Ny på forumet – förvirrad över bolåneräntor, bankval och hur man undviker onödiga UC-förfrågningar

Hej!

Jag är ny här på forumet och står just nu inför ett husköp. Jag har stabil ekonomi och god kreditvärdighet, men trots det tycker jag det är förvånansvärt svårt att få en tydlig bild av vilken bolåneränta som är rimlig att förvänta sig.
Har försökt jämföra med Riksbankens referensränta för bolån, men när man kollar runt så verkar nästan alla banker ligga klart högre både i snittränta och listränta. Det gör det svårt att veta om man får ett bra erbjudande eller om man betalar onödigt mycket.

Dessutom är det väldigt olika hur transparenta bankerna är.
Vissa visar preliminära räntor direkt via hemsidan.
Andra kräver personlig kontakt eller att man skickar in en fullständig ansökan.
Och låneförmedlare… där är det ännu knepigare. Många gör en UC-förfrågan direkt, bara för att kunna visa ett erbjudande. Det känns helt onödigt när man bara vill jämföra alternativ.

Jag vill alltså gärna få överblick över ränteläget och villkor, utan att samla på mig flera onödiga UC-förfrågningar som kan påverka min kreditvärdighet negativt inför den faktiska låneansökan.

Så till er med mer erfarenhet.

Hur jämför man bäst bolåneräntor utan att påverka UC?
Finns det någon bra tjänst eller strategi som ger tydlig information utan förfrågningar?
Har ni tips på banker som är raka och öppna med sina erbjudanden?

Tacksam för alla råd och erfarenheter, kul att vara här och jag hoppas kunna bidra tillbaka framöver!

// Samir

Utgå från vad SBAB har för räntor och använd dessa när du förhandlar med banken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp