Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Söka skuldsanering trots hus & sambo?

Hej. Har under flera år dragits med ett spelmissbruk. Jag räddade upp situationen för ca två år sen. Slutade spela. Ordnade till min uc. Bakade in lån i huset.
Sen pang var man där igen. 1.2 miljoner i skulder utöver bolån.

jag gjorde test på kronofogdens hemsida om skuldsanering. Det blev ”preliminärt grönt”.

saken är att jag äger ett hus med min sambo. Bolånet är idag på 2.6 miljoner. Skulle gissa på att huset idag värderas till 3 miljoner. Innan vi köpte huset, gick sambon in med kontantinsats osv. På totalt 400.000 kronor. Detta skrev vi ett skuldbrev på. Det borde väl innebära att det inte kan finnas något som helst övervärde i huset? Då vid en eventuellt försäljning, ska sambon ha dessa 400.000 i ”övervärde” till sig själv, helt enligt skuldebrevet. Eller tänker jag fel?

finns det en rimlig chans att vi kan behålla huset, bo där tillsammans men att min skuldsanering blir godkänd?

Hej. Har under flera år dragits med ett spelmissbruk. Jag räddade upp situationen för ca två år sen. Slutade spela. Ordnade till min uc. Bakade in lån i huset.

jag gjorde test på kronofogdens hemsida om skuldsanering. Det blev ”preliminärt grönt”.

saken är att jag äger ett hus med min sambo. Bolånet är idag på 2.6 miljoner. Skulle gissa på att huset idag värderas till 3 miljoner. Innan vi köpte huset, gick sambon in med kontantinsats osv. På totalt 400.000 kronor. Detta skrev vi ett skuldbrev på. Det borde väl innebära att det inte kan finnas något som helst övervärde i huset? Då vid en eventuellt försäljning, ska sambon ha dessa 400.000 i ”övervärde” till sig själv, helt enligt skuldebrevet. Eller tänker jag fel?

finns det en rimlig chans att vi kan behålla huset, bo där tillsammans men att min skuldsanering blir godkänd?
Tror inte den skulden räknas bort från övervärdet. Det är väl inget pantbrev med huset som säkerhet utan blir ju bara en av många bland de skulder du har.

Tror inte den skulden räknas bort från övervärdet. Det är väl inget pantbrev med huset som säkerhet utan blir ju bara en av många bland de skulder du har.
Men om det är 400.000 övervärde. & vi har kvitto på att 400.000 är sambons som hon pyntade in. Då borde ju inte kronofogden neka sanering pga att det skulle finnas något övervärde i huset?

Ja du tänker fel. Det skuldebrev du hänvisar till har inget i övervärdesberäkningen att göra.
Sambon får ju dessutom sin fordran på dig bortsanerad sen.

Övervärde efter kostnader gör dock i sig det ganska tveksamt att sälja exekutivt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp