Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skiljas. Vad gör vi nu?

Jag och min fru ska alltså skiljas.
ingen panik utan vi tar en sak i taget då vi har 2 gemensamma barn och hus mm.
Vi är överens om att sälja huset till våren/sommaren 2022.
Vi har 1,5 milj i lån på huset, (Länsförsäkringar)

Enligt mina beräkningar går huset för ca 2,7-2,9 miljoner i dagsläget.

Min fru är mer eller mindre skuldfri förutom sin halva i huset. Hon har CSN lån på ca 80.000kr

Jag har gammalt lån via remember vid sidan av på närmare 400.000kr

FRÅGA: Vi vill sälja och dela 50/50.
är det fullkomligt rimligt eller finns det något viktigt som jag behöver tänka på?

oerhört tacksam för svar!
sorglig tid just nu..

Min fru är mer eller mindre skuldfri förutom sin halva i huset. Hon har CSN lån på ca 80.000kr

är det fullkomligt rimligt eller finns det något viktigt som jag behöver tänka på?

sorglig tid just nu..
Tråkigt att ni ska skiljas men bra ni tar det sakta och som 2 vuxna utan tjafs. Jag tänkte bara på det du skrev om det är rimligt sälja dela lika? Ja om ni köpt huset ihop och har lånet ihop är det väl klart det är rimligt sälja huset dela halva var. Kanske sälja huset betala av huslånet sen dela på resterande? Önskar er iaf lycka till

Tråkigt att ni ska skiljas men bra ni tar det sakta och som 2 vuxna utan tjafs. Jag tänkte bara på det du skrev om det är rimligt sälja dela lika? Ja om ni köpt huset ihop och har lånet ihop är det väl klart det är rimligt sälja huset dela halva var. Kanske sälja huset betala av huslånet sen dela på resterande? Önskar er iaf lycka till
Tack för svar!

jag undrar om vi behöver skriva någon gemensam uppgörelse kring huset osv. Vi är ju gifta idag. Men när skilsmässan går igenom så kanske det finns någon förutsättning som ändras?

jag är beklagligt dålig på detta tyvärr. Läser en hel del på nätet men blir för tillfället inte klok. Beror till viss del på att energin inte finns just nu.

sorglig tid just nu..
Tack för svar!

jag undrar om vi behöver skriva någon gemensam uppgörelse kring huset osv. Vi är ju gifta idag. Men när skilsmässan går igenom så kanske det finns någon förutsättning som ändras?

jag är beklagligt dålig på detta tyvärr. Läser en hel del på nätet men blir för tillfället inte klok. Beror till viss del på att energin inte finns just nu.
Har tyvärr ingen aning om
Det så vågar inte säga nått :) finns det ingen rådgivare / advokat / jurist eller nått sånt i den stilen som med sånt eller är jag helt fel ute?

Många väljer att sköta en del av det formella pappersarbetet själva, men vi rekommenderar att överlåta den juridiska handläggningen till en duktig advokat eller jurist. vägen från ansökan om skilsmässa till bodelning och vårdnad.

Familje jurist mena jag.
Läste detta vid en snabb googling.
Kanske nått kolla upp?

Är ni eller någon av er med i facket kan det finnas en tilläggsförsäkring som är ny som jag tror kan ge hjälp, Annes har det tidigare varit så att många förbund har haft erbjudande om en timmes gratis rådgivning av "familjens jurist"

Är ni eller någon av er med i facket kan det finnas en tilläggsförsäkring som är ny som jag tror kan ge hjälp, Annes har det tidigare varit så att många förbund har haft erbjudande om en timmes gratis rådgivning av "familjens jurist"
Ja jag håller med tror det finns sånt som
Ingår i fack osv. Kanske t.o.m om man har privat försäkring osv med. Men som sagt värt så allt
Går rätt till mellan båda parter. Eferrsom dom
Verkar va sams med barn osv vårdnad osv osv, så lär endå allt gå smidigt med en jurist eftersom det inte är någon tvist.

Man ska väl göra en bodelning där var och en räknar ihop sina tillgångar och skulder och får fram en summa som läggs in i den pott som sedan ska delas lika på. Om man hårddrar det. Men är man överens får man ju göra som man vill. Brytdatum är det datum som skilsmässoansökan registreras på. Dvs värdet av de tillgångar (hus, bil, kontanter etc) som fanns det datumet minus de skulder (bolån, billån, CSN, blancolån, privata skulder, krediter, etc) som fanns blir den summan man använder. Om skulderna överstiger tillgångarna blir det 0 kr med in i bodelningen.

sorglig tid just nu..
Tråkigt att ni ska skiljas och hoppas ni kommer överens för barnens skull.
Ni kommer få betänketid eftersom ni har barn innan ni skiljer er.
Enligt lag så ska ni dela 50% på allt ni äger så även sparande då ni är gifta om ni inte har skrivit något äktenskapsförord.
Ni kommer få skatta 22% på vinsten. Har ni gjort några större renoveringar de senaste 5 åren så kommer ni få räkna bort det från vinsten.
Mäklaren hjälper er med allt detta så det är ingenting ni behöver bekymra er om. Det bästa ni kan göra är att ta kontakt med en jurist så att allt går korrekt till.
Se bara till att ni är överens om allt innan ni går dit så ni inte sitter där och tjafsar för då blir det dyrt då en jurist inte är billig.

sorglig tid just nu..

Ni måste också göra en bodelning mellan er. I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods.
All egendom makarna äger är giftorättsgods om det inte är enskild egendom.
Det spelar ingen roll vem av makarna som äger vad, är det giftorättsgods ska det ingå i bodelningen. Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord.
Eftersom du inte skriver något om ett eventuellt äktenskapsförord eller annat förordnande som gör egendom enskild utgår jag ifrån att ni inte har någon enskild egendom. Detta innebär att all er egendom är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen. Lycka till.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp