Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Reseavdrag? Månadskort

Jag kämpar med matten här, kanske nån kan hjälpa mig. Jag åker kollektivtrafik (Skånetrafiken) till jobbet. Jag köper månadskort som kostar 1309 kr. Jag har sammanlagt jobbat 136 dagar detta året.

Tur- och returbiljett till min arbetsplats kostar 120 kr vilket blir 16,320 kr på ett år för mina arbetsdagar, alltså billigare om man köper månadskort. Men hur beräknar jag vad tur- och retursumman blir när jag reser på en månadsbiljett? :confused:

Är det så lätt som att jag delar 1309 (månadsbiljett) på 136 (arbetsdagar) = 9625 . . . i vilket fall jag inte kvalificerar för avdrag?

Tack på förhand

Senast ändrad:
Nu är det länge sedan jag gjorde reseavdrag men jag tror aldrig jag räknade per dag, utan bara typ 11 månadskort

Nu är det länge sedan jag gjorde reseavdrag men jag tror aldrig jag räknade per dag, utan bara typ 11 månadskort
Exakt så. Månadskort här kostar 1100 kr, så inget avdrag (om jag inte lägger semestern så att jag måste ha 12 månadskort.
Du räknar väl då på hur många månadskort du behövt för att jobba dessa dagar.

Jag kämpar med matten här, kanske nån kan hjälpa mig. Jag åker kollektivtrafik (Skånetrafiken) till jobbet. Jag köper månadskort som kostar 1309 kr. Jag har sammanlagt jobbat 136 dagar detta året.

Tur- och returbiljett till min arbetsplats kostar 120 kr vilket blir 16,320 kr på ett år för mina arbetsdagar, alltså billigare om man köper månadskort. Men hur beräknar jag vad tur- och retursumman blir när jag reser på en månadsbiljett? :confused:

Är det så lätt som att jag delar 1309 (månadsbiljett) på 136 (arbetsdagar) = 9625 . . . i vilket fall jag inte kvalificerar för avdrag?

Tack på förhand
Du räknar bara hur många månadskort du köpt.
Men du verkar inte ha jobbat full tid (det är ca 225 arbetsdagar på ett år om du haft 5v semester) , så har du jobbat bara 6 månader så är det ju bara 6 månadskort. Du kan ju dock ha jobbat alla månader och behövt köpa 12 kort.
Tänk på att du måste ha köpt minst 9 månadskort i skåne för att komma upp i mer än 11.000 och att det ska vara värt att lägga in.

Senast ändrad:
Du räknar bara hur många månadskort du köpt.
Men du verkar inte ha jobbat full tid (det är ca 225 arbetsdagar på ett år om du haft 5v semester) , så har du jobbat bara 6 månader så är det ju bara 6 månadskort. Du kan ju dock ha jobbat alla månader och behövt köpa 12 kort.
Tänk på att du måste ha köpt minst 9 månadskort i skåne för att komma upp i mer än 11.000 och att det ska vara värt att lägga in.

Jag jobbar nätter så det blir längre arbetspass med färre dagar i månaden totalt. Dock jobbar jag 100%. Jag hade totalt 2 veckor ledigt under sommaren, så det finns ingen hel månad där jag skippat jobbet liksom.

14 Jan - 13 Dec = 10 månader x 1 309 kr + 595 kr sommarkortet = 13 685 kr

Om mina beräkningar stämmer.
Så om jag gör ändringar i min deklaration nu, när kan jag få återbäringen utbetald tidigast? Är det i Juni om jag gör ändringar senast den 2 Maj?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp