Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sån ångest just nu!

Here we go again. Blandar ihop sanering med andra saker. Har du sanering och ingen ny skuld som gör att du är utmätningsbar så sker ingen utmätning av fordon iheller. Att äga ett dyrt fordon kan dock försvåra att få en skuldsanering.
Jag skulle dock anta att om det är acceptabelt att äga en bil för ca 50k vid utmätning skulle detta väl vara acceptabelt även vid en skuldsaneringsansökan utan att någon vidare åtgärd borde tas?

Jag skulle dock anta att om det är acceptabelt att äga en bil för ca 50k vid utmätning skulle detta väl vara acceptabelt även vid en skuldsaneringsansökan utan att någon vidare åtgärd borde tas?
Kan ses som att du inte gjort allt du kan för att få in pengar.

om du har en vettig anledning till att ha bil så absolut. Men annars är det som annlo säger, har du verkligen gjort vad du kan om du äger en bil som är värd 50,000?
En bil för 10,000 kommer ingen bry sig om då det är osäkert värde osv.

Tror man kan tänka lite som på deklarationen. Har du rätt till avdrag för resor till/från jobb enligt skatteverket så har du förmodligen rätt att behålla en bil upp till ett visst värde (osäker på summa, har läst 35,000 någonstans men kan likagärna vara mer eller mindre- @Insatt eller @Lasseman kanske har mer info?).

Det är bara i undantagsfall barnen utgör anledning till att få behålla bil som jag tolkat det.

Vi gjorde uträkning att det skulle bli 400 i skatteskuld och mailade handläggaren.
Hon fick ta del av hur vi räknat osv.

Men idag kom avslaget! Och min tanke är att är det inte lite tunnt? Att basera hela avslaget på en eventuell skatteskuld på 400?
Eftersom det är just vår uträkning det hänvisas till.
Så här är beslutet;
"Du kan inte betala dina skulder på många år. Du uppfyller därför det första
villkoret för skuldsanering. Vi grundar vår bedömning på din totala skuld i
förhållande till vad du kan betala nu och i framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla
kända omständigheter som påverkar dina möjligheter att betala.

Det andra villkoret som ska vara uppfyllt är att det ska vara skäligt (rimligt) att
bevilja dig skuldsanering. I bedömningen tar vi framförallt hänsyn till hur du har
fått dina skulder och vad du har gjort för att betala skulderna. Vi tar även hänsyn
till hur du har medverkat i vår handläggning.
Det finns omständigheter som talar för att du ska beviljas skuldsanering. Att du
betalat vad du kunnat, sålt dina tillgångar och minskat dina kostnader är sådana
omständigheter. Detta har vi tagit med i vår bedömning.

Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering.
Du har sålt en fastighet i år och försäljningen kommer enligt era beräkningar att leda till en vinstskatt. Skatten fastställs den sista december i år och vinstskatten uppkommer först då. Den förfaller sen till betalning nästa år.

Om du beviljas skuldsanering kommer vinstskatten inte att omfattas av
skuldsaneringsbeslutet. Vi skulle inte heller ha möjlighet att förbehålla dig
pengar att betala vinstskatten. Det är inte ekonomiskt hållbart för dig att betala i
en skuldsanering samtidigt som du blir betalningsskyldig för vinstskatt eller
riskerar utmätning i din inkomst för den nya skulden. Att du kommer att få en
vinstskatt som inte kan ingå i en eventuell skuldsanering talar därför emot en
skuldsanering för dig.

Vid en helhetsbedömning anser vi att det inte är skäligt att bevilja dig
skuldsanering. Anledningen är att omständigheterna som talar emot en
skuldsanering väger tyngre än de som talar för. Du får därför avslag på din
ansökan om skuldsanering.
Rättsligt stöd för beslutet
Vi har fattat vårt beslut med stöd av följande regler i skuldsaneringslag

Tankar om detta?

Jag hamnade i liknande situation för flera år sedan. Jag fick avslag på grund av mitt hus jag hade ute för försäljning. Dock förklarade de inte det som nedan, utan bara att jag hade bostad med övervärde.

"Om du beviljas skuldsanering kommer vinstskatten inte att omfattas av
skuldsaneringsbeslutet. Vi skulle inte heller ha möjlighet att förbehålla dig
pengar att betala vinstskatten. Det är inte ekonomiskt hållbart för dig att betala i
en skuldsanering samtidigt som du blir betalningsskyldig för vinstskatt eller
riskerar utmätning i din inkomst för den nya skulden. Att du kommer att få en
vinstskatt som inte kan ingå i en eventuell skuldsanering talar därför emot en
skuldsanering för dig."

Betalade in all vinstskatt jag räknade ut att det skulle bli, samt lite över det. Gjorde det ganska snart efter att pengarna var på kontot.
För det som blev över, löste jag en del skulder och betalade av de löpande låneutgifterna på resterande skulder. (mina skulder var långt över det som jag fick ut från försäljningen efter vinstskatten).
Har sökt skuldsanering på nytt, ca 3 år efter avslaget, när alla pengar är slut.

Eftersom skatteskulder är prio 1 för KF att få in, förstår jag beslutet. När det gällde mig själv fattade jag inte konsekvenserna av en eventuell skuldsanering enligt det de skriver, eftersom jag kunde för lite om skuldsanering.
Jag sökte som sagt på nytt efter 3 år, när alla pengar var hel slut.

Jag hade överklagat beslutet med argumentet att vinstskatten kommer ligga under 1000kr, är en engångskostnad och blir försumbart i sammanhanget.

Löjligt att dom inte godtar en skattesmäll på 400kr

Jag hade överklagat beslutet med argumentet att vinstskatten kommer ligga under 1000kr, är en engångskostnad och blir försumbart i sammanhanget.

Löjligt att dom inte godtar en skattesmäll på 400kr
Jag mailade handläggaren som svarade att "Det handlar om att vi inte med säkerhet kan säga att det kommer vara en så pass liten skatteskuld så att han klarar av att betala den förrän den faktiskt fastställts."

Jag tänker ett överklagande där vi hänvisar till att de siffror som anges i uträkningen till stor del är siffror som det finns grund för redan nu och det ökar sannolikheten.

Och att vi anser att det därför är mer som talar för än emot.

Ska skriva nåt under helgen så det inte blir förhastat!
Ny ansökan är redan inskickad eftersom det är så konkret att beslutet baseras på att årsskiftet behöver passeras och i övrigt framkommer inget annat som talar emot.

Jag mailade handläggaren som svarade att "Det handlar om att vi inte med säkerhet kan säga att det kommer vara en så pass liten skatteskuld så att han klarar av att betala den förrän den faktiskt fastställts."

Jag tänker ett överklagande där vi hänvisar till att de siffror som anges i uträkningen till stor del är siffror som det finns grund för redan nu och det ökar sannolikheten.

Och att vi anser att det därför är mer som talar för än emot.

Ska skriva nåt under helgen så det inte blir förhastat!
Ny ansökan är redan inskickad eftersom det är så konkret att beslutet baseras på att årsskiftet behöver passeras och i övrigt framkommer inget annat som talar emot.
Men... Vad gör ni om skatteskulden skulle bli 20,000:-?
är det inte bättre att då avvakta och få en exakt summa och sen inleda skuldsaneringen?

Alternativet är ju att ta hjälp av mäklaren och Revisor för att få ett korrekt underlag på skatten.

Hej, även jag har behov av bil då jag har barn. Jag fick utmätningsförrättning för ca 1 månad sedan.. ångesten var total när brevet kom i brevlådan!! Dom har egna verktyg för att beräkna värdet på bilen man äger.. dom värderade min till 42k därav jag fick utmätningsförrättning. Jag visste att det väntade stora utgifter på bilen i samband med stor service som behövde göras. Så jag kontaktade en verkstad och fick offert på allt som behövde göras och den slutade på 23k. Så jag visade offerten för kronofogden när dom kom hem till mig samt visade dom skavanker som fanns på bilen så dom tog beslutet att den ej var utmätningsbar. Sen sa dom att man får ha en bil för ca 35k! Inte 10k som hon sagt till dig.. sen kostar det kronofogden massa pengar att "beslagta" en bil.. verkar dock bero mycket på vem det är som kommer på hembesök.. om det är en nitisk människa som njuter av att ta saker eller om det är en som har förståelse för den sits man är i..

Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp