Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Planer för samlingslån 2022 - vad tror ni ?

Hej !

I år är det dags för samlingslån igen och förhandla räntor. Men jag behöver lite hjälp om vad ni tycker och vad ni tror kan gå.
Prio är att få bort rememberlånet till ett lån med bättre ränta övertid och sedan sitta still i båten framöver.

Mina förutsättningar.
UC 2,18 %
Bisnode 5
Inkomst 410.400 ( 2021 )
Underskott 67.300
11 FF
Varav dom försvinner så här:
3/5, 13/5 x2, 14/6 , 19/8, 15/9, 6/10, 7/10 , 30/11, 26/1 & 14/3
Jag har inga övriga lån eller krediter.

Lån:
Collector banklån
487 439,70​
4 679,00​
7,90%​
Nordax
205 523,35​
2 464,00
7,90%​
Rememberlån
219 594,54​
2792,00
12,95%​
912 557,59​
9935,00

Planen är följande:
Förhandla ner räntan på Collector. Enligt dom så måste det hamnar under 480 tkr innan jag kan göra det. Så jag väntar ut tills slutet av året.
Kommer vilja behålla min betalningsplan dvs samma summa att betala men amortera mer.

Men jag vill baka ihop Nordax och Remember till ett lån om ca 400.000 kr totalt.

Vad tror ni? Är det görbart? Många banken har ju "bara" 350.000 kr som maxtak för ensamsökande.

Jag förstår att min månadskostnad inte kommer kunna minska så mkt. Men 1000-1500 kr mindre borde gå om jag får ett lån med bättre ränta än remember.

Jag vill efter FF går i juni söka via förmedlare och se om det går att få ett bra bud från en annan bank är remember. Några reflektioner på det ?
Då har jag även 7 FF kvar.

Tack för feedback! :)

Remember kan inte ge bättre ränta om man vill samla mer?
Du har ju f.ö ett skapligt betyg.

ICA kanske kan tänkas ge dig ett erbjudande, dom erbjuder upp till 500 000 om jag minns rätt. Nackdelen vad jag hört att dom lite krångligare med extra-amorteringar / förtidslösen.

Remember kan inte ge bättre ränta om man vill samla mer?
Du har ju f.ö ett skapligt betyg.
Nä dom gå inte att förhandla med dessvärre.

Men Nordax får. Fått ner den från 12 till 7 % i mars . Så där kan jag inte förhandla förens kanske till jul.

Det som är grejen att jag kan inte söka om att samla nu. Jag har för många FF trots mitt betyg. Så behöver sitt lugnt i båten.
Bankerna kommer inte tycka det ser bra ut med många FF nämligen. Så risken är stor att jag inte få något bra erbjudande eller något alls.

Kan du vänta, hade jag väntat tills du är nere på 5-6 ff men det ser ut att vara i höst.

Du är i en liknande lånesituation som jag och jag vill inget hellre än att samla ihop två lån till ett. Min akilleshäl är väl själva beloppet, att jag är för högt belönad för att det ska fungera?

När jag sökte lån i oktober var det endast remember som erbjöd mig något och det var förmodligen för att jag haft dem i flera år innan. Och för att de är lite galna kanske? De verkar aldrig ändra räntan, någonsin, och då har jag turen på min sida att de gett mig 5, 95 från början. Collector, som jag haft lite längre, avstår så länge jag har så här hög belåning.

Nordax har jag haft och de lånar ju ut 400.000 så om du kan få in rememberlånet där är det ju guld värt. Hur tänker du kring att du är högt belånad i förhållande till inkomsten? Jag tänker själv jättemycket på att det är den parametern som gör att jag inte kommer att få erbjudanden. När jag ligger på 700.000 så borde jag kunna slå ihop Avida och Collector (alltså få ett lån på 350.000). Jag har väldigt bra UC och just nu 1 ff, inga krediter, men blanco- belånad på 899.000 och inkomst 470.000. Högt underskott, har närmare 20% i år. Tänker jag rätt?

Ja när man kommer upp i mer än 2xinkomsten så börjar det bli svårt. Det var bara remember som erbjöd mig den enda möjligheten för mina kreditkort i mars, så den tog jag. Räntan är 12,95. Och icke förhandlingsbar. Jag hoppas att Nordax kommer kunna hjälpa mig i slutet av året kanske och låna ut. Jag försöker spara lite så kan mata in lite mer på rememberlånet så det minskar mer tills dess. Men nu när man städat upp så mkt så tror jag faktiskt jag kommer få gilla läget några år tills skulden minskat betydligt. Det jag funderar på är om det är rätt väg att gå nu att bara fokusera på att få samla 3 lån till 2. Utan i stället försöka amortera mer istället och sluta stirra mig blind på resten. Om jag bestämmer mig så skulle jag kunna betala dubbel på Nordax varje månad. Exempelvis.

Ja, jag tänker också att det är lika bra att bara betala av och inte samla. Å andra sidan är det positivt kännbart den dagen då jag kan minska månadskostnaden med 5000 genom att samla. Jag kommer att ha lån i evigheter men målet är att det ska gå att hantera och det gör det om det blir ett mindre belopp......vi får kämpa på!

Ja den dagen jag ”bara” har 500.000 kr kvar och kan ha Collector enbart då kommer jag sluta helt försöka samla. Synd att deras maxtak är 500.000 kr totalt. Vore toppen om det vore mer. Men man kanske får lägga upp en 5 femårsplan. Och köra snöbollseffekt även på blancolånen. Min inkomst höjs med ca 1000kr /år. Kanske fokusera på att dessa pengarna har man inte utan dom ska in på lånen. Man kan ju inte jobba ihjäl sig heller för att tokamortera, det funkar ju inte i längden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp