Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Söka skuldsanering eller är det hopplöst?

Funderar på att ge upp med allt och söka skuldsanering men osäker på om det är lönt.

Min situation:

Gift men separerad sedan i juni (bor ej på samma adress). Inga barn hemma.

Lön ca 42.000 brutto/mån men är varslad (1 februari sista arbetsdagen)

Lån: Ca 1,3 miljoner i blanco (helt galet)
Orsak: Ej spel, shopping odyl.och sen lån på lån lån för att gå runt varje månad

Senaste lånet togs i september för att som vanligt täcka upp att jag går minus varje månad.

Har nyligen fått en ADHD diagnos som förklarar väldigt mycket….

Har jag någon chans alls i och med att jag blir arbetslös (om jag inte hittar jobb innan dess)?

Vad behöver jag göra för att öka mina chanser att bli godkänd för skuldsanering?

Inget har gått till inkasso/kfm ännu men det är nära snart….

Hej,
Kan inte ge dig särskilt många råd men vill skicka lite styrka. Det är mycket som händer i samma veva för dig och det måste vara oerhört tufft.
Blancolånen, de delas ju mellan er vid en skilsmässa om man följer alla regler… Jag blev totalt bort curlad i min skilsmässa och ångrar så att jag inte stod på mig.
Hur går tankarna? Hitta tillbaka? Skilsmässa? Finns det bostad att sälja?

Hej! Tack för de uppmuntrande orden :) Tufft är bara förnamnet, även om jag nu ”får ligga som jag bäddat”. Finns mycket jobbigt som ligger bakom det konstiga beteendet jag haft med pengar de senaste åren…

Lånen står på mig och vi har äktenskapsförord så det är bara att bita i det sura äpplet….

Det kommer att bli skilsmässa tyvärr,har stannat för länge redan och kan inte gå tillbaka ”bara” för pengarnas skull.

Ingen bostad att sälja…

Har lite bonus på ca 150.000 från jobbet som jag kan ta ut ca 50.000/år (låsta) men kommer inte så långt med det.

Kommer även få en hel del pengar i februari som en klumpsumma (6 mån lön) då jag är uppsagd pga arbetsbrist men kan inte använda dessa förrän jag fått nytt jobb då jag behöver ha dessa som ”lön” då jag inte får a-kassa på 6 månader…

Hej,
Kan inte ge dig särskilt många råd men vill skicka lite styrka. Det är mycket som händer i samma veva för dig och det måste vara oerhört tufft.
Blancolånen, de delas ju mellan er vid en skilsmässa om man följer alla regler… Jag blev totalt bort curlad i min skilsmässa och ångrar så att jag inte stod på mig.
Hur går tankarna? Hitta tillbaka? Skilsmässa? Finns det bostad att sälja?
Förtydligande: Blancolån som är tagen (i detta fallet) i fruns namn är inget som den andra partnern kommer behöva betala.
Sen har vi bodelning vid separation och det är något helt annat.

Hej! Tack för de uppmuntrande orden :) Tufft är bara förnamnet, även om jag nu ”får ligga som jag bäddat”. Finns mycket jobbigt som ligger bakom det konstiga beteendet jag haft med pengar de senaste åren…

Lånen står på mig och vi har äktenskapsförord så det är bara att bita i det sura äpplet….

Det kommer att bli skilsmässa tyvärr,har stannat för länge redan och kan inte gå tillbaka ”bara” för pengarnas skull.

Ingen bostad att sälja…

Har lite bonus på ca 150.000 från jobbet som jag kan ta ut ca 50.000/år (låsta) men kommer inte så långt med det.

Kommer även få en hel del pengar i februari som en klumpsumma (6 mån lön) då jag är uppsagd pga arbetsbrist men kan inte använda dessa förrän jag fått nytt jobb då jag behöver ha dessa som ”lön” då jag inte får a-kassa på 6 månader…
Av det jag läst så behöver det gå en del tid mellan senaste lånet och till dess att skuldsanering kan beviljas. Man behöver liksom göra det man kan för att lösa sina skulder.

För egen del, jag sitter inte med så stora skulder så hjälper det ändå att göra en ordentlig budget. Även om den går back så känner man att man har den koll man kan ha på sin ekonomi och så håller man sig till den. Det kommer ju också underlätta vid en framtida ansökan om skuldsanering. Sen ska det ju anses omöjligt att själv klara av skulderna. Det är ju ändå svårt att veta ännu kanske. Så se till att bara prioritera det du måste: hyra el, försäkring, akassa, mat osv. Resten lägger du på att betala dina skulder. Med en så stor summa så är det väl rätt sannolikt att den så småningom ändå hamnar hos kronofogden. Men ja, prioritera det viktigaste och försök må så bra det går i sammanhanget.

Att besöka en budget/skuldrådgivare på kommunen är nog också en bra idé.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp