Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Oregelbunden inkomst

Hej!
står inför kommande löneutmätning och funderade kring ekonomin framåt men hittade inget konkret .

förra året tjänade jag ca 40 000 i månaden fast lön och snittade ungefär 15 000 i provison. (Vissa månader 7,5 och andra 22,5)

i år fast lön 41 000 och kommer kanske snitta 2- 3000 i provison. (Försämrat provisonssystem och tuffare läge på marknaden)

till mina frågor :
- hur beräknas mitt belopp för löneutmätning ?
-Kommer man gå tillbaka senaste månaderna och se hur det ser ut och ta ett snitt på dessa då förra året blir helt missvisande ?
- ponera att jag tjänar noll provison resten av året , vad händer då ? Man ska väl alltid ha rätt till förhållsbeloppet ?
- de månader man får lite extra , exempelvis semesterersättning som betalas ut innan semestern. Räknas detta också in som ett snitt på året ?

Kan jag förvänta mig maxbeslut eftersom jag har en provisionslön ? (Kanske svårt att svara på just denna)

Skulle det vara upp till mig skulle det bli ett maxbeslut.
Man räknar på snitt på 6 månader annars.

Skulle det vara upp till mig skulle det bli ett maxbeslut.
Man räknar på snitt på 6 månader annars.
Håller med att de låter mest rimligt .
För visst funkar det då så att dom alltid drar så mycket som går men förhållsbeloppet blir kvar varje månad oavsett hur lite / mkt jag tjänar ?

Men säg att de inte blir maxbeslut , hur skulle de då bli med detta? Får man tillbaka dom pengarna dom dragit för mycket vid ett senare tillfälle?

ponera att jag tjänar noll provison resten av året , vad händer då ? Man ska väl alltid ha rätt till förhållsbeloppet ?

Då får du alltid behålla det som står i beslutet allt över det dras om du har max
Tjänar du mindre än beslutet dras inget den månaden.
Har du inte max så är det en fast summa som dras allt över får du behålla men samma sak där du får alltid behålla en viss summa vilket som

Då får du alltid behålla det som står i beslutet allt över det dras om du har max
Har du inte max så är det en fast summa som dras allt över får du behålla men samma sak där du får alltid behålla en viss summa vilket som
Är det inte tvärtom?

Hej ! Tack för svar ,
men de jag inte är med på helt är om man inte får maxbeslut och dom skulle räkna på att man har ca 3-4 000 mer i inkomst än vad man kommer ha .
Kommer jag då behövs leva under förhållsbeloppet dessa månader och det jag har rätt till betalas tillbaka senare ? Eller drar dom aldrig mer än så att förhållsbeloppet alltid är kvar på kontot oavsett ?

Hej ! Tack för svar ,
men de jag inte är med på helt är om man inte får maxbeslut och dom skulle räkna på att man har ca 3-4 000 mer i inkomst än vad man kommer ha .
Kommer jag då behövs leva under förhållsbeloppet dessa månader och det jag har rätt till betalas tillbaka senare ? Eller drar dom aldrig mer än så att förhållsbeloppet alltid är kvar på kontot oavsett ?
Säg att dem räknar på att du har 30k i lön.
Du får behålla 15k så då ska dem alltså dra 15k.
Men i själva verket har dem räknat för högt och du bara få ut 25k.
Då drar dem bara 10k istället för 15 så dem 15 du ska behålla kommer dem aldrig att röra det blir bara mindre som går till skulderna.

Säg att dem räknar på att du har 30k i lön.
Du får behålla 15k så då ska dem alltså dra 15k.
Men i själva verket har dem räknat för högt och du bara få ut 25k.
Då drar dem bara 10k istället för 15 så dem 15 du ska behålla kommer dem aldrig att röra det blir bara mindre som går till skulderna.
Ah okej då är jag med , fick för mig läst om liknande situationer där dom dragit för mkt under en längre period för dom räknar med att de jämnar ut sig (man får mer lön någon annan månad och får då istället behålla mer den månaden men snittet per år blir korrekt ) men så funkar de alltså inte om ja tolkar dig korrekt :)

Hej ! Tack för svar ,
Det dras inte från kontot, arbetsgivaren betalar in direkt till KFM.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp