Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skatteåterbäring vid aktie och fond-konto?

Hej,

Hur fungerar det vid skatteåterbäring och när kommer min lön för 2023 att synas på UC?

Om man deklarerar digitalt i mars så ska man få skatteåterbäring i april och även då kommer nya inkomsten synas.

Men hur fungerar det om man har ett aktie och fond-konto med pengar på? Förra året deklarera jag digitalt i mars, gjorde inga ändringar men fick ändå min skatteåterbäring i juni.

Så jag antog att det hade något med AF-kontot att göra? Så då kommer även min lön att uppdateras på min UC först i juni kommande deklaration?

Om du sålt värdepapper som du ska deklarera brukar det vara juni

Eller sålt bostad? Ett AF konto i sig gör inget

Om du sålt värdepapper som du ska deklarera brukar det vara juni
Jag vet att jag deklarera nåt år och insåg att det var hemskt. Så försökte undvika AF-konto sen dess.

Men förra året har jag inget minne av att jag gjorde något sådant alls. Vem gick igenom mitt af konto då? Dock osäker om jag ägde något på af konto 2022, efter skräcken 2021 med deklaration.

Så frågan är då varför allt uppdaterades i juni och återbäringen kom då? I år har jag dock haft innehav på af kontot, det kommer innebär att min lön uppdateras på UC först i juni och återbäringen kommer då?

Så fort det finns innehav på af kontot så blir det juni?

Nej det finns ingen sån automatik..
Deklarerade du sent?

Nej det finns ingen sån automatik..
Deklarerade du sent?
Nej jag deklarera 2-3 dagar innan sista datumet. Kan eventuellt ha sålt något, men jag deklarera inget vad jag vet. Kanske går att kolla i efterhand på skatteverket? Måste ta mig en titt

Stod dock på skatteverket att jag hade en försäljning på AF konto deklaration inskickas. Syntes på skatteverket, så jag måste nog ha gjort en ändring.

Men blir det direkt en ändring när man ska deklarera försäljning? För jag deklarera det också i mars.

Det går alltså inte att undvika en ”ändring” om man sålt på ett AF-konto.

Så kommande deklaration om jag sålt på ett AF-konto, så kommer min nya inkomst uppdateras på UC i juni och jag får min återbäringen i juni?

Oavsett om jag skickar in deklarationen för försäljning i mars så kommer det bli juni som jag förstått.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp