Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Räntefritt lån till sambo – vad bör jag tänka på?

Hej. Har nosat runt lite på forumet som gäst. Tänkte om nån har lite input på min tankegång. Jag har inga lån men tänkte hjälpa sambon lite på traven. Jag ger henne ett räntefritt lån
på 80.000. Hur gör dom slantarna bäst nytta?.. Lånen är hanterbara - men räntekostnaden suger, såklart..

Lånen är som följer:
Kredit1 - belopp 172,000 ränta 8,36% betala 2,800/månad övrigt ca 7år ( kvarvarande lånetid)

Kredit2- belopp 106,000 ränta 9,35% betala 2,500 övrigt ca 4 år

Kredit3- belopp 87,000 ränta 7,65% betala 900 övrigt 12 år

Kredit4- belopp 78,000 ränta 16,40% betala 1850 övrigt 5 år

Kredit5- belopp 42,000 ränta 16% betala 1000 övrigt 5,5 år

Kredit6- belopp 37,000 ränta 11,90% betala 1200 övrigt 3 år

Funderar på att antingen lösa kredit 4 - p*ssränta eller lösa kredit 5 & 6 åxå taskig ränta..
Sen kanske antingen försöka samlingslån på övrigt eller baka in exempelvis lån 4 i lån 1 eller 2 - om dom skulle gå med på det..

Lös kredit 5-6 sen skriv för guds skull ordentliga papper på lånet

Om målet är att söka ett samlingslån på resten, så lös 5&6. Det ser bättre ut.

Tack för input. Lite det jag var inne på - lösa 5 och 6.. Då minskar 2 lån i stället för 1 och åtminstone ena har ju sk*tränta.. Någon med andra förslag/tankar?

Det är inte så mycket att trolla med just nu på det där.

De tre översta är det ju inget att göra något med alla på grund av att räntorna där är bra.

Lån sex är inget större problem i sig och räntan får anses okej där så jag hade inte använt de 80 000 kronorna alls där.

Lån fyra och lån fem år ju likvärdiga. Men släck lån fyra helt och lägg in övriga 2 000 kronorna på lån sex. De 1 850 kronorna som frigörs varje månad från lån fyra läggs in som extra amortering på lån sex under drygt ett års tid, för att få bort även det lånet. Det är borta på 13 månader.

Lån fem år då nere på ungefär 35 000 kronor till 36 000 kronor.

Antingen sök samlingslån vid den tidpunkten eller fortsätt att nöt ner det femte lånet. Det är borta på ytterligare nio eller tio månader om både de 1 850 kronorna från lån fyra och de 1 200 kronorna från lån sex används till att amortera bort lån fem.

Vid den tidpunkten är 4 000 kronor helt frigjorda i månaden. Samlingslån på de tre övriga och vid samma tidpunkt så betala av privata lånet på 80 000 kronor med 2 000 kronor per månad under tre år och fyra månader.

Alla steg efter att få bort lån fyra år ju lite smaksak. Men att få bort sista lånet hade jag gått på vid den tidpunkten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp