Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ni som har skuldsanering-fortsätter borgenärer sända räkningar till er?

Från den här månaden ser det ut som om jag också kommer att vara en av många som tvingas släppa sina skulder, då mitt aktivitetsstöd är nästan i samma storlek som kostnaden för skulderna.

Efter att jag blev arbetslös sålde jag alla mina tillgångar, men nu är alla dessa pengar slut och jag är fortfarande arbetslös.

Får bli löneutmätning och hoppas på skuldsanering i framtiden. Fick inte det för flera år sedan för huset hade övervärde. Dock inte så stor att skulderna kunde lösas in.

Har en fundering, läste på Kronofogdens hemsida att borgenärerna ibland fortsätter skicka fakturor till en fastän skulden finns med i en skuldsanering. Och att man måste vara vaksam på detta och bestrida dessa fakturor för de sänds annars vidare till kronofogden…som tar ifrån en pengarna och dessa är svåra att få tillbaka när borgenärer väl fått dem.

Låter fullständig bisarrt i mina öron. Men förstår att kronofogden inte kan veta om det är en ny skuld eller en som ingår i skuldsaneringen, om man inte bestrider fakturan. Tycker inte mig ha läst något om detta på forumet.

Finns de några här som har erfarenhet av detta? För när man läser i forumet låter det som allt är frid och frejd när löneutmätning/skuldsaneringen sätter igång, men jag har hört från andra, med löneutmättning, att skulderna säljs vidare och man har jättesvårt att hålla koll på vilken skuld de sänder faktura om.

Att man blir dränkt i påminnelser samt inkassobrev är jag medveten om, efter allt jag läst i forumet.

Förra gången, för några år sedan, när jag inte kunde betala, innan jag lyckades sälja huset, var jag i kontakt med borgenärerna vilka mer än gärna ville hjälpa mig…genom att ge mig ytterligare lån med sämre villkor och högre ränta.

Denna gång tänker jag inte öppna ett brev eller email-bara meddela att jag inte lyckats få ihop att betala skulderna. Och vänta på att de hamnar hos Kronofogden och det kommer brev därifrån. Tänker inte öppna något brev alls som det inte står kronofogden på. Jag kan helt enkelt inte trolla fram pengarna jag behöver till skulderna. Får dessutom bättre ekonomi med löneutmätning.

Lånade en bok på biblioteket som heter: ” Skuldsatt : om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé ” av journalisten Lena Pettersson. Skulder, de som inte blir betalda, är tydligen big business. Inte undra på att dessa skulder säljs runt och det verkar inte saknas köpare…för man tjänar pengar på avgifterna till skulderna. Bästa kunden är den man kan sända räkning till fram till dennes grav...eller via löneutmättning i all evighet.

Ingår ursprungliga skulden i skusan är det inget bry sig om, då kan man bara hänvisa till det, är som du säger
att skulder säljs vidare till nya bolag, men vet man om att inga nya skulder tagits efter att skusan kört igång så ingår ju allt i den.
Har också för mig att efter jag fått brev och loggat in på deras sida, så står det att skulden ingår i skuldsaneringsärende.

Här är texten jag syftade på:
"Om du får ett krav på betalning som du inte håller med om, måste du invända mot (bestrida) kravet. Ett skäl till att invända är exempelvis att skulden ingår i din skuldsanering. Om du inte invänder kan vi fastställa kravet genom ett beslut (utslag). Blir kravet fastställt kan den som vill ha betalt ansöka om vår hjälp med att driva in skulden. "

Här är texten jag syftade på:
"Om du får ett krav på betalning som du inte håller med om, måste du invända mot (bestrida) kravet. Ett skäl till att invända är exempelvis att skulden ingår i din skuldsanering. Om du inte invänder kan vi fastställa kravet genom ett beslut (utslag). Blir kravet fastställt kan den som vill ha betalt ansöka om vår hjälp med att driva in skulden. "
och då invänder man med orsak av att skulden ingår i skuldsanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp