Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nytt jobb/dubbel lön/firmabil vad tänka på?

Många frågor igen. Tacksam för er som orlar hjälpa till och svara.

Löneutmätning pågår.
I januari kommer slutlön från gamla ag där löneutmätning sker. I januari kommer även en månadslön från nya ag.

Kommer kfm fatta beslut om löbeutmätning från nya ag så det blir av i januari eller ska jag själv betala in?

Jag kommer ju få semesterdagar utbetalda, är det något jag får behålla eller är det bara att skita i semestern i år? Kommer få ihop några dar på nya iaf :)
(Båda ag har semesterår april till mars.)

Jag har firmabil, om jag fattat rätt så kan den utmätas? Jag har den parkerad hos mig, jag har nycklarna och jag kör den så jag tolkar det som att jag uppfyller alla krav på att anses vara den som bilen tillhör?
Det är ju också uppenbart att det är en firmabil eftersom den har logga, innehåll som hör ihop med yrket, den är reggad på företaget som jag är anställd i och inte äger på något sätt. Men spelar det någon roll?

Känns ju lite ångestladdat nu när jag inser att jag kanske inte kan ha det här jobbet för kan ju inte riskera att ag får en bil utmätt..

Jag skulle inte vara så orolig för bilen

Många frågor igen. Tacksam för er som orlar hjälpa till och svara.

Löneutmätning pågår.
I januari kommer slutlön från gamla ag där löneutmätning sker. I januari kommer även en månadslön från nya ag.

Kommer kfm fatta beslut om löbeutmätning från nya ag så det blir av i januari eller ska jag själv betala in?

Jag kommer ju få semesterdagar utbetalda, är det något jag får behålla eller är det bara att skita i semestern i år? Kommer få ihop några dar på nya iaf :)
(Båda ag har semesterår april till mars.)

Jag har firmabil, om jag fattat rätt så kan den utmätas? Jag har den parkerad hos mig, jag har nycklarna och jag kör den så jag tolkar det som att jag uppfyller alla krav på att anses vara den som bilen tillhör?
Det är ju också uppenbart att det är en firmabil eftersom den har logga, innehåll som hör ihop med yrket, den är reggad på företaget som jag är anställd i och inte äger på något sätt. Men spelar det någon roll?

Känns ju lite ångestladdat nu när jag inser att jag kanske inte kan ha det här jobbet för kan ju inte riskera att ag får en bil utmätt..
Läste om någon som fick en företagsbil utmätt. Kruxet där var ju dock att han inte hade förmånskattat eller ens fått lön om jag inte missminner mig. Och blivit ertappad med att köra bilen flertalet gånger. Tillslut så gjordes bedömningen att det inte var en förmånsbil utan hans bil med ett företag som ”ägare”.
Den största delen av förmånsbilar eller tjänstebilar är leasade pga moms fördelar. Så där är det inte ens din arbetsgivare som är ”ägare” av bilen utan det är ett finansbolag. En sådan bil är ägandeskapet väldigt tydligt och det är väl enda gången man som skuldsatt kan köra bil utan oro.

Gamla arbetsgivaren meddelande inte kfm att anställningen upphört och inget beslut på slutlönen fanns. Alltså utbetaldes både förbehållsbelopp plus ersättning för 21 semesterdagar. Pratade med kfm som sa att ja nu var det inget att göra åt det eftersom de inte fattat ett beslut på slutlönen. Men att vid koll på konto så kan de utmäta pengarna. Hon la även till att koll på konton oftast bara görs vid uppstarter.

Har lämnat in uppgifter om ny ag och ny lön men fick ett beslut där de skrivit namn och adress på gamla arbetsgivaren och lön enligt skatteverket. Ringde och sa till, fick till svar att de uppskattade att de fick veta detta. Har dock fortfarande inte fått beslut på nya lönen, arbetsgivaren säger att de fått en förfrågan från kfm som de har svarat på men inget beslut så de kommer betala ut lönen nu.

Alltså utbetalas betydligt mer än mitt förbehållsbelopp den här månaden. Är det bara att swisha in allt till kfm eller passa på att betala av en privat skuld och några av de minsta skulderna som ännu inte är hos kfm? Hur blir det då när skuldsaneringen hanteras? Positivt att ha betalat ner lite skulder eller negativt att inte gett pengarna till kfm?

Ansökan om skuldsanering kommer hanteras i juni om väntetiderna håller sig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp