Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och årsbonus – påverkar bonusen min skuldsanering?

Hej!
Har några frågor gällande skuldsanering.

Hur blir det om man har årsbonus på jobbet och man inte vet vad den blir eller ens om man får en bonus? Gör man omprövning då varje år när man vet vilken summa det blir?
Om ja kan skuldsaneringen avslutas om det blir för mycket pengar?

Hur funkar det om man har förmånsbil och den privata milen betalas via lön vid skuldsanering?

Om man är gift kan bara den ena parten ansöka om skuldsanering eller åka båda det?

Görs det alltid en utmätning av tillgångar innan skuldsanering? Vad räknas som tillgång hemma? Kan de till exempel ta en soffa, dator övriga möbler? Eller måste sakerna ha ett visst andrahandsvärde?

Du omprövar varje gång du vet hur stor bonus du ska få.
Nej en sanering avbryts aldrig pga egen omprövning.

Förstår inte frågan kring förmånsbil och milersättning. Har du uppgett detta vid ansökan så ska kalkylen vara gjord med detta i åtanke.

Varför skulle inte båda kunna söka skuldsanering?

Nej, utmätning har ingen relation med skuldsanering.

Du omprövar varje gång du vet hur stor bonus du ska få.
Nej en sanering avbryts aldrig pga egen omprövning.

Förstår inte frågan kring förmånsbil och milersättning. Har du uppgett detta vid ansökan så ska kalkylen vara gjord med detta i åtanke.

Varför skulle inte båda kunna söka skuldsanering?

Nej, utmätning har ingen relation med skuldsanering.
Tack för svar. Har inte ansökt än så därav frågan om förmånsbil och att mina privata mil dras på lönen. Gjorde skuldsaneringstest och där stod det att de drar en viss skatt på bruttolönen men antar att om man får beviljat tittar de på mer exakta siffror och då ser de att förmånsbilen ingår i det också.

Alla lånen står på mig så därför tänkte jag att det blir jag som ansöker om skuldsanering. Min fru har bara ett lån men är det bättre att vi båda ansöker?

Ska prata med skuldrådgivare i veckan som kommer men ville få lite klarhet här innan.

Tack för svar. Har inte ansökt än så därav frågan om förmånsbil och att mina privata mil dras på lönen. Gjorde skuldsaneringstest och där stod det att de drar en viss skatt på bruttolönen men antar att om man får beviljat tittar de på mer exakta siffror och då ser de att förmånsbilen ingår i det också.

Alla lånen står på mig så därför tänkte jag att det blir jag som ansöker om skuldsanering. Min fru har bara ett lån men är det bättre att vi båda ansöker?

Ska prata med skuldrådgivare i veckan som kommer men ville få lite klarhet här innan.
Ni är 2 olika individer, Om hon inte har några lån finns ingen anledning att bevilja skuldsanering förstås.
Vad har du för lån/inkomst/utgifter?

Ni är 2 olika individer, Om hon inte har några lån finns ingen anledning att bevilja skuldsanering förstås.
Vad har du för lån/inkomst/utgifter?
Ca 900.000 i årsinkomst. Lån på ca 2 milj. Vi delar på fasta utgifter så jag betalar ca 14.000 i mån sen tillkommer mat.

Ca 900.000 i årsinkomst. Lån på ca 2 milj. Vi delar på fasta utgifter så jag betalar ca 14.000 i mån sen tillkommer mat.
Hur stora lån spelar liten roll. Det är insolvens biten som räknas ut först. Dvs hur mycket du/ni tjänar och hur mycket ni har i kostnader.
900k i lön är ganska bra. Även om din skuldsättning är hög.

har inte din fru några ekonomiska bekymmer så ska hon ju förstås inte söka skuldsanering. Däremot när du söker kommer du att få uppge din frus inkomst också då det tas i beräkning för hur mkt du ska betala.

Hur stora lån spelar liten roll. Det är insolvens biten som räknas ut först. Dvs hur mycket du/ni tjänar och hur mycket ni har i kostnader.
900k i lön är ganska bra. Även om din skuldsättning är hög.
Jag har ca 22000 kr kvar när även mat är betalt men det räcker inte för det är så många skulder. Hade allt varit i ett och samma lån kanske det hade gått men svårt att få ett sånt stort lån :(

har inte din fru några ekonomiska bekymmer så ska hon ju förstås inte söka skuldsanering. Däremot när du söker kommer du att få uppge din frus inkomst också då det tas i beräkning för hur mkt du ska betala.
Tack för svar. Tänkte inte att hennes lön också kommer räknas in men det gör den såklart eftersom vi är gifta.

Jag har ca 22000 kr kvar när även mat är betalt men det räcker inte för det är så många skulder. Hade allt varit i ett och samma lån kanske det hade gått men svårt att få ett sånt stort lån :(
Du ska räkna på andra hållet. Hur mycket har du kvar när skulderna är betalda.

Ditt levnadssätt kanske är alltför dyrt för din situation, KFM kommer t.ex titta på bostadskostnad. Finns det leasingbil? eller annat av värde som privata sparande, aktier som skulle kunna säljas av för att förbättra situationen.

Att ha stora lån betyder som sagt inte att skuldsanering är aktuellt.
Man tittar också på varför dessa lånen är tagna. Är det t.ex spelmissbruk så behöver man se att detta är färdigt innan sanering bevilas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp