Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Nytt OB-tillägg, Skuldsanering
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RustNeverSleeps" data-source="post: 392243" data-attributes="member: 4825"><p>Haha, fler svenskar är överskuldsatta än nånsin tidigare! Fler än nånsin kommer aldrig kunna betala sina lån på en hel livstid. Vad fan kan Sverige göra annat än tvingas börja skuldsanera och förhoppningsvis täppa igen vissa hål i den döda vinkel man haft hittils rörande lånebolagen. Det är ett resultat av deras egna ansvarslösa politik. Så än en gång, nej, jag är inte tacksam.</p><p></p><p>Och de har redan börjat rota i detta på politisk nivå för att täppa till hålen, vilket bara visar att jag har rätt i sak, och rätt i att känna mig arg. Vad fan betyder det liksom att skuldsanering "inte är en rättighet" när alla andra medel inte funkar och folk lånar o lånar o lånar för staten inte har vett att sätta gränser? </p><p></p><p>Så till din första punkt, vad jag är arg på:</p><p></p><p>1. Att vi i Sverige utgår från nån ädel tanke om Egenansvar och att alla vill, kan eller har möjlighet att ta detta ansvar. Vi bortser därför helt från grupper av människor som hör till de som oftast överbelånar sig själva, och staten skjuter sig själv således i foten genom att ha denna blåögda, nästintill korkade människosyn. </p><p></p><p>Om du är spelberoende har du ju egenansvar att söka hjälp. Staten kan ju inte tvinga dig. Däremot ska ju staten begränsa dig från att kunna ta lån 3 ggr din årslön och pissa bort på ditt spelande; man kan ju inte förlita sig på den enskildes egenansvar på denna nivå, det fattar väl vem som helst! Vilket tar oss till nästa punkt</p><p></p><p>2. Att det ska finnas nån tillsynsmyndighet som ommöjliggör överbelåning: Det bör bara finnas ETT statligt kreditupplysningsbolag som ALLA lånegivare har tillgång till och där ALLA enskildes skulder måste finns listade. Hur staten inte reglerat detta tidigare (och i skrivande stund) är fanimej rena kärnfysiken! </p><p></p><p>3. Att lånegivare lånar pengar ansvarslöst ibland genom att bara förlita sig på uppgifter lånetagaren anger och besvärar sig inte med att kolla upp lånetagaren hos andra upplysningsbolag ( punkt nr. 2 !) De har alltså helt avsagt sig ansvar och ansvaret ligger helt på den enskilde som kan lida av beroendeproblematik, livskris, etc. som gör att deras beteende behöver regleras av nån sorts säkerhetsspärr (punkt 2 igen!). När dessa cyniska aktörer lånar ut pengar trots uppenbart avsiktligt bristande insyn, ska de inte heller vara berättigade att få sina pengar tillbaka.</p><p></p><p>Med en statlig upplysningscentral på plats riskerar alla aktörer som lånar pengar över årslönen att inte få de tillbaka. Vilket är bara rätt. Du kunde väl inte knalla in på din bank 1975 och begära 450k lån på en 150k årslön, eller? </p><p></p><p>En bank eller låneaktör kan inte lida av psykisk ohälsa, kris eller beroendeproblematik och ha det som en ursäkt för ansvarslöst godkännande av lån. Deras handlingar är ren matematik. Så är det inte med den lilla människan; människor är komplicerade och har problem och behöver gränssättas och inom vissa ramar strikt kontrolleras! </p><p></p><p></p><p></p><p>Eller Ni tycker att jag är helt ute och cyklar och såsom vi haft det hittils är ett rimligt system och sätt för lånebolagen att låna ut pengar på medan staten begraver huvudet i sanden och fungerar som vind i deras segel?</p><p></p><p>Såna fina martyrer ni är då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RustNeverSleeps, post: 392243, member: 4825"] Haha, fler svenskar är överskuldsatta än nånsin tidigare! Fler än nånsin kommer aldrig kunna betala sina lån på en hel livstid. Vad fan kan Sverige göra annat än tvingas börja skuldsanera och förhoppningsvis täppa igen vissa hål i den döda vinkel man haft hittils rörande lånebolagen. Det är ett resultat av deras egna ansvarslösa politik. Så än en gång, nej, jag är inte tacksam. Och de har redan börjat rota i detta på politisk nivå för att täppa till hålen, vilket bara visar att jag har rätt i sak, och rätt i att känna mig arg. Vad fan betyder det liksom att skuldsanering "inte är en rättighet" när alla andra medel inte funkar och folk lånar o lånar o lånar för staten inte har vett att sätta gränser? Så till din första punkt, vad jag är arg på: 1. Att vi i Sverige utgår från nån ädel tanke om Egenansvar och att alla vill, kan eller har möjlighet att ta detta ansvar. Vi bortser därför helt från grupper av människor som hör till de som oftast överbelånar sig själva, och staten skjuter sig själv således i foten genom att ha denna blåögda, nästintill korkade människosyn. Om du är spelberoende har du ju egenansvar att söka hjälp. Staten kan ju inte tvinga dig. Däremot ska ju staten begränsa dig från att kunna ta lån 3 ggr din årslön och pissa bort på ditt spelande; man kan ju inte förlita sig på den enskildes egenansvar på denna nivå, det fattar väl vem som helst! Vilket tar oss till nästa punkt 2. Att det ska finnas nån tillsynsmyndighet som ommöjliggör överbelåning: Det bör bara finnas ETT statligt kreditupplysningsbolag som ALLA lånegivare har tillgång till och där ALLA enskildes skulder måste finns listade. Hur staten inte reglerat detta tidigare (och i skrivande stund) är fanimej rena kärnfysiken! 3. Att lånegivare lånar pengar ansvarslöst ibland genom att bara förlita sig på uppgifter lånetagaren anger och besvärar sig inte med att kolla upp lånetagaren hos andra upplysningsbolag ( punkt nr. 2 !) De har alltså helt avsagt sig ansvar och ansvaret ligger helt på den enskilde som kan lida av beroendeproblematik, livskris, etc. som gör att deras beteende behöver regleras av nån sorts säkerhetsspärr (punkt 2 igen!). När dessa cyniska aktörer lånar ut pengar trots uppenbart avsiktligt bristande insyn, ska de inte heller vara berättigade att få sina pengar tillbaka. Med en statlig upplysningscentral på plats riskerar alla aktörer som lånar pengar över årslönen att inte få de tillbaka. Vilket är bara rätt. Du kunde väl inte knalla in på din bank 1975 och begära 450k lån på en 150k årslön, eller? En bank eller låneaktör kan inte lida av psykisk ohälsa, kris eller beroendeproblematik och ha det som en ursäkt för ansvarslöst godkännande av lån. Deras handlingar är ren matematik. Så är det inte med den lilla människan; människor är komplicerade och har problem och behöver gränssättas och inom vissa ramar strikt kontrolleras! Eller Ni tycker att jag är helt ute och cyklar och såsom vi haft det hittils är ett rimligt system och sätt för lånebolagen att låna ut pengar på medan staten begraver huvudet i sanden och fungerar som vind i deras segel? Såna fina martyrer ni är då. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Nytt OB-tillägg, Skuldsanering
Topp