Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nu börjar snaran dras åt

Idag kom första inkassobrevet ( i KIVRA). SVEA Inkasso var alltså först ut av mina skulder, då jag släppte allt i månadsskiftet augusti/september. Försöker bara hålla mig lugn, men visst är det jobbigt. Men alla dessa samtal, jag får panik!

Bla Marginalen bank ringer dagligen nu, så antar att det är på väg där med. Men hur gör ni andra? Svarar ni och försöker få till avbetalningsplaner? Jag är ju helt införstådd med att jag aldrig kommer reda ut mina skulder nu, har försökt läsa på om allt som har med löneutmätning att göra, och det är ju det som väntar, även om skuldsanering är sökt. SVEA ville tex ha över 20 000 nu, kan nästan skratta ( med gråten i halsen), får ut ungefär 3 tusen mer än det i månaden, finns inte en chans att betala.

Men dessa samtal, borde man svara? När man ändå hamnat här, är det ens lönt att försöka förhandla en avbetalningsplan? Jag kanske tänker fel, men även om jag skulle klara ett par lån med avbetalningsplan, så kommer jag inte klara alla lån, och då hamnar man ju ändå till slut hos KFM och löneutmätning. Tänker jag helt fel när jag bara vill behålla varenda krona nu och spara lite till löneutmätning börjar? Skulle jag deala till mig några bra avbetalningsplaner så hjälper det ju inte i långa loppet, bara att jag får mindre att spara nu och vara duktig och betala ett par månader till?

Någon som dessutom vet hur snabba SVEA är med att skicka till KFM?

Jag har svarat på en hel del samtal, och även mejlat de flesta, om inte alla borgenärer om att jag tyvärr inte kunnat betala och att jag har varit påväg mot löneutmätning varpå ingen avbetalningsplan varit aktuell. Men många har ringt i tid och otid ändå. Då har jag blockerat numren. Och så ringer dom från andra nummer, och jag blockerar. Stängde av ljudet på telefonen för att inte bli så stressad och har det fortfarande avstängt.

Många har sagt att man får ett annat lugn när väl löneutmätning kommer igång. Så är det säkert när allt väl är klart och man inte behöver känna stress och ovisshet kring allt längre. Förstår att du vill spara undan lite om du kan, som en trygghet liksom. Det ångrar jag massor att jag inte prioriterade högre i god tid själv, nu när utmätningen börjat.

Tack för svar :) Men finns det en mening att svara? Jag har pratat med två låntagare, inte om avbetalningsplan, utan bara vart ärlig och sagt som det är, pga av detta och detta har jag inte råd att betala. De har vart trevliga och bara talat om läget att de kommer fortsätta skicka på mail/sms som går ut automatiskt, sen inkasso. Inte mycket pengar sparat, men 5000 denna månaden iallafall och sen får vi se hur många fler löner jag hinner få. Ligger ändå i fas med att ha det nödvändigste inköpt nu ( telefon, begagnad dator), gammal tv, men som funkar, möbler som är ok och vinterkläder/skor för ett par år.

Tack för svar :) Men finns det en mening att svara? Jag har pratat med två låntagare, inte om avbetalningsplan, utan bara vart ärlig och sagt som det är, pga av detta och detta har jag inte råd att betala. De har vart trevliga och bara talat om läget att de kommer fortsätta skicka på mail/sms som går ut automatiskt, sen inkasso. Inte mycket pengar sparat, men 5000 denna månaden iallafall och sen får vi se hur många fler löner jag hinner få. Ligger ändå i fas med att ha det nödvändigste inköpt nu ( telefon, begagnad dator), gammal tv, men som funkar, möbler som är ok och vinterkläder/skor för ett par år.
Alltså jag vet inte egentligen. Vissa kanske ringer mindre då. Men vissa gör det inte. 5000:- är bra! Och jättebra att du har det nödvändigaste. Jag gjorde samma sak, köpte ny mobil, ny tv. Inga dyra modeller men ändå nyare än mina tidigare som hade rätt många år på nacken. Ångrar bara att jag inte sparade pengar i god tid. Trodde jag skulle kunna göra det sista månaderna men fick andra stora utgifter då. Så håll hårt i din trygghetsbuffert!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp