- Meddelanden
- 12 088
- Mottagna reaktioner
- 8 488
- Poäng
- 5 497
Ofta känns det som att det är ett steg fram och två steg back. Backslag nu igen men den här gången har jag tyvärr ställt till det för min sambo! Pga mig har han fått anmärkning om missbrukad kredit i sitt uc. Anmärkningen är från Ikano banken!!!! Surt som f*n! Vi hade var sitt Ikea kort där med liten kredit som vi har betalat på i åratal, min skuld var på ca 3000 kr och hans på ca 4600 kr, under åren har det hänt att vi legat efter med betalningar men aldrig mer än två månader åt gången och alltid betalat ikapp. Nu låg vi efter för nov och dec och de ringde och sa att vi måste betala senast sista januari. Alltså då skulle vi betala för nov, dec och jan. Men tyvärr klarade jag inte att betala för 6 månader (3 månader var) utan betalade in för nov och dec för mig och för min sambo. Sen som jag berättade är tidigare kom brev att krediten och korten blivit uppsagda och det gått till Lindorff. Fick avbetalningsplan hos Lindorff och igår kom brev från Uc att Ikano rapporterat missbrukad kredit. Eftersom det är jag som betalar alla räkningar så känner jag att jag skulle betala allt hans så bara jag skulle släpa efter men nu är det för sent att vara efterklok tyvärr.
Det är min sambo som står för den fasta inkomsten hemma och det är verkligen så olyckligt att han nu fått denna anmärkning då vi är beroende ibland av att han kan köpa ngt på avbetalning eller ta ett lån. Tack och lov att han fick ett Ica lån i höstas när vår bil pajade samt att vi hann köpa en tvätt maskin för två veckor sedan när den vi haft i 10 år gick sönder.
Men det jag undrar är följande:
1. Hur på verkar denna anmärkning (som ska ligga synlig i tre år) hans möjligheter att köpa ngt på avbetalning? Vi har tänkt köpa e n diskmaskin när vi betalat klart tvättmaskinen, vår diskmaskin gick sönder för ca 6 månader sedan!
2. Syns anmärkningen bara i uc eller i alla andra upplysningsföretag?
3. Om ngt skulle hända och han behöver ta ett lån med uc, blir han nekad automatiskt pga anmärkningen om missbrukad kredit? Han har god ekonomi, fast jobb, inkomst strax under 500 000 kr, inga anmärkningar eller skuldsaldo, blanco ca 200 000 kr och bostadslån som vi båda står på.
Känns så himla surt att jag ställt till det så för honom, allt med ekonomin är helt och hållet mitt fel.
Och precis nu när det börjar ljusna lite mer för mig! Ikano vet hur mycket jag har kämpat att klara av betalningarna, har aldrig blivit så barskt bemött som hos dem, ändå tjänar de stora pengar på räntan på alla avbetalningar! Ska tillägga att vi inte köpt ngt på Ikea på minst 6 år och då var vår ekonomi starkare. Kunde de inte låta bli att sparka på oss!
Det är min sambo som står för den fasta inkomsten hemma och det är verkligen så olyckligt att han nu fått denna anmärkning då vi är beroende ibland av att han kan köpa ngt på avbetalning eller ta ett lån. Tack och lov att han fick ett Ica lån i höstas när vår bil pajade samt att vi hann köpa en tvätt maskin för två veckor sedan när den vi haft i 10 år gick sönder.
Men det jag undrar är följande:
1. Hur på verkar denna anmärkning (som ska ligga synlig i tre år) hans möjligheter att köpa ngt på avbetalning? Vi har tänkt köpa e n diskmaskin när vi betalat klart tvättmaskinen, vår diskmaskin gick sönder för ca 6 månader sedan!
2. Syns anmärkningen bara i uc eller i alla andra upplysningsföretag?
3. Om ngt skulle hända och han behöver ta ett lån med uc, blir han nekad automatiskt pga anmärkningen om missbrukad kredit? Han har god ekonomi, fast jobb, inkomst strax under 500 000 kr, inga anmärkningar eller skuldsaldo, blanco ca 200 000 kr och bostadslån som vi båda står på.
Känns så himla surt att jag ställt till det så för honom, allt med ekonomin är helt och hållet mitt fel.
Och precis nu när det börjar ljusna lite mer för mig! Ikano vet hur mycket jag har kämpat att klara av betalningarna, har aldrig blivit så barskt bemött som hos dem, ändå tjänar de stora pengar på räntan på alla avbetalningar! Ska tillägga att vi inte köpt ngt på Ikea på minst 6 år och då var vår ekonomi starkare. Kunde de inte låta bli att sparka på oss!