Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sån ångest just nu!

Behöver ventilera lite, just nu är det en sån svacka i mående!
Kort bakgrund:
Vi har 1 miljon gemensamt, utöver det har mannen cirka 700 och jag 400.
Mannens löneutmätning startade i oktober och det kändes på nåt sätt som en lättnad. Han pratade även med sin chef som gav bra reaktion, inget dömande och gav stöd om han behövde prata.
Då kände vi ändå att det är som det är men vi kommer fixa det och hade även bra hopp att åtminstone få inledande på ansökan gjord i maj.

Nu börjar mina lån trilla in och få utslag och först är våra gemensamma, nu har vi till den 10/12 på oss innan de utreder tillgångar osv.
Mannens utredningsrappoet gjordes i september och de ansåg att inga tillgångar utöver lön fanns.

Den stora ångesten nu är att bilen står på mig. Det är en gammal bil, gått långt men värdet är nog runt 60 000.

När kfm sökte min man för att utreda tillgångar lämnade personen sitt nummer i röstmeddelande, mannen lämnade in digitalt och pratadd aldrig med personen.

Jag använde det faktum att vi hade ett direktnummer och ringde personen igår, ville fråga om hur de såg på vår möjlighet att ha bil, framförallt utifrån barnperspektiv. (Fattar att just vår bil kan anses ha för högt värde) Det blir cirka 45 min på buss med byten för barnen att komma till förskola/skola, de kommer inte kunna gå på sin aktivitet, största barnet får svået att komma hem från extrajobbet vissa pass osv.

Hon på kfm var så dömande så jag har haft sån ångest efter det. Jag sa att bilen verkligen underlättade för att kunna lämna barn i förskola o skola men det kunde de inte ta hänsyn till sa hon och det borde vi ha tänkt på innan, det är föräldrar som ansvarar för att barn inte ska hamna i kläm sa hon.
Hon frågade hur mycket skukd vi hade och när jag sa över miljonen sa hon att vad har ni gjort för alla pengar och hur kan ni tro att ni ska kunna ha en enda tillgång om ni är skuldsatta! Ni måste förstå att ni inte kan ha bil när ni är så skuldsatta och kan du åka buss till jobbet så får du göra det. Hon sa att max 10 000 kan vi gå med på att en bil är värd.

Jag fattar att vi är idioter som är i denna sits och det är helt okej att hon tycker det! Men att säga det som hon gjorde kändes så jävla förnedrande och att hon dessutom talade om att vi misslyckats som föräldrar och får ta ansvar för att våra barn blir lidande!

Samtalet för skuldsanering var för mig i måndags, har skrivit i en annan tråd men kortfattat så sålde vi hus i år och då tänker kfm att vi kommer få en skatteskuld. Den fodringen anses uppkomma vid utgången av beskattningsåret, 31 dec alltså, vilket då är efter ett inledande.
Så hon undrade om vi ville återta ansökan. Har inte gett besked än och mannen har sitt samtal i morgon.

Så nu känns det verkligen så ångestladdat, kan inte äta, tänka på annat osv.

Vad kommer vinstskatteskulden ligga på är min första tanke.

Ett enkelt räkneexempel: om ni köpte huset för 1 miljon och sålde det för 1.2 miljoner då är vinsten 200.000 kr. Vinstskatten på det är då 22%
Så 200.000 x 0.22 = 44000kr i skatt.

Vad kommer vinstskatteskulden ligga på är min första tanke.

Ett enkelt räkneexempel: om ni köpte huset för 1 miljon och sålde det för 1.2 miljoner då är vinsten 200.000 kr. Vinstskatten på det är då 22%
Så 200.000 x 0.22 = 44000kr i skatt.
Jag har lagt in alla siffror på skatteverket så allt är förberett inför deklarationen, eftersom huset en gång byggdes ut är det rejält med kvitton/fakturor osv.

Det landar på runt 25 000 i vinstskatt. Vi har de senaste åren fått tillbaka runt 50-70 tillsammans. Det borde alltså vara rätt sannolikt att anta att vi inte kommer få en skatteskuld tycker jag.

Handläggaren frågade dock inte ens om jag visste vad skatten skulle landa på utan att det var att ansöka efter nyår som gällde.

Jag har lagt in alla siffror på skatteverket så allt är förberett inför deklarationen, eftersom huset en gång byggdes ut är det rejält med kvitton/fakturor osv.

Det landar på runt 25 000 i vinstskatt. Vi har de senaste åren fått tillbaka runt 50-70 tillsammans. Det borde alltså vara rätt sannolikt att anta att vi inte kommer få en skatteskuld tycker jag.

Handläggaren frågade dock inte ens om jag visste vad skatten skulle landa på utan att det var att ansöka efter nyår som gällde.
Då tycker jag du skickar in en enkel och tydlig redovisning och säger att ni vill gå vidare med ansökan och inte dra tillbaka den.

Så här har jag räknat på: Vi köpte för X, vi sålde för Y
Y-X = Z
Z * 0.22 = 25.000 kr i vinstskatt

Jag har dessa lån idag:

Exempel:

Remember Blancolån:
Total Månadskostnad: 4002kr
Räntekostnad på räkningen är 1518 kr
1518 x 12 = 18 216 kr i ränta under 2024

Swedbank Blancolån:
Total Månadskostnad: 3545 kr
Räntekostnad av månadskostnaden är 1211 kr
1211 x = 12 = 14532 kr i ränta under 2024

Collector lån:
Total Månadskostnad: 5361
Räntekostnad varje månad: 3111
3111 kr i räntekostnad varje månad x 12 månader på året = 37332 kr betald ränta under 2024

Collector Kreditkort:
Total Månadskostnad: 1202 kr
Räntekostnad av 1202 kr är enligt räkning: 455 kr
455 x 12 = 5460 kr i ränta under 2024

Fairlo:
Total Månadskostnad: 1809 kr
Räntekostnad av är enligt räkning: 677 kr
677 x 12 = 8124 kr i ränta under 2024

18216+14532+37332+5460+8124 = 83 664 kr betald ränta under 2024
Man får tillbaka 30% av räntekostnaden för 2024.

Att få tillbaka 83 664 x 0.3 = 25 099 kr att få tillbaka

Vinstskatten ligger enligt beräkning på 25000 kr
Återbäring från ränteavdraget ligger enligt beräkning på 25099 kr

Det vill säga att jag beräknas få en skatteåterbäring på 99kr och inte en restskatt.

Jag har räknat så noga som jag kan och min uppskattning är att jag inte kommer få en restskatt, därav skulle jag vilja gå vidare med ansökan.

Något i den stilen.
Så länge du kan tydligt visa att du inte får restskatt så är deras argument fel (eller om den skulle bli väldigt låg på typ någon enstaka tusenlappa så ska den inte spela någon större roll). Då tycker jag du ska visa det istället för att dra tillbaka ansökan. Tar det 3 timmar att skriva mailet så får det göra det.

Senast ändrad:
Då tycker jag du skickar in en enkel och tydlig redovisning och säger att ni vill gå vidare med ansökan och inte dra tillbaka den.

Så här har jag räknat på: Vi köpte för X, vi sålde för Y
Y-X = Z
Z * 0.22 = 25.000 kr i vinstskatt

Jag har dessa lån idag:

Exempel:

Remember Blancolån:
Total Månadskostnad: 4002kr
Räntekostnad på räkningen är 1518 kr
1518 x 12 = 18 216 kr i ränta under 2024

Swedbank Blancolån:
Total Månadskostnad: 3545 kr
Räntekostnad av månadskostnaden är 1211 kr
1211 x = 12 = 14532 kr i ränta under 2024

Collector lån:
Total Månadskostnad: 5361
Räntekostnad varje månad: 3111
3111 kr i räntekostnad varje månad x 12 månader på året = 37332 kr betald ränta under 2024

Collector Kreditkort:
Total Månadskostnad: 1202 kr
Räntekostnad av 1202 kr är enligt räkning: 455 kr
455 x 12 = 5460 kr i ränta under 2024

Fairlo:
Total Månadskostnad: 1809 kr
Räntekostnad av är enligt räkning: 677 kr
677 x 12 = 8124 kr i ränta under 2024

18216+14532+37332+5460+8124 = 83 664 kr betald ränta under 2024
Man får tillbaka 30% av räntekostnaden för 2024.

Att få tillbaka 83 664 x 0.3 = 25 099 kr att få tillbaka

Vinstskatten ligger enligt beräkning på 25000 kr
Återbäring från ränteavdraget ligger enligt beräkning på 25099 kr

Det vill säga att jag beräknas få en skatteåterbäring på 99kr och inte en restskatt.

Jag har räknat så noga som jag kan och min uppskattning är att jag inte kommer få en restskatt, därav skulle jag vilja gå vidare med ansökan.

Något i den stilen.
Så länge du kan tydligt visa att du inte får restskatt så är deras argument fel. Då tycker jag du ska visa det istället för att dra tillbaka ansökan. Tar det 3 timmar att skriva mailet så får det göra det.
Tusen tack!
Jag tänker att det här kan ju hända även om man inte sålt ett hus, att någon får restskatt tänker jag.

Deras bedömning är om jag förstår rätt att vi sannolikt får skatteskuld men jag tänker att vi har inget att förlora på att förklara som du skriver..

Nu har vi ju iofs släppt allt men jag tror att redan inbetalda räntor bör räcka..

Tusen tack!
Jag tänker att det här kan ju hända även om man inte sålt ett hus, att någon får restskatt tänker jag.

Deras bedömning är om jag förstår rätt att vi sannolikt får skatteskuld men jag tänker att vi har inget att förlora på att förklara som du skriver..

Nu har vi ju iofs släppt allt men jag tror att redan inbetalda räntor bör räcka..
Ja. Det viktigaste är att ni kan bevisa så gott det går att ni får återbäring, alternativt att restskatten blir så låg att den inte sätter något hinder för skuldsaneringen. Om det exempelvis skulle bli en restskatt på 5000kr efter ni räknat på allt så kan du ju istället uppge en plan för hur ni ska betala den på betalfri månad eller att ni redan nu sparat till dom 5000 och motiverar till att det inte kommer utgöra ett hinder.

Men också ex förklara att anledningen som ni sålde huset var för för att betala på era skulder och att tanken alltid har varit att göra rätt för er men att det tillslut inte gick ändå.

Jag förstår att din ångest är hög men låt inte en person få dig att tappa det ni är på väg mot.
Man är ju extra känslig i denna situationen och tar åt sig allt som petar på ömma punkter. Det är dock inte okej att nedvärdera någon i utsatt situation.

Det har skrivits många gånger här på forumet angående ett accepterat värde på en bil, och det brukar landa på en maxsumma på runt 50.000kr.

Jag skulle ringa din närmsta bilhandlare och be dom ge ett ungefärligt värde på din bil så kan du ge ett mer exakt svar till KFM angående värdet.
Sen så är bil en lyxvara och kanske inget som KFM vill ge er extra utrymme för att äga när det kommer till utmätning/sanering. Där är det i så fall upp till er att räkna och värdera hur mycket bilåkande ni faktiskt har råd med istället för bussresande. Tror att personen du pratade med formulerade sig väldigt klumpigt och tokigt.

Tack alla!
Jag använde skatteverkets verktyg för att räkna ut skatt. La in faktiska uppgifter om inkomst o skatt fram till oktober och förväntad inkomst för nov-dec.

Utgick från förra årets räntekostnader och la till hälften eftersom vi slutade betala i juni.
Har använt skatteverkets uträkningar för vinst av försäljningen.

La in allt och det landade på en preliminär skatteskuld på 400:-

Skickade mail till handläggaren och bifogade uträkning, skrev hur jag kommit fram till alla siffror och att jag kan ringa till alla i morgon för exakta räntekostnader om det behövs.

Sen kan det ju falla på annat också men hon ansåg ju att vi skulle återkalla ansökan pga av husförsäljmingen..

Jag har ändå försökt hålla mig uppe, tänka att vi klarar detta.

Men nu är det kämpigt!

Det har skrivits många gånger här på forumet angående ett accepterat värde på en bil, och det brukar landa på en maxsumma på runt 50.000kr.

Jag skulle ringa din närmsta bilhandlare och be dom ge ett ungefärligt värde på din bil så kan du ge ett mer exakt svar till KFM angående värdet.
Sen så är bil en lyxvara och kanske inget som KFM vill ge er extra utrymme för att äga när det kommer till utmätning/sanering. Där är det i så fall upp till er att räkna och värdera hur mycket bilåkande ni faktiskt har råd med istället för bussresande. Tror att personen du pratade med formulerade sig väldigt klumpigt och tokigt.
Here we go again. Blandar ihop sanering med andra saker. Har du sanering och ingen ny skuld som gör att du är utmätningsbar så sker ingen utmätning av fordon iheller. Att äga ett dyrt fordon kan dock försvåra att få en skuldsanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp