Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Om man flyttar och får högre hyra - vad säger KF?

Hej!
Vi hyr idag ett hus på landet utanför staden där vi bor, har en hyra på 7500kr per månad. I och med detta boende är det mycket logistik, pendla till och från stan varje dag med jobbet.
Nu har vi fått chans att hyra en villa inne i staden, men hyran är på 15.000kr per månad. Jag har skuldsanering.

Hur tror ni att KF ställer sig till en omprövning på detta? Det är ju vårt egna val att flytta och få högre hyra, påverkar det deras bedömning?

Senast ändrad:
Du har skuldsanering idag eller vadå?

Hej!
Vi hyr idag ett hus på landet utanför staden där vi bor, har en hyra på 7500kr per månad. I och med detta boende är det mycket logistik, pendla till och från stan varje dag med jobbet.
Nu har vi fått chans att hyra en villa inne i staden, men hyran är på 15.000kr per månad. Jag har skuldsanering.

Hur tror ni att KF ställer sig till en omprövning på detta? Det är ju vårt egna val att flytta och få högre hyra, påverkar det deras bedömning?
Jag tror inte att ni kommer få gehör för det. Det blir då mindre utbetalt till borgenärena, vilket dom mest troligt skulle opponera sig emot.
Flytta kan ni ju likväl göra, men får nog fixa det inom den budget ni har idag.

Jag tror inte att ni kommer få gehör för det. Det blir då mindre utbetalt till borgenärena, vilket dom mest troligt skulle opponera sig emot.
Flytta kan ni ju likväl göra, men får nog fixa det inom den budget ni har idag.
Jo, jag misstänker det. Den enda gången som det tas i beaktande kanske är om man tvingas flytta.

Din omprövning kan avslås och du får prioritera hårdare med de kronor du får ha kvar..

Senast ändrad:
Jag har högre hyra än ovan (i en av storstäderna) och fick godkänt.

Men i detta fall är det väl mer frågan hur rimligt det är att öka sin hyreskostnad med 100% under pågående sanering. Intressant att följa om det blir så att du flyttar samt omprövar.

Är det värt att skapa problem för din (troligtvis) enda väg ur skuld, för att kunna flytta några år tidigare?

Jag har högre hyra än ovan (i en av storstäderna) och fick godkänt.

Men i detta fall är det väl mer frågan hur rimligt det är att öka sin hyreskostnad med 100% under pågående sanering. Intressant att följa om det blir så a

Hej!

KF kommer ställa sig till detta genom att se över sina normer över boendekostnader som postats som svar här redan ser jag samt finns på deras hemsida. Då ni verkar vara fler i hushållet räknas bara din del av boendekostnaderna så detta kan gå vägen, men kommer ev inte tas positivt hos borgenärerna. Då det inte ÄR en flytt, utan bara en planerad flytt så har inga ändringar fysiskt skett för att begära en omprövning av några boendekostnader så KF får nog guida dig hur du ska tackla detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp