Nordax bolån

Hej där ute
Behöver verkligen råd angående mitt bolån hos Nordax. Blir galen på alla räntehöjningar. Vi har bolån på ca 1 100 000 kr och bindningstid på 3 månader. Idag kom det nya räntehöjning från 5,56 % till 6,30% der är 625kr mer i räntan. För 2 år sen när vi köpte husen var räntan på 2,9 %Hur länge ska de hålla på ? Vad kan jag göra för att stoppa detta?
Tacksam om någon svarar!

Då sitter vi i samma båt.
Köpte för ett år sedan, begränsad av både inkomst (43000 deklarerat pga studier och föräldraledigt) och mellan jobb, samt 1 anmärkning. Med allt det lyckades jag magiskt få Nordax att låna ut 1,85m, till början en helt ok ränta.

Haft målet att aldrig mer ska jag ha för lite att leva på så en anmärkning sker igen.
Så i år har jag deklarerad inkomst på 497k och nästa år runt 750k med denna takten av jobb.
Kör faktiskt på Nordax hela vägen tills min anmärkning tar slut nu i Juli.
Mycket för att när man ringer/går på möte och kollar av med bankerna så stoppar anmärkningen alla möjligheter för oss att kunna få via vanlig bank.
Suger stenhårt men bara att bita i det sura och sätta mål, långsiktiga och kortsiktiga.

Vad är det som begränsar er till att enbart låna via Nordax?

Byta bank är det du kan göra. Eller ringa och förhandla med nordax

Då sitter vi i samma båt.
Köpte för ett år sedan, begränsad av både inkomst (43000 deklarerat pga studier och föräldraledigt) och mellan jobb, samt 1 anmärkning. Med allt det lyckades jag magiskt få Nordax att låna ut 1,85m, till början en helt ok ränta.

Haft målet att aldrig mer ska jag ha för lite att leva på så en anmärkning sker igen.
Så i år har jag deklarerad inkomst på 497k och nästa år runt 750k med denna takten av jobb.
Kör faktiskt på Nordax hela vägen tills min anmärkning tar slut nu i Juli.
Mycket för att när man ringer/går på möte och kollar av med bankerna så stoppar anmärkningen alla möjligheter för oss att kunna få via vanlig bank.
Suger stenhårt men bara att bita i det sura och sätta mål, långsiktiga och kortsiktiga.

Vad är det som begränsar er till att enbart låna via Nordax?
Hej
Tack för respons.
Vet inte,har kollat runt lite ,men det verkar vara hög ränta de flesta banker. Vi har inga anmärkningar jag och min man men vi har mycket i blanco lån.
Jag har ett stort lån hos ica ,kan testa där och fråga om de kan ta över ,men tänk om ränta blir lika hög då är det inte värt besväret att flytta eller?
Vågar jag binda lånet nu till ett år om det går eller kommer ränta att gå ner i framtiden? Risken är lika på båda sidor hur jag än gör.
Tankar snurrar nu,är det värt att behålla huset.

Då undrar jag följande.
-Hur mycket har ni i inkomst?
-Hur mycket Blanco har ni?
-Vad är ert hus värderat till idag?

Bind absolut inte på Nordax vad ni än gör.
Ser många som får räntor runt 4% via vanliga banker. Så det är bättre än Nordax.

Rörlig ränta är ju just det, känslig för upp och nedgång. Det är svårt att på förhand veta när eller om man ska binda. Det kan bli bättre men oxå väsentligt sämre. Dock kan man göra en riskbedömning baserad på ens ekonomi. Hur högt klarar er ekonomi av, med fortfarande tillräcklig buffert för att kunna spara.
Först och främst; flytta bolånet till vanlig bank. Ta helst kontakt med den egna banken.
Går det bra att flytta: diskutera med banken vilken ränta ni kan få om ni binder en viss period. Med hänsyn till utrymme ni har i ekonomin.

Swedbank är i alla fall öppna för att diskutera bolån trots anmärkning(ar). Sen blir det en individuell bedömning så klart och det kan bli avslag, men värt att boka ett möte ändå kan jag tycka.
Kan man klara sig utan Nordax/Bluestep så är det ju bra.

Då undrar jag följande.
-Hur mycket har ni i inkomst?
-Hur mycket Blanco har ni?
-Vad är ert hus värderat till idag?

Bind absolut inte på Nordax vad ni än gör.
Ser många som får räntor runt 4% via vanliga banker. Så det är bättre än Nordax.
Vi har Swedbank som vanlig bank,men de kan vara tuffa har jag läst här på forumet.
Vi har ganska mycket i blanco ca 1 milj tillsammans utöver bolån som är på 1,1 milj. Huset är värderad till 1,6 efter renovering. De flesta pengar som vi tog gick till renovering,en helt ny bil och möbler. Ingen inslag missbruk är inblandad,vi har inga anmärkningar.
Inkomst mannen 450 000
Jag ca 300 000

Vi har Swedbank som vanlig bank,men de kan vara tuffa har jag läst här på forumet.
Vi har ganska mycket i blanco ca 1 milj tillsammans utöver bolån som är på 1,1 milj. Huset är värderad till 1,6 efter renovering. De flesta pengar som vi tog gick till renovering,en helt ny bil och möbler. Ingen inslag missbruk är inblandad,vi har inga anmärkningar.
Inkomst mannen 450 000
Jag ca 300 000
Då skulle jag byta bank till Nordea. Boka tid med bolånehandläggare. De kan t.o.m. höja bolånet för att baka in en del. Starta där. Se till att de inte tar en upplysning förrän de har kunnat ge en indikation på att de kan ta över lånet.

I samma sits. Räntan hos Nordax gick upp till 7,44% den här månaden. Vill byta, men 500k Blanco och 50k krediter gör att jag tror det blir svårt. Två barn och sambo CSN gör det jobbigt för KALP-kalkylen när inget från CSN räknas som inkomst. Känns som jag får vänta till sambon blir klar med studierna om 1,5 år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp