Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränta 2023 m skuldsanering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Edit: tråd låst,fortsätt här https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/avdrag-för-inbetald-ränta-2023-skuldsanering.24054/

Hej,

hur ska man tänka kring avdrag för inbetald ränta under 2023. Jag har beslutad skuldsanering fr mars 2023 och min första utbetalning gjordes i nov på cirka 80 000 till massa inkassobolag mf.l
I exempel ett fall så har jag ett lån på bank norgweigan där låne summan var cirka 210 000 kr men sne när det gick vidare till olika inkasso bolag så steg det till 250 000 dvs cirka 40 000.

nu ligger det hos lowell och enligt dom är kapitalet 250 000 men enligt mig är endel av detta ränta. De fick cirka 30 000 av krf och har bokat av mot kapital skulden (och inte upparbetad ränta efter inledande)

om de bokar av 30 000 mot dessa 250 000 borde ju endel vara betald ränta och ska tas upp som avdrag - visst?
Har flera såna exempel och undrar om ngn har tips…

Senast redigerad av en moderator:
Hej,

hur ska man tänka kring avdrag för inbetald ränta under 2023. Jag har beslutad skuldsanering fr mars 2023 och min första utbetalning gjordes i nov på cirka 80 000 till massa inkassobolag mf.l
I exempel ett fall så har jag ett lån på bank norgweigan där låne summan var cirka 210 000 kr men sne när det gick vidare till olika inkasso bolag så steg det till 250 000 dvs cirka 40 000.

nu ligger det hos lowell och enligt dom är kapitalet 250 000 men enligt mig är endel av detta ränta. De fick cirka 30 000 av krf och har bokat av mot kapital skulden (och inte upparbetad ränta efter inledande)

om de bokar av 30 000 mot dessa 250 000 borde ju endel vara betald ränta och ska tas upp som avdrag - visst?
Har flera såna exempel och undrar om ngn har tips…
Mina fick med sin första betalning i november ! Men som jag förstått det så väljer dom själva hur dom vill bocka av det ! Om det är kapital eller ränta !

Det är upp till borgenären om de bokar av kapitalbeloppet först, eller inte.

När det gäller mig så drar de flesta av inbetalningarna mot kapitalet först, så jag får väldigt lite tillbaka varje år…

Jo, men dom säger att kapitalet är exempelvis 250 000 men enligt mig är det 210 000 och 40 000 är ränta…
Dom räknar kapitalet på den stora ”fakturan” som de tog över men på den var 210 kapital/lån och 40 000 upparbetad ränta hos banknorgweigan.

om de tar mot kapitalet - hur ska jag då veta om ngt gått mot ränta? De borde säga att 210 är kapitAl och 40 är ränta..

Om det är fler inkasso bolag som gör så här så finns ju risk att man missar avdrag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp