Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäringen - förtidsutbetalning?

Skickade in ansökan om förtidsbetalning (ska få ut 11k) av Skatteverket.
Blev avslaget.

"Du har begärt förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt på grund av att du ska kunna skriva av en del av de skulder som nu riskerar hamna hos KFM.

Förtidsåterbetalning medges om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och det anses vara oskäligt att vänta med återbetalningen (64 kap. 5 Skatteförfarandelagen).

Det ska dessutom vara fråga om ett väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp, som för inkomstår 2014 är 8 880kr) och det ska finnas ett angeläget behov.

Med angeläget behov menas exempelvis;
-Betalning av restförda skulder
-Betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras.

De skäl som du angett utgör inte grund för förtidsåterbetalning."

Vad har jag missat? :/

Vad jag förstår får man inte förtidsåterbetalning för skulder som riskerar att restföras, de måste redan finnas hos KFM för att vara aktuellt.

När kan du få förtidsåterbetalning?

Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:

• begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
  • betalning av egna restförda skulder
  • betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
  • felaktig handläggning hos Skatteverket t.ex. felaktigt beslut om skatteavdrag
  • emigration

• Så här står det på Skatteverkets sida vilket/vilka skäl angav du Robert14

Så om det har gått vidare till KFM nu kan jag få det?

Ja, om du fått ett utslag. Det lär inte räcka med en delgivning tex.

hur många dagar tar det innan man får reda på om man får förtidsåterbetalning.?? tveksam till att jag får det
inget hos krono. men skrev att jag var långtidssjukskriven i omgångar.. tveksamt tror inte det går igenom..

Jagh är också tveksam att du kan få din skatteåterbäring i förtid om du inte uppfyller någon av de krav de har:

Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:

• begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
  • betalning av egna restförda skulder
  • betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
  • felaktig handläggning hos Skatteverket t.ex. felaktigt beslut om skatteavdrag
  • emigration

hur många dagar tar det innan jag får ett svar från dom??

Det är nog olika beror på vilket Skattekontor du har och hur många ärenden de har att handlägga. Du kan ju alltid ringa dem och fråga vilken handläggningstid de har och när de kan dig ett svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp