Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skjuta på utmätning

Hej alla glada!
Mitt i allt elände kom ett positivt besked, 25.000kr tillbaka på skatten. Eftersom jag när som helst kommer gå in i en, myyyycket lång period av löneutmätning, säkerligen livslång sån räntorna äter upp beloppet, är jag väldigt mån om att hinna få ut dessa pengar.

Problemet är att, jag fått brev från kronofogden tidigare, där verkställighet skickades in i samband med ansökan om betalningsföreläggande. Min fråga är kort och gott, om jag överklagar/invänder mot skulden, hur går processen till? Hinner jag få ut pengarna i början av April?
Inte kan väl en icke ej ännu fastställd skuld gå till utmätning av skatt?

Senast 14 mars måste jag isåfall invända mot skulden.

Moraliska betänkligheter (betala dina skulder!!!) finns säkert hos en del, men i det här fallet bortser jag från det. Tack på förhand!

Jag avråder dig ifrån den moraliska aspekten och hoppas du gör allt i din makt för att förhala processen så att du får behålla dina skattepengar som du jobbat surt för!

Betalas skattepengarna ut i början av april??

Det stämmer bra Mjau :)

Det är till och med så att även om du skickar in kvittot och låter skulden fastställas så är det på gränsen att skatteåterbäringen hinner ryka. Det tar tio dagar för skulden att fastställas, i praktiken är det väl 11-12, då är vi framme kring 20e. 99% av sökandena begär inte verkställighet direkt när man ansöker om föreläggandet, utan väljer att hantera den frågan separat. Även om dom skulle söka verkställighet direkt så tar det 2-3 dagar innan det registreras, och sedan har du 14 dagars avitid som jag är 90 säker att inte skatten utmäts under heller, utan man har en sista chans att betala frivilligt. Då är vi framme på 6 april och skattekörningen görs 7 april.
I praktiken tar det säkert 1-2 veckor innan dom söker om verkställighet, i många fall mycket mycket längre tid än så, och då hinner dom väl knappt göra det alls innan skatten utbetalats.

Bestrider du så kommer du knappast ha en exekutionstitel mot dig förrän någon gång i maj. Tidigast

Japp, skatten betalas ut i början av april mjau74 om man inte gör några ändringar.

Och tack Terry för Peppen, här håller vi om varandra. Har inte varit medlem innan men läst om din situation, och att du ens orkar, är enormt jävla bra, och kul! Kämpa på kompis, i detta elände av gammalt spelberoende (som ingen utomstående förstår hur man "lyckas" med att ha)

Lasseman: jag fick en kopia från låneföretagets ansökan till mailen, där det stod "ansökan om betalningsföreläggande samt verkställighet" . Gissar då att så fort det blir utslag går verkställighetsansökan igenom?

Japp, skatten betalas ut i början av april mjau74 om man inte gör några ändringar.

Och tack Terry för Peppen, här håller vi om varandra. Har inte varit medlem innan men läst om din situation, och att du ens orkar, är enormt jävla bra, och kul! Kämpa på kompis, i detta elände av gammalt spelberoende (som ingen utomstående förstår hur man "lyckas" med att ha)

Lasseman: jag fick en kopia från låneföretagets ansökan till mailen, där det stod "ansökan om betalningsföreläggande samt verkställighet" . Gissar då att så fort det blir utslag går verkställighetsansökan igenom?
'
Det låter onekligen så. Får jag fråga vilken aktör det är? Jag kan inte påminna mig ha sett någon utöver privatpersoner, riktigt små företag, typ åkes mekaniska och helges städ som gör så. och f-kassan, av någon anledning.

För frågan då, får jag ut pengarna om jag bestrider skulden?
Eller hålls pengarna i väntan på dom?

Du får pengarna i det fallet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp