Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder hos Kfm- aktiv på sociala medier.

Hej!

Har skulder hos Kfm. Är väldigt aktiv på sociala medier, tiktok, instaagram mm
Dock så lägger jag inte upp några flashig bilder, utan det är mest om träning, bilder från hemmet mm. Äger INGET utav värde förutom min bostad. Som max är värderad till 100k. Mitt namn är väldigt ovanligt och jag är den enda i Sverige som heter så. Är så nojig att folk söker upp mitt namn och börjar göra kreditupplysningar mm. bara för att! Och ja jag skämms över min ekonomi!!
Helst av allt vill jag spärra mitt personnummer.
Kan jag göra det när jag har skulder hos Kfm? För/nackdelar? Fungerar Bankid med spärrat personnr?

Vill endast ha svar på mina frågor tack!

Hej!

Dock så lägger jag inte upp några flashig bilder, utan det är mest om träning, bilder från hemmet mm. Äger INGET utav värde förutom min bostad. Som max är värderad till 100k. Mitt namn är väldigt ovanligt och jag är den enda i Sverige som heter så. Är så nojig att folk söker upp mitt namn och börjar göra kreditupplysningar mm. bara för att! Och ja jag skämms över min ekonomi!!
Kan jag göra det när jag har skulder hos Kfm? För/nackdelar? Fungerar Bankid med spärrat personnr?

Det är kanske bättre att ligga lite lågt på sociala medier ett tag.

Hej!

Jag förstår inte… varför skulle man helt plötsligt börja ta kreditupplysningar på dig, vilka skulle göra det och i vilket syfte?

Om Du menar dina borgenärer, oftast inkassobolag och kanske även KF, borde väl inte ha tid med att kolla runt på sociala medier…men man vet ju aldrig i och för sig…

Men man kan ju lägga sig i privat läge på Sociala medier…
Lika så på Linked In.

Hej!

Vad menar du med spärrat personnummer? Som i skyddade personuppgifter? Det är faktiskt bara personer med uttalat skyddsbehov som får just det. Man ansöker hos skatteverket som gör en utredning och bedömmer ditt behov av skydd där dom inhämtar information från socialtjänst, polis etc.
Tänker att du borde ordna till din ekonomi istället.

Just den delen med typ skyddad identitet är jag inte riktigt med på.
Däremot att inte finnas/synas på sociala medier kan eventuellt vara en bra sak, KAN vara….

Jag har inte hört om så många där folk börjar ta upplysningar hej vilt..

Tror ni inte att hon menar via Ratsit och mrkoll? Folk är oändligt nyfikna och blir man tillräckligt stor influencer så är även Aftonbladet & Expressen igång.

Nej, man kan inte spärra ditt personnummer eller namn för att folk inte ska kunna söka upp sådan information. Det är allmänna handlingar som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, gällande vem som helst. Det är bara folk med skyddad identitet som har skyddade uppgifter -och såvida du inte lever under stort hot så finns det inte möjlighet att få det.

Jag har inte hört om så många där folk börjar ta upplysningar hej vilt..
Dock så finns det folk te allt, och att göra kreditupplysning är inte olagligt. Vill endast spärra mitt personnummer så man inte kan göra någon upplysning, men är osäker ifall man kan göra det då jag har skulder hos Kfm.

Nej, man kan inte spärra ditt personnummer eller namn för att folk inte ska kunna söka upp sådan information. Det är allmänna handlingar som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, gällande vem som helst. Det är bara folk med skyddad identitet som har skyddade uppgifter -och såvida du inte lever under stort hot så finns det inte möjlighet att få det.
Ok, så man kan inte spärra personnr från att kunna ta upplysning? Nu menar jag INTE att jag vill ha skyddat identitet. Vet att det finns personer som spärrar sitt personnr för att man inte ska kunna ta lån osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp