Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Rådgivning

Hej,

jag har aktiva lån hos i princip alla SMS-lån-bolag. Räknade ut den totala summan och det blev hissnande 123.000 kr.

Har nu fått hjälp av en god vän med ett lån på 80.000 kr. Jag har för allas skull lovat att aldrigaldrig ta ett sms-lån till igen. Behöver därför använda dessa 80.000 på bästa sätt, så att säga. klarar inte att fastna i "karusellen" igen.

I princip alla lån har gått ut eller är på väg att gå ut. Min fråga lyder: vilka bolag kan gå med på avbetalningsplaner och vilka är snabbast till fogden? Har någon erfarenhet av detta vore jag jättetacksam!

jag var i samma sits som du, jag hadde tagit massor av smslån alla på 3000 .jag fick betala minst 1000 kr imånaden på varje lån via inkassona.men detta var för 2 år sedan, kanske allt har ändrats idag.

så tänk på då att du måste betala månads avg på 80000 plus minst 1000 imånaden på de du inte kan betala bort nu.och då menar jag 1000 kr per smslån som ligger hos inkasso och som du inte kan betala bort med de 80000.

jag slutade hos fogden med utmätning.och dom första som kom till kfm var utan tvekan smslånen.dom är snabbare än andra lån eller krediter.så jag tycker ring runttill de olika och kolla dig för.skriv upp dom som inte går med på avb dom betalar du sen med dom 80000.

Hej!!!

Jag har hyffsad erfaraenhet tror jag även om det nu är snart ett år sen jag "gjorde slut" med mina sms-lån.

Av de bolag jag lånat av då så var det bara JA-lån som gick med på avbetalningsplan.
Övriga sms-lån fick gå vidare till inkasso för att där få igenom avbetalningsplaner.
Tyvärr så godkänner flera bara att man delar upp på tre månader och då blir det ganska stora summor. Men ingen nekade mig en avbetalningsplan.

Mitt tips är väl att du låter allt gå till inkasso och att du där försöker få till vettiga avbetalningsplaner, de du lyckas bäst med har du kvar, resten betalar du av med ditt lån.
Jag är medveten om att det blir extra kostnader (160 kr eller mer) för varje sms-lån. Men som det verkar så kommer du ju ändå att få betala dessa extra kostnader och då kan det vara värt att förhandla till sig bra avbetalningsplaner och betala bort de som blir mindre bra.

Lycka till!!!

Tack för svar!

Okej, det är alltså inkassobolagen (typ intrium, svea osv) som beviljar avbetalningsplaner, inte sms-låneföretagen?

Dom här mindre "halvskumma" företagen, skickar dom nånsin till kronis? känns inte som att dom vill synas så mycket, så att säga.

Japp det är hos inkassobolagen som man "fixar" avbetalningsplaner men det är sms-lånebolagen som sätter upp hur direktiven om hur många avbetalningar man kan få till, åtminstone är det så med de större långivarna som Folkia, Easy, Mobillån mfl. Många använder sig av Svea och Intrum. Min erfarenhet är att de mindre bolagen är "snällare" och tillåter längre avbetalningsplaner. De vill ju ha in sina pengar.
När det går till inkasso så blunda inte och vänta, hur det än är så är det bättre med en avbetalningsplan än att det går vidare till KronOlle och du har ju faktiskt fått till ett lån där du kan betala bort de lån som du inte kan få till avbetalning på

Jag låg i samma sits som dig i höstas och när jag hade kontakt med svea inkasso så gick tex. inte Exspresskredit med på avbetalningsplan, svea inkasso påstod att det va sms-lån bolagen som bestämde och det skulle gå med avbetalning eller ej.

Ja-lån har den absolut sämsta inkasson (3b kapital) fick hem papper på att jag skulle kontakta dom för att komma överens om en avbetalningsplan men det var lättare sagt än gjort, dom svarade varken i telefon eller på mail och sen helt plötsligt fick jag brev från KFM att ärendet hade gått dit..

Har själv bra erfarenhet av 3B kapitals inkasso. Även 38an går bra att göra upp med.
McGreg som ligger bakom Axcept och 4klöver var också bra för något år sedan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp