Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nytt jobb, högre lön – men vad händer med skuldsaneringen?

Jag blev uppsagd i maj och skickade samma dag in en omprövning till Kronofogden eftersom min inkomst minskade. Har inte fått något svar än såklart.

Nu har jag fått nytt jobb, vilket förstås är positivt. Jag tjänar cirka 8 000 kr mer i månaden än på förra jobbet. Finns möjlighet att jobba max två söndagar i månaden (övertid) som ger 10 000 extra. Samtidigt har jag nästan dubbelt så långt till jobbet nu (enkel väg), vilket innebär att resekostnaderna har ökat.

Tidigare hade jag ungefär 28 000 kr kvar efter skatt, nu ligger jag på runt 36 000 kr. Men pendlingen äter upp en del av skillnaden.

Förra året taxerade jag 424 000 kr, i år kommer jag att landa runt 518 000 kr.

Jag har 8 månader kvar på min skuldsanering och betalar i dagsläget 10 192 kr i månaden. Eftersom inkomstuppgifterna för i år inte blir synliga förrän i juni nästa år, undrar jag:

Kan borgenärerna begära omprövning i efterhand för att jag tjänat mer – trots att mina utgifter (arbetsresor) också ökat? Eller är det bättre att jag bara fortsätter betala enligt planen utan att skicka in fler omprövningar nu? Ska jag berätta för KF att jag har fått nytt jobb men att resekostnaderna har ökat så får jag en ny betalningsplan de månader som är kvar? Gör sista betalningen i mars nästa år.

Jag blev uppsagd i maj och skickade samma dag in en omprövning till Kronofogden eftersom min inkomst minskade. Har inte fått något svar än såklart.

Nu har jag fått nytt jobb, vilket förstås är positivt. Jag tjänar cirka 8 000 kr mer i månaden än på förra jobbet. Finns möjlighet att jobba max två söndagar i månaden (övertid) som ger 10 000 extra. Samtidigt har jag nästan dubbelt så långt till jobbet nu (enkel väg), vilket innebär att resekostnaderna har ökat.

Tidigare hade jag ungefär 28 000 kr kvar efter skatt, nu ligger jag på runt 36 000 kr. Men pendlingen äter upp en del av skillnaden.

Jag har 8 månader kvar på min skuldsanering och betalar i dagsläget 10 192 kr i månaden. Eftersom inkomstuppgifterna för i år inte blir synliga förrän i juni nästa år, undrar jag:

Kan borgenärerna begära omprövning i efterhand för att jag tjänat mer – trots att mina utgifter (arbetsresor) också ökat? Eller är det bättre att jag bara fortsätter betala enligt planen utan att skicka in fler omprövningar nu? Ska jag berätta för KF att jag har fått nytt jobb men att resekostnaderna har ökat så får jag en ny betalningsplan de månader som är kvar? Gör sista betalningen i mars nästa år.

Jag hade 1. Skickat in en ny omprövning och 2. meddelat detta när den första omprövningen tas upp. Mest troligen löser dem det under den första du skickade in, men jag hade skickat in en ny ändå bara för att vara säker.

Omprövningen från borgenärer måste vara inne innan avslutad skuldsanering för att den ska vara giltlig.

Jag hade personligen INTE chansat och inte gjort en omprövning. Men bara du kan avgöra om det eventuellt är värt att få en avbruten sanering.

Jag hade 1. Skickat in en ny omprövning och 2. meddelat detta när den första omprövningen tas upp. Mest troligen löser dem det under den första du skickade in, men jag hade skickat in en ny ändå bara för att vara säker.

Omprövningen från borgenärer måste vara inne innan avslutad skuldsanering för att den ska vara giltlig.

Jag hade personligen INTE chansat och inte gjort en omprövning. Men bara du kan avgöra om det eventuellt är värt att få en avbruten sanering.

Tusen tack!

Så jag ska skicka in en omprövning till, nu, för ökad inkomst?

Skickade in i maj för minskad inkomst.

Tusen tack!

Så jag ska skicka in en omprövning till, nu, för ökad inkomst?

Skickade in i maj för minskad inkomst.
Ja. Men lyft din ökade inkomst när din första omprövning tas upp om dem kontaktar dig.

Jag har alltid resonerat som så, att det är bättre jag gör en omprövning, så har jag varit ärlig hela vägen, och dessutom har ryggen fri. (Jag har 11 månader kvar av mina totalt 5 år.)
Jag hade skickat in en omprövning, där du meddelar ditt nya jobb, nya lön och din nya kostnad för resor till och från arbetet.

Ja. Men lyft din ökade inkomst när din första omprövning tas upp om dem kontaktar dig.

Drog iväg en omprövning igår kväll med ökad inkomst. Nu ligger två omprövningar inne - en som jag skickade in i maj för minskad inkomst och en igår kväll för ökad inkomst. Hoppas man har ryggen fri nu:)

Drog iväg en omprövning igår kväll med ökad inkomst. Nu ligger två omprövningar inne - en som jag skickade in i maj för minskad inkomst och en igår kväll för ökad inkomst. Hoppas man har ryggen fri nu:)
Lär du ha. Du gör ju allt du kan. Inte ditt fel att KFM har 4 månaders handläggningstid.

Det kommer med största sannolikhet bli så att jag får betala mer efter en omprövning efter uträkningar jag har gjort.

Ny lön
Bruttolön 53.000
Netto 43.000

Tidigare lön
Brutto 38.000
Netto 28.000

Tjänar 15.000 mer i månaden plus att arbetsresor ligger kvar på samma kostnad 5500-6000 kr i månaden.

Betalar nu 10.192 kr i månaden, det blir intressant att se vad det nya månadsbeloppet blir:)

jag la in 36 000 när jag började min skuldsanering,

idag tjänar ja ca 38 000 MEN får även bonus var 4e Månad på ca 10-15k sedan är det ca 50%skatt på det.

Bonusen är ju inte given och skulle va något ja inte får varje kvartal, hur hade ni gjort här ? :)

Ompröva.
Det hade inte funnits något annat alternativ för min egen del.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp