Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Retroaktiv hyreshöjning

Det talas nu om kraftiga hyreshöjningar framgent (2023). Dessa kan komma att bli retroaktiva om förhandlingarna inte är klara 1/1 2023 som jag förstått det. Kommer KFM lägga till dessa belopp till förbehållsbeloppet? Finns ingen som kan ta tex 500kr varje månad nu o spara till att betala ev retroaktiv hyra med tror jag. Vi har fullt upp m övrig inflation o allt det medför och med ett förbehållsbelopp som inte ökat.

Det talas nu om kraftiga hyreshöjningar framgent (2023). Dessa kan komma att bli retroaktiva om förhandlingarna inte är klara 1/1 2023 som jag förstått det. Kommer KFM lägga till dessa belopp till förbehållsbeloppet? Finns ingen som kan ta tex 500kr varje månad nu o spara till att betala ev retroaktiv hyra med tror jag. Vi har fullt upp m övrig inflation o allt det medför och med ett förbehållsbelopp som inte ökat.
Retroaktiv hyreshöjning??

Sällan jag fått sånt men det borde inte vara ett problem, bara underlag kommer in

Intressant fråga. Kan tänka mig årets förhandlingar kommer ta bra längre tid än vad man är vana vid tack vare att man står långt ifrån varandra.

Sällan jag fått sånt men det borde inte vara ett problem, bara underlag kommer in
På tal om nåt annat jag precis läste : studiemedel höjs m 8,7% from jan i enlighet m det nya prisbasbeloppet. Gäller oss m utmätningsbeslut oxå ? Dvs att förbehållsbelopp höjs?

Ja de (hyresvärden) hinner inte lägga på höjt belopp i Jan o febr så då lägger de (hyresvärden) på trippelt belopp på mars-avin. Tex.
Så är det ju, ibland är inte hyran färdigförhandlad förrän i april/maj. Vår hyresvärd, är en större kommunal, är dock lite hygglig och vid större hyreshöjningar brukar den retroaktiva delen fördelas på tre månader.

På tal om nåt annat jag precis läste : studiemedel höjs m 8,7% from jan i enlighet m det nya prisbasbeloppet. Gäller oss m utmätningsbeslut oxå ? Dvs att förbehållsbelopp höjs?

Det höjs men jag vet inte hur den processen ser ut riktigt, tror inte det är någon automatisk koppling till pbb

Om hyran skulle höjas med ca 4% i april hur gör man med löneutmätningen den månaden? Kan ju bli en ganska saftig smäll retroaktivt?

Om hyran skulle höjas med ca 4% i april hur gör man med löneutmätningen den månaden? Kan ju bli en ganska saftig smäll retroaktivt?
Tror att det är bra att stoppa undan lite varje månad redan nu, ha inte pengarna på banken bara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp