Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering eller inte? Får inte sålt hus

Ja idag är jag desperat på många sätt och vis. Söker med ljus och lykta efter hjälp.

jag sitter fast i ett hus vi försöker sälja. Jag är nyskild. Mina skulder tar knäcken på mig. Kikat på ansöka om Skuldsanering men är rädd både för att bli beviljad och att inte bli det.
Om jag söker efter att huset är sålt så ser det ut enligt nedan:

Barn: 2007 och 2005 bor heltid hos mig
Ensamstående/skild
Lägenhet hyra: 8.212kr
Nordax: 400.000
Brocc: 396.000
EnterCard: 175.000
Förälder: 110.000
Avida: 25.000
Fairlo: 40.000
Klarna: 6.000
Qliro: 5.000
Totalt: 1.157.000

senaste samlingslånet togs i juni 2023.
Fairlo i februari 2024 (akut lösning)

Inkomst 34.000kr/månaden
Underhållsbidrag 2.223kr/barn
Studiebidragen går direkt till barnen. Min äldsta fyller 19 i sommar. Min yngsta utreds för ADHD och jag hoppas bli beviljad omvårdnadsbidrag.

läste att man kunde få 3 års skuldsanering om man hade barn, vet inte hur man kvalar in för det och annars är det väl 5 år.

om/när huset blir sålt skulle jag kunna släcka mitt enterCard och ”småskulderna” och endast ha kvar Brocc och Nordax, kanske inte ens behöver nämna mina föräldrar…?

då jag har långt till jobbet kostar min bensin 4.000-4.500 i månaden.
Enligt ”snabbkoll” på KFM kvalificerar jag mig.

vad får man kvar att ”leva för” och betala sina vanliga räkningar?
är det värt slitet med skusa eller ska jag sälja huset, betala bort det jag kan och sen vända mig på mina bara knän till banken och få kämpa med dem sista 800.000 med ett banklån (om dem ens skulle hjälpa mig)?
Input? Tips? Råd?

Skäll inte på mig. Känslig idag och håller knappt ihop det. Jag har inte spelat bort pengarna utan konsumerat och lånat för att betala lån.

Kan få betalplan på mindre än 5 år (ofta barn som är anledningen) jag har på 4 år tex, ditt ena barn är dock vuxen och den andra är snart det så det är nog tveksamt skulle jag tro. Men är inget man ansöker om eller ngt det är handläggaren som isåfall kommer med det förslaget om det är aktuellt.
Går att gå in på fondens hemsida där kan du räkna ut ganska bra hur mkt du får behålla.

En till fråga.
Om huset nu blir sålt och jag tar ut tex 50.000 i cash för att ha som ”reserv” eller betalar av hela kreditkortet för att ha som reser, ska såklart inte använda det men OM jag skulle vara tvungen, är det något man kan falla på i en ansökan om skuldsanering?

jag vill verkligen verkligen inte ha löneutmätning då jag inte vill att min arbetsplats ska veta om min situation och jag dessutom är rätt nära vår lönetjej…

Och ja. Jag har mer än lärt mig min läxa och kommer aldrig i helvete någonsin sätta mig i sådana dumma situationer.

En till fråga.
Om huset nu blir sålt och jag tar ut tex 50.000 i cash för att ha som ”reserv” eller betalar av hela kreditkortet för att ha som reser, ska såklart inte använda det men OM jag skulle vara tvungen, är det något man kan falla på i en ansökan om skuldsanering?

jag vill verkligen verkligen inte ha löneutmätning då jag inte vill att min arbetsplats ska veta om min situation och jag dessutom är rätt nära vår lönetjej…
Ja ifall du använder kredit kort så fortsätter du ju att låna så väldigt dåligt ska ju finnas tydlig Bryt punkt så inte smart att använda det som reserv

Mycket svårt att sia om om just du är berättigad en skuldsanering.
De tittar på två bitar.
Insolvent dvs om du inte kan betala på på dina skulder inom 10-15 år med löneutmätning.
Skälighet, om du har gjort allt för att lösa din situation.

Förkortad betalplan lär du inte få.
Har med barn födda 05 och 07.

Min betalplan ser ut som så, att jag betalar mer när de beräknats flytta. Då de är klara med gymnasiet.

Studiebidraget räknas som inkomst även om du ger det till dina barn.

Men. I korthet får du alltså ca

408 000 i lön (ca 21 000 efter skatt kanske? )
Plus 2223
Plus csn.

24473:-

Då din äldsta troligen är klar med gymnasiet i sommar. Borde gå år 3 nu?
Så beräknas du ej försörja det barnet längre
Då kommer du få mindre in, men din hushållskostnad kommer även beräknas vara mindre.

Du kommer således beräknas ha ett barn.

Din hyra är 8212:-
Resekostnader 4250:-
Barn över 15 år 5208:-
Vuxen 6090

= 23760

Men om 2år. Då din 07 flyttar. Kommer du ha lägre utgifter.
Dels inte 5208 för barnet.
Men du beräknas nog inte heller ha en hyra på 8212 om du bor själv. Utan borde kunna bo i en billigare tvåa då.

Så ja. Svårt att sia om ifall du skulle bli godkänd skuldsanering eller ej. Baserat på kostnaderna.

Så det blir ingen ny bil?
Bilen var morgonens panik tanke med att få loss kapital för att klara mig några månader tills huset är sålt och jag skulle kunna lösa en del skulder. Mitt andra alternativ är att sälja bilen och köpa något för typ 30.000. Men jag har 7,5 mil enkel väg till jobbet och måste ju verkligen ha något som håller då jag inte kan åka kommunalt.

sen har jag våndats hela dagen och insett att jag ändå kommer ha kvar 800.000 i skulder efter husförsäljningen.

Gällande kreditkortet inser jag hur idiotiskt det låter och såklart ska det inte användas. Men min panik skalle tänkte att jag kommer ja exakt noll i buffert om något händer. Och två barn som ska ta studenten med allt vad det innebär. Barn 1 hinner väl ta den innan jag ens kommer så långt som att ansöka om jag nu gör det…

men jag är skyldig mina föräldrar 110.000kr om jag tex skulle betala dem 200.000 efter husförsäljningen så har dem ”mina” 90 som gisslan. Och kan hjälpa mig vid akut kris.

Jag kan väl i ansökan påvisa att jag sålt huset, tagit en hyresrätt och betalat av dem skulder jag kunnat.
På KFMs sida räknade jag för löneutmätning och de skulle endast kunna utmäta 1.082kr/mån på mig vilket borde betyda att jag inte kan betala av mina skulder på 10-15 år.

vid en skuldsanering skulle de kunna ta nästan 4000kr. Jag ser dock inte hur jag ens ska klara mig om jag får behålla 22.000kr. Bensinkostnader på 4-4500kr hyra på 8200. Lite vanliga räkningar på det och två tonårskillar som äter. Fick även fylla i om ”Hushållet” får studiebidrag och det få ju båda barnen. Det ena går till barnet direkt och det andra till barnet via mig.

Hur fasiken klarar man sig?!

Enligt försäkringskassan är man ju försörjningsskyldig så länge barnet gå i skolan eller fyller 21 år. Vilka 18 åringar flyttar hemifrån veckan efter studenten kan man ju undra. Han planerar att plugga vidare dessutom. Fattar att KFM kanske inte tar hänsyn till det.

att jag ska betala mer när de flyttar fattar jag med. Men frågan är ju om man ens kan få en mindre lgh när dem har flyttat och man sitter hos KFM?! Min 16 åring kommer inte flytta på många år men får väl försöka få ett jobb och hjälpa till att betala. Min 18 åring kommer antagligen inte flytta innan han pluggat klart. Han kanske måste ta studielån då så han kan betala hemma?

5 år är en kort tid för att sedan bli fri men en otroligt lång tid när man har barn…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp