutad sanering så att allt är klart när det ska vara klart.
Kronofogden har ibland flera månader handläggningstider så börjar du nu och får allting löst efter lite mail fram och tillbaka så slipper du en stressad situation i efterhand.

Det var inte så mycket som stämde i detta inlägg.

OK, tack @Lasseman för förklaringen.
Har redan skickat mailen (3 st) så ingen större skada skedd.
Nåväl, det får väl bida sin tid.

OK, tack @Lasseman för förklaringen.
Har redan skickat mailen (3 st) så ingen större skada skedd.
Nåväl, det får väl bida sin tid.
Beroende på när dom kom så bör de försvinna från mina sidor vid årsskiftet eller årsskiftet därefter.

Det händer att man begär verkställighet på utslag som omfattats av skuldsanering efter den avslutats. Jag har aldrig varit med om att det skett av annat än rent misstag och brukar således vara lätt att åtgärda.

Jag blev också nojig när jag såg att vissa utslag ligger kvar. När jag loggar in finns det två flikar, en med "Mina förelägganden", där står det att jag har XX antal utslag, klickar jag på den så kommer det upp info om varje utslag och om hur jag ska betala skulden. På den andra fliken under som heter "Mina skulder" står det 0 skulder, när jag klickar på den kommer alla utslag upp som avslutade och info om att skulden ingår i min skuldsanering och går inte att betala. Det är för övrigt det enda stället jag hittat där jag kan se att jag har skuldsanering.
Känns onödigt förvirrande. Hoppas att det funkar på samma sätt när du loggar in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp