Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och skatteåterbäring

Men jag måste eventuellt begära omprövning? Frågan är ju vart den gränsen går?
Ja det är ju just det som är så förvirrande, så mycket olika typer av svar även från Kronofogdens sida... Finns det en gräns? Och på vilken nivå är den?

& vad är det värsta som kan hända om man inte omprövar? Att man bara får pröjsa tillbaka sin skatt eller att man även kan få förlängd betalplan?

Jag fick beslut i december om skusan, får tillbaka 34k på skatten. Skrev till min handläggare (som jag hade under ansökan) och fick svar att jag inte behöver ompröva under 50.000.

Detta är så jävla sjukt att frågar man 50 handläggare kommer man att få 50 olika svar på en så enkel fråga.

Vad är d som blir förvirrande? Har den vunnit laga kraft får du behålla pengarna?
Det är inte en självklarhet. Får du beskedet nu så hade jag meddelat handläggaren om det.
Jag gjorde det och fick betala in min skatteåterbäring två månader efter laga kraft.

Detta är så jävla sjukt att frågar man 50 handläggare kommer man att få 50 olika svar på en så enkel fråga.
Kan det ha att göra med hur stor skillnad det skulle göra på hela skulden eller på hur mycket man betalar betalar varje månad? I mitt fall är 34.000 inte ens 2% av hela skulden och jag betalar 22.000kr/månaden enligt min betalplan. Spekulerar vilt just nu.

Lite märkligt…
Min skuldsanering var klar i mars 2024. Nu i fredags fick jag hem ett års besked om inbetald ränta från Marginalen Bank, dvs redovisad ränta till Skatteverket (ca 25tkr).
Detta har jag aldrig fått under mina 5 år med skuldsanering från denna bank. När jag går igenom Kronofogdens årliga utbetalningar till banken, så stämmer beloppen. Allt har dom tydligen lagt mot ränta, inte mot kapitalbeloppet jag var skyldig dom.
Är det dock inte märkligt att nu ett år efter avslutad sanering, så rapporterar banken alla 5 års inbetalningar på en och samma gång, eller är det vanligt förekommande?
De absolut flesta blankolånen fungerar såhär. Det gör nämligen att skulden aldrig minskar och du kan betala ränta tills du dör och de kan tjäna pengar i all evighet om man inte som du då fått skuldsanering. Då kommer du istället få skatteåterbäring på den betalade räntan efter skuldsaneringen när banken redovisar vad du inbetalt. Så tji fick dem i slutändan ändå :)

@Kimsan72 jag fick också inrapporterade räntor från bolag som ingick i min skuldsanering trots att den var över 2023.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp