Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövningsbeslut hjälp

Hej!
Haft skuldsanering sedan Nov-24, då i den beräkningen räknades in att min myndiga dotter bidrog med 4200kr till då drygt halva hyran, helt korrekt.

För tre månader sedan skickade jag in omprövning för dels hon ny flyttar hemifrån så jag kommer själv stå för hyran och dels skickade jag in omprövning för höjd lön/ tjänat mer motsvarande + 3500kr/ mån brutto. Nya lönen är sedan okt- 25.
Detta då jag dels är i början av min sanering och vill att det ska bli rätt.

Igår fick jag beslutet och vill gärna få perspektiv om det är jag som resonerar helt åt skogen.

Omprövning om att betala mer avslogs först då hon menade att dom ändå kommer titta på min inkomst i samband med att jag ville betala mindre relaterat till nya hyran.

Det räknas då på min högre inkomst vilket blir motsvarande + 2200kr i ökat betalningsutrymme.

Mitt belopp att betala till saneringen innan omprövning var: 28300kr

Med nya lönen har jag + 2200kr mer betalningsutrymme= 30500.

Sedan då nya hyran som jag numera kommer stå helt själv för= - 4200 ( den del dottern betalade tidigare)

Blir nya beloppet att betala = 26300kr. Så långt helt korrekt.

Men därefter resonerar kf att dom bedömer ändå att ingen ändring i betalning ska ske utan jag ska fortsatt betala samma belopp som tidigare= 28300kr med motiveringen att betalningsfria månaderna kan täcka det bortfallet och att jag i framtiden säkert kommer tjäna mer.

Jo fast i verkligheten nu så kommer det se ut följande:

Lön netto 43000kr

• kf 28300kr
  • Hyran 9460kr
  • Busskort 1150kr
  • Buffert 1000kr ( deras beräkning)
  • Mediciner 400// tot 40310kr
Kvar= 2700kr!

Absolut ska jag betala mer om jag tjänar mer vilket jag också har ansökt om men är det meningen att räknas ner under normbelopp med motivering att jag får ta av mina betalningsfria månader?? Isf behövs det drygt 3500/ mån och det hade jag inte räknat med. Tycker det här låter aningen hårt?

Ska ringa dom idag ..

Någon med liknande erfarenheter?

Det jag antar att dom har tagit fasta på är nog att på dom betalningsfria månaderna så får du ju 90.000 per år.

Dom menar väl säkert att det borde kompensera det hela.

Det jag antar att dom har tagit fasta på är nog att på dom betalningsfria månaderna så får du ju 90.000 per år.

Dom menar väl säkert att det borde kompensera det hela.
Tack för svar. Men med betalningsfria månader baseras inte det på den summa man normalt betalar till kf då? Dvs 28300 x2?
Absolut men om jag ska ta > 4000kr/ m för att täcka uppehälle lägsta nivå+ ev bekosta sånt som inte täcks tex tandläkare, glasögon etc så går ju dom pengarna ganska snabbt..

Du kan alltid överklaga beslutet. Det har man 3 veckor på sig att göra innan det vinner lagakraft.

Du kan prova att hänvisa till KFM:s egna rättsliga promemoria - ett dokument som är ett vägledande rättsligt ställningstagande vad gäller omprövningar
Då med motivering att ditt betalningsutrymme har minskat med (2000kr) efter avdrag för buffert och att du endast har 2700kr kvar per månad. Sen visa hur du räknat

Hänvisa till att du anser sig ha ett starkt skäl då det är betydligt mer än ett minskat betalningsutrymme om 500 kr per månad efter avdrag för buffert (som indikerar att en omprövning kan vara motiverad).

1769110932729.png

Senast ändrad:
2x 28k blir inte 90?
Men det är fan inte dåligt att ha 56k extra om året iheller :D

2x 28k blir inte 90?
Men det är fan inte dåligt att ha 56k extra om året iheller :D
Precis. Absolut det är bra, betalar ju mkt då jag tjänar rätt bra eller brutto lönen är drygt 62 tkr.
Men jag ska ju ändå ha samma normalbelopp enl lag, här känns det lite som att dom anser vilket jag fick bekräftat, att då jag tjänar såpass så får jag ta av dom pengarna. Dom anser att jag inte blir lika sårbar som en som tjänar mindre..

Precis. Absolut det är bra, betalar ju mkt då jag tjänar rätt bra eller brutto lönen är drygt 62 tkr.
Men jag ska ju ändå ha samma normalbelopp enl lag, här känns det lite som att dom anser vilket jag fick bekräftat, att då jag tjänar såpass så får jag ta av dom pengarna. Dom anser att jag inte blir lika sårbar som en som tjänar mindre..
I jämförelse så har jag -1300 i min uträkning varje månad :)

Ja okej.. ja jag får nog bara släppa det😊. Tycker bara det ska vara rätt och bedömas lika men får vara tacksam för saneringen som inte är självklar.
Om du har en buffert på 56k om året så tänker jag att det är ganska rättvist om man har 1-2k minus övriga 10 månader...

Om du har en buffert på 56k om året så tänker jag att det är ganska rättvist om man har 1-2k minus övriga 10 månader...

Här handlar det dock inte om vad som är rättvist utan vad som är rätt :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp