Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ny skuld (när man ansökt om skuldsanering)

Hej!

Har för några månader skickat in min ansökan om skuldsanering (Alltså varken beviljad eller påbörjad)
Nu har jag fått hem en faktura från vårdcentralen som jag inte alls har utrymme till att betala. Har just nu bara 150:- på kontot och maten börjar ta slut åt mig och mina barn.

Vad händer om jag inte betalar denna och den sen vandrar vidare till inkasso ->>> KF? Kan detta påverka min ansökan om skuldsanering?

Hej!

Har för några månader skickat in min ansökan om skuldsanering (Alltså varken beviljad eller påbörjad)
Nu har jag fått hem en faktura från vårdcentralen som jag inte alls har utrymme till att betala. Har just nu bara 150:- på kontot och maten börjar ta slut åt mig och mina barn.

Vad händer om jag inte betalar denna och den sen vandrar vidare till inkasso ->>> KF? Kan detta påverka min ansökan om skuldsanering?
Din ansökan bör inte påverkas, du har inte tagit ett nytt lån.
Det bådar ju dock inte gott med en skuldsanering om du idag inte klarar av några extra utgifter alls och 1.5v efter lönen redan har slut på pengar.

Din ansökan bör inte påverkas, du har inte tagit ett nytt lån.
Det bådar ju dock inte gott med en skuldsanering om du idag inte klarar av några extra utgifter alls och 1.5v efter lönen redan har slut på pengar.
Den sved lite den kommentaren får jag säga. Så du menar att alla som blir beviljade skuldsanering ska ha ordnad ekonomi och tusenlappar över varje månad?

Den sved lite den kommentaren får jag säga. Så du menar att alla som blir beviljade skuldsanering ska ha ordnad ekonomi och tusenlappar över varje månad?
Nej, det säger jag inte.
Men det är en ekonomisk rehabilitering som ska ske. Så man måste ha förutsättningarna för att klara av en skuldsanering.
Sen vet bara du hur din sits ser ut. Men en skuldsanering är "once in a lifetime" och kommer du kunna klara av att betala alla dina räknar för att du får skuldsanering?
Annars är ju risken att du kommer få fler skulder under din sanering som behöver betalas.

Jag tolkar det som att det är en del av skälighetsbedömningen som görs.

Jag förstår precis vad du menar i underliggande mening. Men känns lite sisådär att du bara dömer och förhastar dig. Jag har haft oförutsedda utgifter denna månaden som har påverkat ekonomi.
Någon buffert har jag inte att ta av (Då hade jag betalt av delar av mina lån).

Jag förstår precis vad du menar i underliggande mening. Men känns lite sisådär att du bara dömer och förhastar dig. Jag har haft oförutsedda utgifter denna månaden som har påverkat ekonomi.
Någon buffert har jag inte att ta av (Då hade jag betalt av delar av mina lån).
Jag menar inte att vara dömande. Som jag skriver så är det bara du som vet hur din sits ser ut. Det kanske är temporärt det kanske inte är temporärt.

Men ditt första inlägg konstaterar att du inte kan betala en räkning på ca 200kr och att du har slut på mat och inga pengar på kontot. Detta ca 1.5v efter lön.

Prio vid tuff ekonomi är 1. Boende 2. Mat och 3. Mediciner.
Allt annat är sekundärt och inte viktigt. Kan vara bra att ha med sig i framtiden om du skulle hamna i samma situation igen.

Hej!

Om du har bättre råd längre fram, ring och fråga om du får skjuta upp den en månad? Berätta som det är, att det är kärvt.
Annars...Eftersom din ansökan inte ens är påbörjad så låt den gå till inkasso. Då kommer den ingå i en ev sanering.
Maken hade flera vårdfakturor som hann gå till inkasso och dessa ingick sen i hans sanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp