Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering/löneutmätning mm

Hej,
Försökte bläddra lite på forumet och hitta svar på mina frågor, men vissa trådar spårar ur totalt.
Ber om ursäkt i förväg om jag ställer dumma frågor, ni kan gärna hänvisa till rätt tråd isf.
Min fru kommer att göra ansökan om skuldsanering. Ett lån har redan gått till KFM. Hon kämpade hårt väldigt många år men hon orkar inte mer helt enkelt.
Har en del frågor.
1. Om hon ansöker och släpper allt, kommer de att göra löneutmätning innan beslutet om skuldsaneringen fattas?
2. Om svaret på fråga 1 är ja, vad betyder detta konkret?
3. På vilket sätt blir skuldsanering bättre än att KFM drar pengar från lönen varje månad?
4. Vi har delad ekonomi, har KFM hänsyn till det?
5. Måste arbetsgivaren veta om det att personen har skuld hos KFM?

Tacksam för alla svar och som sagt ber om ursäkt till mod’s i första hand om min tråd ställer till.

1. Förstår inte frågan, men ja det är möjligt att ha löneutmätning innan man får skuldsanering. Många har det.
2. Se ovan
3. Återstoden av skulderna skrivs av efter viss period. Man måste ha tillräckligt stora skulder så att dem inte kan betalas inom en överskådlig framtid (läs 10-15 år).
4. Egentligen inte. Man tar in dina inkomst uppgifter och sen gör man en bedömning på hur stor del av din frus inkomst som ska tillfalla hushållet. man gör typ en procentuell beräkning så den som tjänar mest beräknas också betala mest i hushållet.
5. Beroende på tjänst ja. Men oftast nej. Om det inte blir löneutmätning då får ju arbetsgivaren informationen ändp.

@Lock tack för ditt svar.
Angående fråga 5, du svarade ”om det inte blir löneutmätning”. Hur kan man undvika löneutmätning?
Hon har säkerhetsklassad jobb, men lägsta klassen. Hon har för avsikt att prata med sin chef om situationen och förklara. Inget missbruk förekommer, varken spel eller annat.
och förtydligande angående fråga 1, jag menade om hon ansöker om skuldsaneringen, hur sannolikt är att hon får löneutmätning.
Sorry om jag var otydlig, är ganska nya termer för mig, förstår inte själv allt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp