Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Så kom dagen. Hjälp och tips uppskattas!

Hej,
Har hängt här inne länge och skrivit miljarder av frågor.

Idag kom dagen. Dagen när jag ligger så mycket back att jag inte kan betala mina lån som är enorma.
Jag vill såklart få hjälp och komma ut ur den här risiga sitsen. Jag har mailat de företag jag har lån hos och talat om var jag hamnat och att jag inte klarar av att betala. Inväntar svar men jag är ju säker på att de vill ha betalt och gissningsvis inte kommer vara särskilt tillmötesgående.

På KFMs hemsida har jag testat mig fram på både löneutmätning, de kommer inte kunna utmäta något på min lön, inte ens om jag skulle öka inkomsten med 3-4 tusen. Skuldsanering är ju det jag helst skulle vilja få men tror inte jag kommer få det heller även om kalkylen säger att jag uppfyller kraven. Har lite annat som ligger i bagaget för att få ett avslag men kommer söka ändå. Måste bara förbereda mig och lägga upp en strategi.
Jag ska boka tid på kommunen för rådgivning och hjälp.

Vad händer nu? Lånen kommer inte kunna betalas. De kommer skickas till inkasso och vidare till KFM. Jag får anmärkningar. De kommer skicka brev, sms, mail och ringa som dårar… Ångesten är total.

Vad ska jag tänka på strategimässigt? Tacksam för vartenda råd.

Vill bara säga att jag är i samma sits. Det är så jobbigt. Har inget råd tyvärr. Men lite stöttande pepp på vägen!

Vad är anledning till att du inte tror du kommer skuldsanering? Jag har inte heller ansökt än ska träffa en skuldrådgivare första veckan i april, jag har dock lån som är några år gamla men 2 krediter som är ifrån höstas som gått, kanske åker på dem men hoppas inte..

Vill bara säga. Var lugn. Det kommer ordna sig. Var i samma sits för 1 år sedan. Nu har jag löneutmätning sedan april förra året och livet är så mycket bättre. Jag insåg att jag redan i flera år har levt på existensminimum då allt gick till skulder och jag redan hade ”betalningsanmärkningar”, då jag inte hade möjligheter någonstans pga mina skulder..
Nu har jag så mycket bättre liv med löneutmätning. Jag vet vad jag har att röra mig med varje månad, har tak över huvudet och kan äta mig mätt. Jag slipper den hemska ångesten varje månad när räkningarna skulle betalas.
Vet vad du går igenom då jag också hade otrolig skräck för kronofogden men att släppa alla skulder var det bästa jag har gjort .

Ta hand om dig,

Vad är anledning till att du inte tror du kommer skuldsanering? Jag har inte heller ansökt än ska träffa en skuldrådgivare första veckan i april, jag har dock lån som är några år gamla men 2 krediter som är ifrån höstas som gått, kanske åker på dem men hoppas inte..
Jag vet inte om mina lån räknas som nya, tror det senaste är taget 2023 på våren. Sen är jag dömd för brott som begicks 2018 men domen föll 2021 pga av covid. Så 4 år sen. Ovanpå det så har jag ett kreditkort där jag varje månad måste, för att klara mig överhuvudtaget, plockar ut det jag betalar in….

Vill bara säga. Var lugn. Det kommer ordna sig. Var i samma sits för 1 år sedan. Nu har jag löneutmätning sedan april förra året och livet är så mycket bättre. Jag insåg att jag redan i flera år har levt på existensminimum då allt gick till skulder och jag redan hade ”betalningsanmärkningar”, då jag inte hade möjligheter någonstans pga mina skulder..
Nu har jag så mycket bättre liv med löneutmätning. Jag vet vad jag har att röra mig med varje månad, har tak över huvudet och kan äta mig mätt. Jag slipper den hemska ångesten varje månad när räkningarna skulle betalas.
Vet vad du går igenom då jag också hade otrolig skräck för kronofogden men att släppa alla skulder var det bästa jag har gjort .

Ta hand om dig,
Det är ju det. Jag har inget hos KFM eller hos Inkasso idag men det kommer ju hända nu. MEN jag hyr en lgh och har inte tänkt söka ny vilket är svårt med anmärkning. Jag har inte heller några planer på att låna pengar till något. De senaste årens lån är för att betala lån och nu har ju den karusellen blivit ohållbar. När jag var gift och vi hade två inkomster så funkade det ju men nu är jag ensam med två barn och det håller inte hur jag än gör. Alla pengar jag fått för husförsäljning, sparade osv har gått åt. Jag lever nog precis som du säger, redan på existensminimum eller till och med under det.
Att bli beviljad skuldsanering skulle ju betyda allt, då vet jag att om 6 år är jag ”fri”. Typ ett år för ansökan och beslut och sen 5 år ovanpå det. Men eftersom jag tror jag blir nekad skusa så kanske jag får söka om och om igen och kanske är ”fri” om 7-10 år om jag har tur. OM jag någonsin blir beviljad…
Just nu är det huvudvärk och magont som håller mig vaken. Och att släppa allt är fruktansvärt läskigt men det enda jag kan se som en eventuell lösning. Det skrämmer mig att få anmärkningar, att bli ”jagad”… Ändå är jag egentligen redan jagad av alla räkningar som ska betalas.
Jag blir så glad för alla som får hjälp här inne och hittar ett bättre sätt att leva på. Att kunna blicka framåt mot en framtid utan skulder upp över öronen. För jag vet att jag aldrig kommer vinna någon miljon som skulle hjälpa mig för jag spelar inte, ändå tänker jag ”kan jag inte bara vinna miljonvinsten?”

Att få skuldsanering är svårt. Jag ansökte och fick avslag pga för färska skulder. Tycker du ska släppa allt och inte ta ut på kreditkortet då det också räknas som lån. Sen kanske du får leva på löneutmätning ett tag för att sedan söka skuldsanering. Det är nog det bästa för dig. Att kunna må bättre och sova är viktigt för du verkar inte må bra.
Allt stöd till dig

Ett tillägg . Ja bankerna kommer jaga dig men jag undvek att svara. Det är jobbigt en tid men sedan avtar det då det skickas vidare

Insåg att jag tog ut ett ”lån” på Fairlo på 40.000kr i januari 2024.
som sagt jag kommer med största sannolikhet inte bli beviljad, det är jag inställd på. Löneutmätning kommer jag med största sannolikhet inte heller få för jag har för låga inkomster reson det är redan nu.
I helgen ska jag speca upp alla mina skulder med datum i excel. Göra ett blad för mina ”vanliga” utgifter och inkomster så jag får 100% koll.

Gjorde en snabb check nu:
Brocc 394.841 (5.500/mån)
Nordax 412.300 (4.509/mån)
Fairlo 39.712 (1.100/mån)
Avida 19.648 (609/mån)
EnterCard175.000 (7.500/mån, tar ut 5.200)
Summa 1.041.501kr (HERREGUD)

Därtill har jag:
Qliro 1.800kr
Klarna 14.500kr

Jag skäms. Det är katastrof. KATASTROF. Att jag inte hamnat här tidigare kan man ju undra….

Och så ska man bo, köra till jobb, mata barn mm. Så.jävla.ohållbart.

Dem får väl jaga då. Jag får blocka alla samtal, svarar ändå aldrig på okända. Breven får man öppna och sortera in i någon pärm så man har allt samlat. Skriva på delgivningar. Och sen försöka leva efter bästa förmåga till man förhoppningsvis någon gång kan få löneutmätning och kunna börja betala av skulderna eller skuldsanering (är ju som att vinna på lotto)!

Och svar NEJ. Jag mår inte bra, men bättre. De senaste åren har varit ett helvete med skilsmässa, flytt, bråk, ekonomi, barn, ensamhet, sorg.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp