Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nu höjs straffen. 1 Juli träder det i kraft.

Vad man tycker om straffskräpningar, regeringen, kriminalpolitiken hör inte hemma på forumet och @Lånforum.se lär markera tidigt om det utvecklas till detta.

Varför öppnar jag då den här tråden trots det?

Svaret finner man 11 kap. Brott mot borgenärer m.m.

• Oredlighet mot borgenärer
    • Tidigare: högst 2 år
    • Nytt: högst 2 år
  • Grov oredlighet mot borgenärer
    • Tidigare: 6 mån – 6 år
    • Nytt: 1 – 6 år

Många trådar här på forumet är och farligt tassar på markerna kring just oredlighet mot borgenär - vissa är till och med på den grova delen.

Döms man nu för det sistnämnda så är alltså straffet MINST ett års fängelse (tidigare sex månader). Med anledning utav detta tycker jag tråden bör överleva.

Straffen höjs för vissa grova skattebrott Straffskalorna höjs för vissa fall av penningtvätt.

Oredlighet av normalgraden ändras inte? Eller skrev du något fel?

Ett år gör en viss skillnad mot 6 månader. Får man ett år så vill jag minnas att man passerat gränsen för att kunna avtjäna med fotboja..

Oredlighet av normalgraden ändras inte? Eller skrev du något fel?

Ett år gör en viss skillnad mot 6 månader. Får man ett år så vill jag minnas att man passerat gränsen för att kunna avtjäna med fotboja..

Precis. Det ändras inte. Sen som du säger 1 år då är det finkan på riktigt.....

Läste lite skillnaden mellan normalgraden och den grova, tyckte att kraven uppfylldes hyfsat enkelt för grovt brott.

Det är rikspolischef Petra Lundh som ligger bakom utredningen och hon har beräknat att det blir 16 000 fler fängelseår om allt träder i kraft det är rätt rejält :D

Försökte också hitta hur många som döms för Oredlighet mot borgenärer jag vet inte om jag googlade rätt men tyckte mig se en siffra på 30 personer per år.

Försökte också hitta hur många som döms för Oredlighet mot borgenärer jag vet inte om jag googlade rätt men tyckte mig se en siffra på 30 personer per år.

Det lät lite men kanske stämmer. Jag hade gissat på kanske det tiodubbla.

Precis. Det ändras inte. Sen som du säger 1 år då är det finkan på riktigt.....

Läste lite skillnaden mellan normalgraden och den grova, tyckte att kraven uppfylldes hyfsat enkelt för grovt brott.

Det är rikspolischef Petra Lundh som ligger bakom utredningen och hon har beräknat att det blir 16 000 fler fängelseår om allt träder i kraft det är rätt rejält :D

Större omfattning är nog det vanliga, ett högre belopp typ. Det finns säkert rättsfall men jag tror inte det är astronomiska summor som behövs. Har för mig att jag pratat med någon utredare när det var frågan om kring en miljon och då uttrycktes det som grovt flera gånger om.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp