Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Remember och räntehöjningar

Jag förstår dagens läge och ränte höjningar som följd.
avbetalat nästan 200.000 kr i skulder på drygt 1 år och jobbat oerhört för att komma i mål från skulder.

kvar har jag 418.000kr från Remember och den första ränta på 5 % har gått upp till 8 på ett par månader.
med utgifter från 3750kr i månaden till ca 4200kr

är det orimligt många 100 lappar extra i månaden eller räknar jag helt fel?

Jag förstår dagens läge och ränte höjningar som följd.
avbetalat nästan 200.000 kr i skulder på drygt 1 år och jobbat oerhört för att komma i mål från skulder.

kvar har jag 418.000kr från Remember och den första ränta på 5 % har gått upp till 8 på ett par månader.
med utgifter från 3750kr i månaden till ca 4200kr

är det orimligt många 100 lappar extra i månaden eller räknar jag helt fel?
Kapital på 418000 och räntehöjning på 3%enheter innebär strax över 1000 kr i månaden

418 kkr * 5 % = 20 900 kr i ränta per år (1742 kr/mån).

418 kkr * 8 % = 33 400 kr i ränta per år (2787 kr/mån).

Så en dryg tusing mer per månad bör du betala. Sen får du ju tillbaka 30 % i deklarationen, alternativt om du jämkar.

Tänk på att det är ett annuitetslån. Så beroende på var man är i avbetalningen skiljer sig räntan man betalar per månad. (Mest i början och mycket mindre i slutet).

Ok, framgick inte i trådstarten. Det påverkar såklart månadskostnaden.

Samma här med dem. Ska avvakta lite bara tills UC blir bättre och då ansöker jag ett nytt lån

Tänk på att det är ett annuitetslån. Så beroende på var man är i avbetalningen skiljer sig räntan man betalar per månad. (Mest i början och mycket mindre i slutet).
Nej det skiljer sig inte, räntan baseras på skulden oavsett om det är annuitet eller inte. Det som skiljer är amorteringen.

Du har fel. Vid annuitetslån betalar man samma belopp varje månad. Tanken är att lånegivare får utdelning/ränta innan lånebeloppet är återbetald. Så mer avkastning i början av låneperioden. Amortering ökar suggestivt.

Bilagor

• FB0964A6-A755-41A1-AE9C-11CE97352A7D.jpeg
    FB0964A6-A755-41A1-AE9C-11CE97352A7D.jpeg
    50 KB · Visningar: 92
Du har fel. Vid annuitetslån betalar man samma belopp varje månad. Tanken är att lånegivare får utdelning/ränta innan lånebeloppet är återbetald. Så mer avkastning i början av låneperioden. Amortering ökar suggestivt.
Vad är räntan denna månad med rak vs annuitet?
Frågan handlar om skillnaden i räntekostnad mellan 5% och 8% i månaden och skulden är 418 000. Det spelar alltså ingen roll om lånet från början var på 7 miljoner eller 418 200kr, det enda som har betydelse är aktuell skuld och räntesats samt antalet dagar i aktuell månad.
November har 30 dagar
(418000 * 0,05 / 365 ) * 30
(418000 * 0,08 / 365 ) * 30
Eller ännu enklare och räkna på vad gör en ökning med 3%-enheter
(418000 * 0,03 / 365 ) * 30
Detta gäller oavsett annuitetslån eller inte.

Vad räntan är i absoluta kronor i maj nästa år avgörs inte heller av rak eller annuitet utan endast hur stor skulden är i maj, eller vilken månad som helst i framtiden.

Senast ändrad:
Vad är räntan denna månad med rak vs annuitet?
Frågan handlar om skillnaden i räntekostnad mellan 5% och 8% i månaden och skulden är 418 000. Det spelar alltså ingen roll om lånet från början var på 7 miljoner eller 418 200kr, det enda som har betydelse är aktuell skuld och räntesats samt antalet dagar i aktuell månad.
November har 30 dagar
(418000 * 0,05 / 365 ) * 30
(418000 * 0,08 / 365 ) * 30
Eller ännu enklare och räkna på vad gör en ökning med 3%-enheter
(418000 * 0,03 / 365 ) * 30
Detta gäller oavsett annuitetslån eller inte.

Vad räntan är i absoluta kronor i maj nästa år avgörs inte heller av rak eller annuitet utan endast hur stor skulden är i maj, eller vilken månad som helst i framtiden.
Frågan var om det var rimligt med den ökningen som blev. Att sedan jämföra rak amortering vs verkligen annuitetslån ger en skev bild. Dvs det såg ut som räntan vara”fel”.
Det var vad jag förstod frågan var. Hence hänvisning till hur annuitetslån fungerar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp