Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skäl för omprövning?

Jag har två tonårsbarn som inte bor hos mig utan hos den andra föräldern på heltid, jag har dom varannan helg. Nu ska vi flytta till större boende och då kommer de återigen att vara hos mig på 50%. Är detta skäl för omprövning?

Ditt underhållsbidrag mot ditt X kommer ju att minska om barnen bor 50% hos dig. Du kommer även att ha rätt till halva barnbidraget/studiebidraget. Samt att ditt normalbelopp kommer att höjas då du har barnen 50%. Större boende innebär ju förmodligen ökad kostnad som dock ska stå i relation till FK uträkning om rimlig hyra.

Så har du själv räknat på det hela? Ser du i dina uträkningar att genom denna ändring så får du 500 kr mindre i månaden eller 4000 och uppåt mer i månaden?
Du behöver ju se själv vad som sker med din ekonomi genom att du ändrar förutsättningarna. Och det är där du har svaret om huruvida du ska ansöka om omprövning. Men visst - att ansöka omprövning enbart på att du nu får barnen 50% hos dig utan reflektion om det innebär att du kan betala mer eller mindre till din skusan går väl. Dock måste du ju bestämma dig i ansökan om du söker omprövning för att du kan betala mer eller betala mindre.

Ditt underhållsbidrag mot ditt X kommer ju att minska om barnen bor 50% hos dig. Du kommer även att ha rätt till halva barnbidraget/studiebidraget. Samt att ditt normalbelopp kommer att höjas då du har barnen 50%. Större boende innebär ju förmodligen ökad kostnad som dock ska stå i relation till FK uträkning om rimlig hyra.

Så har du själv räknat på det hela? Ser du i dina uträkningar att genom denna ändring så får du 500 kr mindre i månaden eller 4000 och uppåt mer i månaden?
Du behöver ju se själv vad som sker med din ekonomi genom att du ändrar förutsättningarna. Och det är där du har svaret om huruvida du ska ansöka om omprövning. Men visst - att ansöka omprövning enbart på att du nu får barnen 50% hos dig utan reflektion om det innebär att du kan betala mer eller mindre till din skusan går väl. Dock måste du ju bestämma dig i ansökan om du söker omprövning för att du kan betala mer eller betala mindre.
Min tankegång är väl att det i stort sett går jämnt upp. I dagsläget betalar jag 4.000kr i månaden i underhåll som ju då avslutas av naturliga skäl. Och då tar jag ju även över kostnader för mat, kläder etc. Så jag tänker nog att jag inte kommer att ompröva.

Men en fråga jag har, anses det "okej" att flytta till större och mer rymligt boende för att familjen skall rymmas? Den andra föräldern har svårt att orka med att ha barnen på heltid då ena barnet har en NPF-diagnos. Hyran ökar ju, kan man då ansöka om omprövning och hänvisa till uträkningen om rimlig hyra? Min sambo har två barn som bor hos oss på heltid, och mina tre barn på halvtid.

I tabell 1 blir det ju för oss då 9.400kr + (1.950kr x 2) + (1.950kr x 3)/2 = 16.225kr per månad.
Tabell 2 16.050 kr + (2.675 x 3)/2 kr = 18.975 kr per månad.

Vi bor i "övriga kommuner".

Ja det kan anses som okej att ni flyttar till större för att få plats med er och era barn.
Dock kan jag ju inte garantera att KFM kommer att säga att allt är OK med höjda boendekostnader även fast än ni håller er enligt FK uträkning.

Eftersom att jag inte vet om alla dina "siffror" så har jag svårt att ge dig bra svar. Så det enda jag kan rekommendera är att du börjar med att sätta dig ned och räkna på allt. Vilka siffror bygger din nuvarande skusan på vs vilka siffror bygger dina nya siffror.

Jag har alltid koll på följande:

Inkomst efter skatt - individuellt satt
Hyra - individuellt satt, men enligt FK
Resor - individuellt satt
Normalbelopp - styrt belopp
Buffert - individuellt satt
Sjukvård och läkemedel upp till högkostnadsskydd - styrt belopp
Övriga kostnader
(ofta handlar detta om tex mediciner man har på recept men som ligger utanför högkostnadsskydd) - individuellt satt

Genom att jag har koll på dessa siffror så vet jag ju om jag ligger på för mycket eller för lite. Alltså - jag har en fil där jag har mina originalsiffror (de siffror som min skusan blev godkänd på). Sedan håller jag den uppdaterad med varje löneökning jag får så att jag ser att jag ligger inom gränserna. Och när jag får en löneökning så justerar jag även siffrorna för allt annat enligt rådande sanningen/verklighet.

Kanske värt att göra något liknade för dig?
Men - utan att fundera alltför mycket så tror jag nog att du gör dig tjänt av att ansöka omprövning. Detta för att säerställa att du kommer att ha ekonomi för barnen nu när de kommer till dig 50%.

Sorry för vad som kanske kan uppfattas som pladder :)

Ja det kan anses som okej att ni flyttar till större för att få plats med er och era barn.
Dock kan jag ju inte garantera att KFM kommer att säga att allt är OK med höjda boendekostnader även fast än ni håller er enligt FK uträkning.

Eftersom att jag inte vet om alla dina "siffror" så har jag svårt att ge dig bra svar. Så det enda jag kan rekommendera är att du börjar med att sätta dig ned och räkna på allt. Vilka siffror bygger din nuvarande skusan på vs vilka siffror bygger dina nya siffror.

Jag har alltid koll på följande:

Inkomst efter skatt - individuellt satt
Hyra - individuellt satt, men enligt FK
Resor - individuellt satt
Normalbelopp - styrt belopp
Buffert - individuellt satt
Sjukvård och läkemedel upp till högkostnadsskydd - styrt belopp
Övriga kostnader
(ofta handlar detta om tex mediciner man har på recept men som ligger utanför högkostnadsskydd) - individuellt satt

Genom att jag har koll på dessa siffror så vet jag ju om jag ligger på för mycket eller för lite. Alltså - jag har en fil där jag har mina originalsiffror (de siffror som min skusan blev godkänd på). Sedan håller jag den uppdaterad med varje löneökning jag får så att jag ser att jag ligger inom gränserna. Och när jag får en löneökning så justerar jag även siffrorna för allt annat enligt rådande sanningen/verklighet.

Kanske värt att göra något liknade för dig?
Men - utan att fundera alltför mycket så tror jag nog att du gör dig tjänt av att ansöka omprövning. Detta för att säerställa att du kommer att ha ekonomi för barnen nu när de kommer till dig 50%.

Sorry för vad som kanske kan uppfattas som pladder :)
Inget pladder alls! Fantastiskt! Ska absolut ta och räkna ut liknande!

Får jag fråga om du har sambo/make/maka? Hur tänker du kring hens inkomster?

Bumpar denna fråga. Om man ansöker och får godkänt från KF att betala mindre, kan då borgenärerna opponera sig? Vad kan ske?

Återigen; anledningen till flytt till större bostad och därigenom dyrare hyra är 1: vi ryms inte i vår nuvarande lägenhet med två vuxna och 5 barn (varav 3 på växelvis boende) och 2: ett av mina barn har en NPF-diagnos och jag vill avlasta mamman med detta.

Vågar inte garantera något. Men min uppfattning är att det är lugnt så länge man håller sig inom gränsen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp