Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skilsmässa bodelning skuldsanering

Hej
Jag och min man har lämnat in papper om skilsmässa. Men han har inledande skuldsanering.. hur funkar det med huset som han ska behålla? Han har ju inte råd att lösa ut mig. Behöver jag ändå stå med på lånet på ett hus jag inte kommer att bo i?
Tacksam för svar

Han kommer troligtvis inte få skuldsanering om ni är mitt i en separation och bodelningen inte är klar.

Sälj fastigheten är mitt råd, han kommer inte kunna ta över några lån på den, varken under inledande, eller om han får sanering.

Kan t.om bli så att du ensam får betala på lånen trots att det är han som bor där…

Kfm har vart ut o värderat huset, och tydligen finns inget övervärde då han fick inledande… så du menar att skilsmässan kan ställa till det för honom? Vi har vart separerade några månader o jag har en hyresrätt vilket Kfm vet om. däremot så skickade vi in skilsmässopapper nyligen

Det kan ställa till det, men positivt i detta fallet om det inte finns något övervärde.

När det gäller bolånet, så kommer banken inte låta honom ta över din del. Han har ju 0 kreditvärdighet och har inledande skuldsanering. Är mycket bättre för dem att kunna kräva dig på hela lånet också eftersom ni båda två är solidariskt ansvariga för det.

Räkna med att få betala hela lånen för eller senare.

Varje situation är lite olik, men i mitt fall så ångrade jag att jag inte direkt begärde tvångsförsäljning via domstol. Jag fick göra det ändå, efter ett par år och hann förlora så mycket pengar o tid på vägen.

Det bästa är om man kommer överens om att sälja, men det vill han kanske inte och då sitter du illa till.

Ibland är det bättre att ta en förlust på försäljningen och bli av med allt.
Annars kan det komma överraskningar under hela tiden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp