Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När försvinner kreditkort från UC efter avslut?

Hej?! Har ringt in och avslutad mitt Swedbank gold kreditkort. Den försvann från appen. Dock så står den fortfarande med i UC som beviljad kredit nu efter en vecka sedan avslutet.

behöver jag göra något mer för att krediten skall försvinna från UC?

Det jag gjorde:
Betalade in utnyttjad kredit:
Ringde och bad de avsluta krediten helt och hållet:
Såg att den försvann från ”mina kort” i appen:

5 dagar senare står den kvar som outnyttjad kredit på min uc.

Det brukar göras en uppdatering i mitten/slutet på månaden på uc.

Hej?! Har ringt in och avslutad mitt Swedbank gold kreditkort. Den försvann från appen. Dock så står den fortfarande med i UC som beviljad kredit nu efter en vecka sedan avslutet.

behöver jag göra något mer för att krediten skall försvinna från UC?

Det jag gjorde:
Betalade in utnyttjad kredit:
Ringde och bad de avsluta krediten helt och hållet:
Såg att den försvann från ”mina kort” i appen:

5 dagar senare står den kvar som outnyttjad kredit på min uc.
Mitt kort är avslutad för mer en ett år sedan men det syns fortfarande på Kreddy!

Mitt kort är avslutad för mer en ett år sedan men det syns fortfarande på Kreddy!
Jaha, dock så syns min fortfarande på minuc.

behöver söka nämligen 300.000kr, samla 40.000kr och behålla 260.000kr.

årsinkomst ca 630.000kr
Underskott 19.000kr
Blanko 40.000kr som skall samlas
1 förfrågan handelsbanken utan synlig summa
Kreditkollen anger poängen 4.8 mindre bra

Mindre bra kan väl härledas till att jag brukar maxa kreditkorten varje månad men betala av den hela varje månad igen. Kan inte se någon annan anledning än detta då jag inte har övriga skulder eller något negativt alls.

Kreditkort brukar uppdateras inom några dagar på UC. Borde synas att det är avslutat inom kort. Förändringar av kreditkort är inte som blanco som enbart uppdateras i mitten på nästkommande månad.

Kreditkort brukar uppdateras inom några dagar på UC. Borde synas att det är avslutat inom kort. Förändringar av kreditkort är inte som blanco som enbart uppdateras i mitten på nästkommande månad.
Men jag antar att jag får ändå vänta ett tag på att mitt kreditbetyg skall gå ner?

har nu mindre bra 4.8 fastän:

årsinkomst 630k
2 blanko på totalt 40K som är 5 år gamla och välskötta.
1 förfrågan pga bolån förfrågan hos handelsbanken.

tycker du att det är negativt att söka 300K nu?

Syns den även som använd/utnyttjad kredit eller "bara" som beviljad (men nollad). Jag tycker helt klart du ska avvakta några dagar.

Att säga upp en kredit är i och för sig inte automatiskt bra för betyget. Men att betala ner en högt använd kredit kan göra underverk.

Edit. Såg nu att den står kvar som outnyttjad. Det i sig bör inte ge dig ett så lågt betyg som du har, det är ofta bra för betyget till och med. Förmodligen kommer ditt betyg hoppa upp ordentligt vid månadsuppdateringen som brukar komma i mitten av månaden.

Senast ändrad:
Syns den även som använd/utnyttjad kredit eller "bara" som beviljad (men nollad). Jag tycker helt klart du ska avvakta några dagar.

Att säga upp en kredit är i och för sig inte automatiskt bra för betyget. Men att betala ner en högt använd kredit kan göra underverk.
Den är nollad, brukade nolla den vid varje löning. Ja jag får nog avvakta, hade 0.2 för 6mån sen, och inget förändrat förutom att jag ansökte om lånelöfte för bolån sedan backade ut. Tänk att betyget ska gå till mindre bra från utmärkt bara för det.

Den är nollad, brukade nolla den vid varje löning. Ja jag får nog avvakta, hade 0.2 för 6mån sen, och inget förändrat förutom att jag ansökte om lånelöfte för bolån sedan backade ut. Tänk att betyget ska gå till mindre bra från utmärkt bara för det.
Att det kan ha så sjukt stor negativ inverkan, det låter ju konstigt:-(. Tycker det låter som om du har en sund situation i siffrorna. En ff brukar inte vara någon större katastrof för betyget, speciellt inte om den är mer än 6 månader gammal.

För att vara mer tydlig gällande mitt tidigare inlägg om när förändringar av kreditkort syns på UC.

Om du använder kreditkortet så kommer den som tar en upplysning på dig se detta. Kreditkorten uppdateras nästan dagligen gällande nyttjad kredit hos uc MEN.. uc scoren påverkas inte löpande då det är avläsningen som sker den sista varje månad som ligger till grund för UC betyget/score. Så är kortet nollat 2025-08-31 exempelvis så kommer UC-betyget utgå från detta när den uppdateras någon gång mellan 10-20 sept oavsett om du där och då har nyttjat hela din kredit och det även syns på UC.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp