Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Sjuk under skuldsanering
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 450899" data-attributes="member: 3402"><p>I din skuldsanering så har du ett belopp som heter buffert. Kan vara allt från 400-1200kr.</p><p></p><p>Tanken är att du aldrig ska använda din buffert om månaden är normal.</p><p>Säg att du har 800kr i buffert i ditt beslut - Tanken är att du sparar 800kr på ditt sparkonto hos internetbanken som du döpt till buffertkonto varje månad.</p><p></p><p>Så nu när lönen kommer på tisdag så betalar du dina räkningar och lägger undan din rekommenderade buffert i skuldsaneringen på buffertkontot.</p><p>Sen vet du vad du har kvar. Dela det beloppet du har kvar på 30 dagar så vet du vad det får gå varje dag fram till nästa lön.</p><p></p><p>Blir du sjuk om 10 månader så har du sparat 8000kr på buffertkontot. Har du ett inkomstbortfall på 3000kr netto så använder du 3000kr från buffertkontot.</p><p></p><p>Det är tanken med skuldsaneringen. Det är en rehabilitering och en del av rehabiliteringen är att man ska lära sig spara. Därför har man en rekomenderad buffert att spara varje månad i sin betalplan.</p><p></p><p>Men varken det bortfall av inkomst du pratar om eller din inkomstökning skall omprövas.</p><p>Betalfria månaderna kan gå till det du säger, även om det är såklart bra att spara något. Kanske dubbla buffert? om buffert är 800 lägg 1600kr betalfria månader på buffertkontot, eller 1.5x buffert på 1200kr</p><p></p><p>Men håll i bufferten varje månad är min rekommendation då den har ett viktigt syfte, oavsett om du använder upp allt från betalfria månaderna eller inte.</p><p>Jag tror att många underksattar bufferten väldigt mycket och bara använder upp den utan att tänka sig för eller fullt ut förstå syftet med bufferten.</p><p></p><p>Det är också bra att planera in vissa kostnader i budgeten på sina betalfria månader.</p><p></p><p>Jag ex klipper mig varannan månad och då följande månader:</p><p></p><p>Februari (Semesterersättning från en rörlig del av årslönen)</p><p>April (Skatteåterbäring)</p><p>Juni (Betalfri)</p><p>Augusti</p><p>Oktober</p><p>December (betalfri)</p><p></p><p>Så om jag klipper mig 6 gånger per år så har jag styrt mer av vissa kostnader mot de månader jag får bättre inkomst. Passar dessutom bra att klippa sig precis innan semester i juli/augusti och innan jul/nyår i december. Så det är ett annat tips när du gör din budget. Styr vissa kostnader mot vissa månader där du får lite mer. Köpa kläder gör jag 2 gånger per år: betalfri månad i Juni och November på Black Friday.</p><p></p><p>Destå snabbare man kommer på att budgetering är din bästa vän under skuldsanering/utmätning. Destå bättre kommer det går</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 450899, member: 3402"] I din skuldsanering så har du ett belopp som heter buffert. Kan vara allt från 400-1200kr. Tanken är att du aldrig ska använda din buffert om månaden är normal. Säg att du har 800kr i buffert i ditt beslut - Tanken är att du sparar 800kr på ditt sparkonto hos internetbanken som du döpt till buffertkonto varje månad. Så nu när lönen kommer på tisdag så betalar du dina räkningar och lägger undan din rekommenderade buffert i skuldsaneringen på buffertkontot. Sen vet du vad du har kvar. Dela det beloppet du har kvar på 30 dagar så vet du vad det får gå varje dag fram till nästa lön. Blir du sjuk om 10 månader så har du sparat 8000kr på buffertkontot. Har du ett inkomstbortfall på 3000kr netto så använder du 3000kr från buffertkontot. Det är tanken med skuldsaneringen. Det är en rehabilitering och en del av rehabiliteringen är att man ska lära sig spara. Därför har man en rekomenderad buffert att spara varje månad i sin betalplan. Men varken det bortfall av inkomst du pratar om eller din inkomstökning skall omprövas. Betalfria månaderna kan gå till det du säger, även om det är såklart bra att spara något. Kanske dubbla buffert? om buffert är 800 lägg 1600kr betalfria månader på buffertkontot, eller 1.5x buffert på 1200kr Men håll i bufferten varje månad är min rekommendation då den har ett viktigt syfte, oavsett om du använder upp allt från betalfria månaderna eller inte. Jag tror att många underksattar bufferten väldigt mycket och bara använder upp den utan att tänka sig för eller fullt ut förstå syftet med bufferten. Det är också bra att planera in vissa kostnader i budgeten på sina betalfria månader. Jag ex klipper mig varannan månad och då följande månader: Februari (Semesterersättning från en rörlig del av årslönen) April (Skatteåterbäring) Juni (Betalfri) Augusti Oktober December (betalfri) Så om jag klipper mig 6 gånger per år så har jag styrt mer av vissa kostnader mot de månader jag får bättre inkomst. Passar dessutom bra att klippa sig precis innan semester i juli/augusti och innan jul/nyår i december. Så det är ett annat tips när du gör din budget. Styr vissa kostnader mot vissa månader där du får lite mer. Köpa kläder gör jag 2 gånger per år: betalfri månad i Juni och November på Black Friday. Destå snabbare man kommer på att budgetering är din bästa vän under skuldsanering/utmätning. Destå bättre kommer det går [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Sjuk under skuldsanering
Topp