Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nytt jobb under skuldsanering?

Jag har ca 1,5 år kvar av min sanering.
Jag jobbar 100% och har en lön på 44500kr (brutto) och jobbar mån-fre 8-17. Jag har nu blivit erbjuden en tjänst på 80% enbart kvällar och helger där man även får OB tillägg inom samma jobb. Jag kommer som minst ha min vanliga lön (44500) eftersom det tillkommer mycket OB.

Hur ser KF på det? Riskerar jag min sanering om jag går ner 80% på papper men lönen kommer vara högre oavsett. Jag kommer så klart ompröva nya lönen när jag mer vet vad jag kommer tjäna övertid.

Vad skulle ni kunna ge mig för råd?

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem alls att byta jobb fjärde året på saneringen vid omprövning om man tjänar ungefär samma eller mer.

Jag jobbar 100% och har en lön på 44500kr (brutto) och jobbar mån-fre 8-17. Jag har nu blivit erbjuden en tjänst på 80% enbart kvällar och helger där man även får OB tillägg inom samma jobb. Jag kommer som minst ha min vanliga lön (44500) eftersom det tillkommer mycket OB.

Hur ser KF på det? Riskerar jag min sanering om jag går ner 80% på papper men lönen kommer vara högre oavsett. Jag kommer så klart ompröva nya lönen när jag mer vet vad jag kommer tjäna övertid.

KF bryr sig inte om något alls under din skuldsanering.
Dina borgenärer bryr sig och kan begära omprövning.

Men dina borgenärer ser inte om du jobbar 50% eller 100%, dem ser enbart din årsinkomst. Och sålänge den inte sticker iväg för mycket så bryr dem sig inte om det iheller.
Omprövning är inte nödvändigt om du hänger kvar på samma lönenivå, sticker den iväg och blir 3-4 tusen högre (eller mer) så ompröva dock.

Att du skulle riskera din skuldsanering för att du byter jobb vore ju bara konstigt.
idag är allt så osäkert, och det kan finnas många orsaker till att man tvingas, behöver eller vill byta jobb.
Jag personligen har nyss blivit tvungen att byta jobb pga att arbetstiderna på mitt nuvarande jobb inte går ihop med att vara ensamstående förälder. (Arbetade 3 skift). Antingen behövde jag börja mitt i natten, eller så behövde jag sluta sent fan. Dock så är lönen lite högre på nya arbetet, men milersättningen blev även den högre tyvärr.
Jag har mindre än ett år kvar på min skuldsanering.

Oh tack snälla för alla svar.
Jag har ännu inte bestämt mig men jag skickade redan in en omprövning i juni för o betala mer då min lön blev högre på nuvarande jobb.

När det är min tur för omprövning (om några månader) o om förutsättningarna skulle ändras tills dess, kan jag uppge det direkt när de går igenom min omprövning eller behöver jag skicka in en ny igen?

Oh tack snälla för alla svar.
Jag har ännu inte bestämt mig men jag skickade redan in en omprövning i juni för o betala mer då min lön blev högre på nuvarande jobb.

När det är min tur för omprövning (om några månader) o om förutsättningarna skulle ändras tills dess, kan jag uppge det direkt när de går igenom min omprövning eller behöver jag skicka in en ny igen?
Ingen aning, men jag vet att när jag gjorde en ny omprövning pga oväntad ändring, innan dom hunnit börja med den första jag skickade in, så hanterade dom båda samtidigt. Behövde alltså inte vänta längre med den andra.
Men rent spontant tror jag ju inte att det skulle vara några problem om du uppger det vid er kontakt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp