Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När gör KFM hembesök?!

Hej.

Har fått mitt första KF-ärende, vinstskatt på 240k.

Förmodligen trillar ett lån in på 195k (förfaller hos inkasso imorgon) nästa vecka också till KF.

Kommer släppa allt och söka skuldsanering (vilket kanske inte går pga skatteverket, men inget att förlora), så förmodligen kommer jag ha KFM-skulder på ca 2 mkr inom några veckor.

Min stora fråga är - när kommer KFM på besök och letar värdesaker? Jag är skriven i min lägenhet, men hyr ut den till en vän med sambo. Det vore oerhört oangenämt om KF knackade på dörren och frågade efter mig hos dem. Jag misstänker att det är oundvikligt. Förklarar jag för Kronofogden att jag inte bor där kommer de väl ändå åka dit för att säkerställa om det verkligen stämmer och leta värdesaker.

Har en lön på ca 50k brutto, och arbetsgivare har fått brev från KF att fylla i uppgifter inför löneutmätning. Det fick dem i tisdags.

Finns det anledning att ringa KF och meddela att jag inte bor på adressen jag är skriven hos (jag bor hos flickvännen)? Skiter de i att åka dit då?

Finns det en chans att de inte ens åker ut till lägenheten och letar värdesaker, eller gör de det i 10 av 10 fall?

Hur lång tid tog det innan de gjorde hembesök hos dig?

Hej.

Har fått mitt första KF-ärende, vinstskatt på 240k.

Förmodligen trillar ett lån in på 195k (förfaller hos inkasso imorgon) nästa vecka också till KF.

Kommer släppa allt och söka skuldsanering (vilket kanske inte går pga skatteverket, men inget att förlora), så förmodligen kommer jag ha KFM-skulder på ca 2 mkr inom några veckor.

Min stora fråga är - när kommer KFM på besök och letar värdesaker? Jag är skriven i min lägenhet, men hyr ut den till en vän med sambo. Det vore oerhört oangenämt om KF knackade på dörren och frågade efter mig hos dem. Jag misstänker att det är oundvikligt. Förklarar jag för Kronofogden att jag inte bor där kommer de väl ändå åka dit för att säkerställa om det verkligen stämmer och leta värdesaker.

Har en lön på ca 50k brutto, och arbetsgivare har fått brev från KF att fylla i uppgifter inför löneutmätning. Det fick dem i tisdags.

Finns det anledning att ringa KF och meddela att jag inte bor på adressen jag är skriven hos (jag bor hos flickvännen)? Skiter de i att åka dit då?

Finns det en chans att de inte ens åker ut till lägenheten och letar värdesaker, eller gör de det i 10 av 10 fall?

Hur lång tid tog det innan de gjorde hembesök hos dig?
Man läser så olika här. Men vad jag förstått genom olika trådar i detta forum så äger man ingen fastighet eller någon bil av värde och har en lön som kan mätas ut är risken minimal att dom gör hembesök? Har jag förstått detta rätt ?

Man läser så olika här. Men vad jag förstått genom olika trådar i detta forum så äger man ingen fastighet eller någon bil av värde och har en lön som kan mätas ut är risken minimal att dom gör hembesök? Har jag förstått detta rätt ?

Låter ju fantastiskt isf. Isf får jag betta på det. Jag har en bra lön de kommer utmäta så hoppas de kommer nöja sig med detta.

Var iaf inne och ändrade bostadsadress till där jag bor på KFs hemsida nu så känns som väldigt låg sannolikhet att de besöker hyresgästerna.

Tack för återkopplingen, har någon annan syn/erfarenhet får man gärna dela med sig.

Bedömer man att det finns egendom som kan utmäta så kommer man.

Kommer man ut till dig och märker att du inte bor där kommer kfm anmäla till skatteverket att folkbokföringen är felaktig.

Det görs absolut inte i 10 fall av 10.
Jag skulle tro att det är mindre än en på 100

jag är skriven i min lägenhet, men hyr ut den till en vän med sambo.
Folkbokföringsbrott är ju något du inte borde pyssla med :)
Skriv dig på den adressen du faktiskt bor på, så slipper din vän få oväntat besök. (detta görs hos SKV).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp