Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skaffa Bil trots utmätning samt ev. framtida skuldsanering
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mirage" data-source="post: 65861" data-attributes="member: 3589"><p>Hej och Tack för svar!</p><p></p><p>Det är just detta jag också tänker på; vi vill ha bilen tillsammans, jag är den enda som kan köra (hon har ett körkort sedan lång tid tillbaka, men körde aldrig bil). Hon gav detta förslaget då hon tänkte hennes chanser är större; </p><p>om jag förstår henne rätt så tänkte hon att då hon har skuldsanering utan utmätning alls (låg pension), samt har en kroppslig rygskada så har hon större chans med detta kanske (?) än jag som är ung och har utmätning (vilket jag aldrig kommer kunna betala av ändå...). Men det jag behöver veta är ju egentligen; vad är det som avgör om det blir utmätt? på vilket sätt kan det skada hennes skuldsanering? är det en viss prisklass att hålla sig i? vilka faktorer avgör?</p><p></p><p>Problemet är att när jag ringt och kollat med KFM så får jag så diplomatiska och o-konkreta svar- att jag är mer osäker på detta än innan jag lyfte luren...Har försökt två gånger. </p><p></p><p>Jag har kvar en liten undanlagd summa från när min pappa dog (arv) som även kommer täcka fordonsskatt mm (ca 1900 kr per år, ungefär läste jag) Försäkring tänkte jag endast ta det mest grundläggande (därav billigare bil), böter kommer jag ju försöka undvika som elden, men händer det så händer det. Ja, jag har hört något om detta med försäkring och någon annan som brukar bilen- att problem kan uppstå? Men då är ju frågan- får någon annan i detta landet bruka en annan persons bil vid något tillfälle, som inte äger den? Har svårt att tro att det skulle vara förbjudet?</p><p></p><p>Jag har inte erfarenhet eller så stor koll på bilar- har försökt skaffa mig kunskap om detta nu, och har hört på lite olika håll att "inte under 20.000 kr" för då kastar jag pengarna i sjön...därav min prissättning. Någon sa 40-50.000 kr men det finns inte en chans. vill ha nåt som är billigt att äga, inte går sönder en massa med kända fel som kostar att reparera, som kanske inte har jättehög skatt pga mycket utsläpp (mycket äldre bilar). </p><p>En annan sak som för mig är viktigast är säkerheten- vi hade aldrig bil, jag kände inte någon med bil under uppväxten men under dom få gånger jag fick åka bil med någon- så var jag med om två bilolyckor; en som litet barn och en som tonåring...hur stora är chanserna för det liksom?? Så jag är rätt så paranoid nu, och är lite rädd för konceptet för det här med "skitbil", mest pga detta faktiskt. Jag bor i det nästan mest trafikerade området i Göteborg- bredvid alla E6or, E45or vid hamnen, här finns inga lugna landsvägar mm och folk kör som galna här i Göteborg. Jag har aldrig sett folk köra såpass "laglöst" som i Göteborg, jämfört med andra delar av Sverige. Har även fått höra det från folk som kommit hit på besök från andra städer/områden. </p><p></p><p>Därför har jag faktkst nästan stirrat mig blind på diverse Saab bilar som enligt Folksam var "säkrast" och har två krockkuddar, en från sidan och en fram samt passagerare. </p><p>Sen läste jag att dom bör vara nyare 2005 då det fans vissa dyra problem som ständigt behövde repareras innan...och då kom jag fram till detta pris 15-25.000 enligt Blockets priser från det året och uppåt. </p><p></p><p>Jag vet inte riktigt vem regeln gäller för att man behöver bil till jobbet (?)- endast några få personer i detta land som bor otroligt långt ut där det inte finns någon kollekivtrafik Alls, antar jag? Det är väl bara att ta bussen, vagnen, tunnelbanan, båten med sin lokala kollektivtrafik?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mirage, post: 65861, member: 3589"] Hej och Tack för svar! Det är just detta jag också tänker på; vi vill ha bilen tillsammans, jag är den enda som kan köra (hon har ett körkort sedan lång tid tillbaka, men körde aldrig bil). Hon gav detta förslaget då hon tänkte hennes chanser är större; om jag förstår henne rätt så tänkte hon att då hon har skuldsanering utan utmätning alls (låg pension), samt har en kroppslig rygskada så har hon större chans med detta kanske (?) än jag som är ung och har utmätning (vilket jag aldrig kommer kunna betala av ändå...). Men det jag behöver veta är ju egentligen; vad är det som avgör om det blir utmätt? på vilket sätt kan det skada hennes skuldsanering? är det en viss prisklass att hålla sig i? vilka faktorer avgör? Problemet är att när jag ringt och kollat med KFM så får jag så diplomatiska och o-konkreta svar- att jag är mer osäker på detta än innan jag lyfte luren...Har försökt två gånger. Jag har kvar en liten undanlagd summa från när min pappa dog (arv) som även kommer täcka fordonsskatt mm (ca 1900 kr per år, ungefär läste jag) Försäkring tänkte jag endast ta det mest grundläggande (därav billigare bil), böter kommer jag ju försöka undvika som elden, men händer det så händer det. Ja, jag har hört något om detta med försäkring och någon annan som brukar bilen- att problem kan uppstå? Men då är ju frågan- får någon annan i detta landet bruka en annan persons bil vid något tillfälle, som inte äger den? Har svårt att tro att det skulle vara förbjudet? Jag har inte erfarenhet eller så stor koll på bilar- har försökt skaffa mig kunskap om detta nu, och har hört på lite olika håll att "inte under 20.000 kr" för då kastar jag pengarna i sjön...därav min prissättning. Någon sa 40-50.000 kr men det finns inte en chans. vill ha nåt som är billigt att äga, inte går sönder en massa med kända fel som kostar att reparera, som kanske inte har jättehög skatt pga mycket utsläpp (mycket äldre bilar). En annan sak som för mig är viktigast är säkerheten- vi hade aldrig bil, jag kände inte någon med bil under uppväxten men under dom få gånger jag fick åka bil med någon- så var jag med om två bilolyckor; en som litet barn och en som tonåring...hur stora är chanserna för det liksom?? Så jag är rätt så paranoid nu, och är lite rädd för konceptet för det här med "skitbil", mest pga detta faktiskt. Jag bor i det nästan mest trafikerade området i Göteborg- bredvid alla E6or, E45or vid hamnen, här finns inga lugna landsvägar mm och folk kör som galna här i Göteborg. Jag har aldrig sett folk köra såpass "laglöst" som i Göteborg, jämfört med andra delar av Sverige. Har även fått höra det från folk som kommit hit på besök från andra städer/områden. Därför har jag faktkst nästan stirrat mig blind på diverse Saab bilar som enligt Folksam var "säkrast" och har två krockkuddar, en från sidan och en fram samt passagerare. Sen läste jag att dom bör vara nyare 2005 då det fans vissa dyra problem som ständigt behövde repareras innan...och då kom jag fram till detta pris 15-25.000 enligt Blockets priser från det året och uppåt. Jag vet inte riktigt vem regeln gäller för att man behöver bil till jobbet (?)- endast några få personer i detta land som bor otroligt långt ut där det inte finns någon kollekivtrafik Alls, antar jag? Det är väl bara att ta bussen, vagnen, tunnelbanan, båten med sin lokala kollektivtrafik? [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Skaffa Bil trots utmätning samt ev. framtida skuldsanering
Topp