Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering av bolån, vad händer/gäller?

Har fått inledande skuldsanering.
Det är prat om att en del av mitt bolån ska ingå.

Vad innebär det?
Blir min boendekostnad lägre?
Kommer banken säga upp mitt bolån (vad innebär det för mig? Att hela bolånet då ingår?!)

Många frågor, få svar...

Har fått inledande skuldsanering.
Det är prat om att en del av mitt bolån ska ingå.

Vad innebär det?
Blir min boendekostnad lägre?
Kommer banken säga upp mitt bolån (vad innebär det för mig? Att hela bolånet då ingår?!)

Många frågor, få svar...
Att det är prat om att en del av bolånet ska ingå handlar antagligen om den osäkrade delen, inte hela lånet.

De flesta får behålla både bolån och bostad om ekonomin går ihop.

Att det är prat om att en del av bolånet ska ingå handlar antagligen om den osäkrade delen, inte hela lånet.

De flesta får behålla både bolån och bostad om ekonomin går ihop.
Ett bolån kan per definition inte vara osäkrad. Bolån är lån med säkerhet.

Jag har enbart bolån med säkerhet, men undervärde. Dvs mer lån än vad bostaden bedöms vara värd. Det är denna delen som saneras.

Lite mer bakgrundsinfo.
Anledning till att jag blir frågande är för att min skuld och budget hävdade att bolåne banken kanske säger upp hela bolånet om delar av det hamnar i saneringen.
Men jag har svårt att hitta något som säger att så är fallet. Och varför dem skulle göra det då jag skulle tolka det som att det blir en skuld som då ingår i saneringen då den uppstod innan inledande.

Pratade med handläggare om detta.
Det fanns en möjlighet att banken skulle kunna säga upp lånet men det var högst osanolikt då en exekutiv försäljning skulle resultera i en större förlust.
Fick ett undervärde på ca 80.000 och mitt försäljningsförsök som pågått i 2.5 år har inte lyckats inbringa något bud på den summan som värderingen sattes på.

Pratade med handläggare om detta.
Det fanns en möjlighet att banken skulle kunna säga upp lånet men det var högst osanolikt då en exekutiv försäljning skulle resultera i en större förlust.
Fick ett undervärde på ca 80.000 och mitt försäljningsförsök som pågått i 2.5 år har inte lyckats inbringa något bud på den summan som värderingen sattes på.
Har bostadsrätt å sanering,aldrig fått en fråga angående undervärme,så det du menar är att de 80k skulle ingå i saneringen? Tror inte en krona utav bolånet kommer ingå i saneringen oavsett över lr under värde.

Har bostadsrätt å sanering,aldrig fått en fråga angående undervärme,så det du menar är att de 80k skulle ingå i saneringen? Tror inte en krona utav bolånet kommer ingå i saneringen oavsett över lr under värde.
Du får tro precis vad du vill.
Dessa ~80k som jag har i undervärde kommer dock ingå i min sanering oavsett vad du tror :facejoy:

Du får tro precis vad du vill.
Dessa ~80k som jag har i undervärde kommer dock ingå i min sanering oavsett vad du tror :facejoy:
Sjukt system isf,övervärde på 300-500k om några år är inte omöjligt,grattis iaf! 😁

Sjukt system isf,övervärde på 300-500k om några år är inte omöjligt,grattis iaf! 😁
Det var inget jag efterfrågade eller räknade med.
Jag hade gärna blivit av med allt utom undervärdet på bostadslånet, men det är inte upp till mig utan är en del av processen.
Tack och lov så blev undervärdet inte så stort som jag först trodde, vilket bör vara till min fördel även om banken inte gillar det.

En exekutiv auktion lär garanterat resultera i en större förlust för banken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp