Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

omprövning på slutet av skuldsaneringen

Hej,

Jag har skuldsanering som inleddes i maj 2023.

Nyligen fick jag beslut om 0-plan till slutet av skuldsaneringen på grund av studier, vilket jag är väldigt tacksam för.

Jag studerar just nu men kommer att avsluta utbildningen sommaren 2027, och därefter börja arbeta igen.

Min fråga är hur skuldsaneringen brukar fungera då:

• När jag får jobb igen och ansöker om omprövning (t.ex. i juli/augusti 2027),
    ändrar Kronofogden beslutet för de sista månaderna av skuldsaneringen?
  • Eller kan det bli så att man måste betala retroaktivt för tiden man haft 0-plan?
  • Är det någon som varit i samma situation eller vet hur detta brukar hanteras?
Jag vill självklart göra rätt och planera i tid.

Senast ändrad:
Hej,

Jag har skuldsanering som inleddes i maj 2028.

Nyligen fick jag beslut om 0-plan till slutet av skuldsaneringen på grund av studier, vilket jag är väldigt tacksam för.

Jag studerar just nu men kommer att avsluta utbildningen sommaren 2027, och därefter börja arbeta igen.

Min fråga är hur skuldsaneringen brukar fungera då:

• När jag får jobb igen och ansöker om omprövning (t.ex. i juli/augusti 2027),
    ändrar Kronofogden beslutet för de sista månaderna av skuldsaneringen?
  • Eller kan det bli så att man måste betala retroaktivt för tiden man haft 0-plan?
  • Är det någon som varit i samma situation eller vet hur detta brukar hanteras?
Jag vill självklart göra rätt och planera i tid.
Nu tror jag ju inte att du kan se in i framtiden så 2028 kanske är då du haft sanering i fem år.
Du betalar aldrig retroakitv för tiden m 0-plan.
När du får ett jobb så ompröva och är det inte så mkt tid kvar av din sanering så är det ite säkert ens att det blir nån ändring. Antar att det är för administration kring det. Med det sgat så finns det de som fått ändringa sista månaderna.

Är din skuldsanering klar 2028 kanske? är det vad du försöker förmedla?

inledes 2023 skulle det bli, förlåt. Klart 2028 maj då. ☺️

Vanligtvis gäller en beslutad 0-plan under den period som beslutet avser, och den ändras normalt inte retroaktivt så länge dina förhållanden inte har förändrats under tiden och du har informerat löpande som du ska. Om du börjar arbeta igen mot slutet av skuldsaneringen kan Kronofogden ompröva planen framåt i tiden och besluta om betalning för de återstående månaderna, men man brukar inte kräva betalning i efterhand för månader då 0-plan gällt korrekt. Det viktiga är att du meddelar dem så snart din inkomst förändras, så kan de räkna om planen och du undviker problem.

Vanligtvis gäller en beslutad 0-plan under den period som beslutet avser, och den ändras normalt inte retroaktivt så länge dina förhållanden inte har förändrats under tiden och du har informerat löpande som du ska. Om du börjar arbeta igen mot slutet av skuldsaneringen kan Kronofogden ompröva planen framåt i tiden och besluta om betalning för de återstående månaderna, men man brukar inte kräva betalning i efterhand för månader då 0-plan gällt korrekt. Det viktiga är att du meddelar dem så snart din inkomst förändras, så kan de räkna om planen och du undviker problem.
Ok gpt

Vill folk ha svar från chatgtp kan dem nog söka själva. Och för övrigt du har ju själv en tråd där du hävdar motsatsen till detta att du inte behöver ompröva

Vill folk ha svar från chatgtp kan dem nog söka själva. Och för övrigt du har ju själv en tråd där du hävdar motsatsen till detta att du inte behöver ompröva
Fast där har du fel. Jag använder inte AI för mina inlägg utan skriver utifrån vad jag själv tagit reda på och hur jag förstått reglerna. Forum finns ju för att man ska kunna resonera tillsammans och jämföra erfarenheter, inte för att alla ska sitta och söka var för sig. Dessutom läser du in en motsägelse som inte finns eftersom jag hela tiden menat att man ska meddela ändrade inkomster, inte att man ska begära omprövning utan anledning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp