Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering för företagare

Hej!

Har idag skulder:

Privat
Total1 191 413kr
Nordax262 124 SEK16%
Marginalen312 000 SEK10%
Resurs197 000 SEK10%
Amex105 289 SEK18%
Nära anhörig295 000 SEK0%
Fairlo20 000 SEK16%

Via företaget finns följande skulder, dvs privat holdingbolag jag äger till 100%:

Skuld företag totalt1 155 000 kr
Moms (ff aug 2024)95 000 kr
Långivare 1200 000 kr
Långivare 225 000 kr
Långivare 3 privat borgen850 000 kr

Många frågor finns i denna oroliga tid... Är i kontakt med skuldrådgivare men vill även ha era kloka råd. Finns det ngn som gjort skuldsanering som företagare här.

* Vad innebär det i praktiken att man söker som företagare och inte? Är det 3 år som gäller för mig då istället för 5?
* Har inga bet anm eller inkassoskulder. Men vid inledande lär jag ju få det eftersom allt ska släppas. Så jag antar att vid sanering inledd, kommer jag ha bet anm i 5 år?
* Är 32 år gammal, vid ca 38 år har jag inga bet anm, och vid ytterligare 4 år syns inte skuldsaneringen på UC, dvs 42 år. Är det först då jag kan få bolån eller ger banker ut lån vid avslutad skuldsanering?
* Fakturering som konsult fluktuerar, kommer det finnas anledning att tjäna mer i bolaget? Ska det rapporteras in på kvartalsbasis eller årsbasis hur mkt jag fakturerat så de kan veta hur mkt jag tjänat?
* Får jag betala av företagslån under tiden jag är i skuldsanering?

Ska tilläggas att jag erbjudits amorteringsfritt lån med 15% ränta för att rensa privata skulder och komma ner till enbart 3 krediter (Marginalen och Resurs). Då går månadsbudgeten ihop. Men skuldbilden blir ju densamma - 2.5m. Kommer aldrig bli fri på pappret.

Hade jag enbart haft skulderna i bolaget hade det varit fullt görbart att leva med.

Skuldsanering för företagare är lite speciellt. Bland annat ska det vara lättutredda förutsättningar. Bara det att inkomsten varierar kan vara ett hinder..

Ett annat krav är att det finns en viss betalningsförmåga.. det kravet finns inte i vanlig skulder

Ett annat krav är att det finns en viss betalningsförmåga.. det kravet finns inte i vanlig skulder

Tack Lasse! Men om inte det går vägen, så kanske en vanlig skuldsanering kan sökas.

Frågan är om det innebär 5 mån väntan på ansökan om skuldsanering för företagare och sedan ytterligare 5 mån om man ska söka "vanlig"...

Verkar vara lite begränsad kunskap om det på forumet här, skuldsanering för företagare.

Det är begränsat och är ganska sällsynt.
Det finns säkert statistik, jag skulle gissa att 3-5% av skuldsaneringarna är för företagare

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp