Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Missbrukad kredit

Ofta känns det som att det är ett steg fram och två steg back. Backslag nu igen men den här gången har jag tyvärr ställt till det för min sambo! Pga mig har han fått anmärkning om missbrukad kredit i sitt uc. Anmärkningen är från Ikano banken!!!! Surt som f*n! Vi hade var sitt Ikea kort där med liten kredit som vi har betalat på i åratal, min skuld var på ca 3000 kr och hans på ca 4600 kr, under åren har det hänt att vi legat efter med betalningar men aldrig mer än två månader åt gången och alltid betalat ikapp. Nu låg vi efter för nov och dec och de ringde och sa att vi måste betala senast sista januari. Alltså då skulle vi betala för nov, dec och jan. Men tyvärr klarade jag inte att betala för 6 månader (3 månader var) utan betalade in för nov och dec för mig och för min sambo. Sen som jag berättade är tidigare kom brev att krediten och korten blivit uppsagda och det gått till Lindorff. Fick avbetalningsplan hos Lindorff och igår kom brev från Uc att Ikano rapporterat missbrukad kredit. Eftersom det är jag som betalar alla räkningar så känner jag att jag skulle betala allt hans så bara jag skulle släpa efter men nu är det för sent att vara efterklok tyvärr.

Det är min sambo som står för den fasta inkomsten hemma och det är verkligen så olyckligt att han nu fått denna anmärkning då vi är beroende ibland av att han kan köpa ngt på avbetalning eller ta ett lån. Tack och lov att han fick ett Ica lån i höstas när vår bil pajade samt att vi hann köpa en tvätt maskin för två veckor sedan när den vi haft i 10 år gick sönder.

Men det jag undrar är följande:

1. Hur på verkar denna anmärkning (som ska ligga synlig i tre år) hans möjligheter att köpa ngt på avbetalning? Vi har tänkt köpa e n diskmaskin när vi betalat klart tvättmaskinen, vår diskmaskin gick sönder för ca 6 månader sedan!

2. Syns anmärkningen bara i uc eller i alla andra upplysningsföretag?

3. Om ngt skulle hända och han behöver ta ett lån med uc, blir han nekad automatiskt pga anmärkningen om missbrukad kredit? Han har god ekonomi, fast jobb, inkomst strax under 500 000 kr, inga anmärkningar eller skuldsaldo, blanco ca 200 000 kr och bostadslån som vi båda står på.

Känns så himla surt att jag ställt till det så för honom, allt med ekonomin är helt och hållet mitt fel.
Och precis nu när det börjar ljusna lite mer för mig! Ikano vet hur mycket jag har kämpat att klara av betalningarna, har aldrig blivit så barskt bemött som hos dem, ändå tjänar de stora pengar på räntan på alla avbetalningar! Ska tillägga att vi inte köpt ngt på Ikea på minst 6 år och då var vår ekonomi starkare. Kunde de inte låta bli att sparka på oss!

Den syns på UC och då främst för banker och kreditinstitut. Jag har vandrar den hårda vägen tyvärr och inte fått något på avbetalning under den perioden jag hade det. Också för att jag inte visste och ingen upplyste om att bankkrediter/lån till inkasso innebär missbrukad kredit/kontokredit.

Jag kan ju ha blivit nekad kredit av andra skäl under den perioden men hade i övrigt god ekonomi och inga betalningsanmärkningar. Alla ser inte informationen dock.

Den syns på UC och då främst för banker och kreditinstitut. Jag har vandrar den hårda vägen tyvärr och inte fått något på avbetalning under den perioden jag hade det. Också för att jag inte visste och ingen upplyste om att bankkrediter/lån till inkasso innebär missbrukad kredit/kontokredit.
Attans också! Så irriterande när det gäller så sketet belopp på 4-5 000 kr!

Undrar om Elgiganten tar en full uc när man köper på avbetalning där eller om de nöjer sig med mindre upplysning.
Jag mår så dåligt över detta, för min del kan jag ta det men att förstöra så för ngn annan känns hur grymt som helst! Det är bara att bita ihop i tre år nu'rå!

Attans också! Så irriterande när det gäller så sketet belopp på 4-5 000 kr!

Undrar om Elgiganten tar en full uc när man köper på avbetalning där eller om de nöjer sig med mindre upplysning.
Jag mår så dåligt över detta, för min del kan jag ta det men att förstöra så för ngn annan känns hur grymt som helst! Det är bara att bita ihop i tre år nu'rå!

Elgiganten kör full upplysning, eller, handelsbanken finans gör det åt dem.

Diskmaskin på typ tretti.se borde funka, dom kör väl klarna eller qliro, och dom kör creditsafe.

1. Hur på verkar denna anmärkning (som ska ligga synlig i tre år) hans möjligheter att köpa ngt på avbetalning? Vi har tänkt köpa e n diskmaskin när vi betalat klart tvättmaskinen, vår diskmaskin gick sönder för ca 6 månader sedan!
Det blir omöjligt hos alla som tar UC. Det bör däremot fungera fint hos alla som använder andra upplysningsföretag. Just diskmaskin så verkar precis som Lasseman skriver ovan tretti var ett gångbart alternativ (eller CDON, samma leverantör men bättre om man har Refunder). Det bästa är väl dock att lägga undan en slant motsvarande månadsbeloppet på en avbetalning tills ni kan köpa den kontant? Sa han som aldrig haft en diskmaskin ;)

Tack för era svar, vad skulle jag gjort utan er :)
På Elgiganten har min sambo en beviljad kredit på 5000 kr sedan flera år tillbaka, den har jag alltid skött. Det fanns bara 400 kr kvar att betala tillbaka på krediten när vi köpte tvättmaskinen, då tog de ingen ny upplysning.

Någon som vet om den sen tidigare beviljade krediten kommer att rycka när vi betalat av tvättmaskinen om 11 månader?

Och ni menar att anmärkningen "bara" syns hos dem som tar full Uc? Gör Resursbank det?

Varför väger en sådan anmärkning om missbrukad kredit lika tungt som betalningsanmärkning? Jag menar om det inte finns någon betalningsanmärkning betyder ju att man betalat/betalar av på krediten hos t ex ett inkassobolag?
I så fall vad är skillnaden mellan anmärkning om missbrukad kredit och betalningsanmärkning i bankernas ögon?

Tycker det är ett väl hårt straff att dras med detta i hela tre år! Skyller inte ifrån mig men jag har kämpat med näbbar och klor i fem år för att komma på rätt väg, jag har gjort allt i min makt och lite till, har ibland fått prioritera mellan bröd eller tandkräm, vår yngsta är uppväxt på kläder från Second hand, har alltid ringt alla berörda som inte får sina pengar i tid och har ändå alltid betalat. Började ljusna liiiite för mig nu sedan ett par månader tillbaka så det Ikano banken gjorde är ett hårt slag (återigen vill jag inte skylla ifrån mig men tycker att de kunde nöja sig med Lindorff när det gällde EN månads försenad belopp som dessutom bara var 3 dagar försenat!) Jag kan inget annat än gråta!

Här kan du läsa om skillnaden mellan missbrukad kredit och betalningsanmärkning http://www.tagstilling.nu/ekonomi/skillnaden-mellan-missbrukad-kredit-och-en-betalningsanmarkning . Så här säger UC om kredit och missbruksregistret https://www.uc.se/foretag/tjanster/...ysningar/kredit--och-missbruksregistret-.html Jag förstår att det känns som att du kämpar i motvind hela tiden och att så fort du tagit några steg framåt så tar du lika många eller fler bakåt igen. Det tar så mycket ork och kraft av en själv att alltid bära med sig denna oro att missa något någon månad och det känns som ångesten äter upp en när det är som värst. Jag sänder dig ett gäng cyberkramar och hoppas att det löser sig så smärtfritt som möjligt med ny diskmaskin.

Här kan du läsa om skillnaden mellan missbrukad kredit och betalningsanmärkning http://www.tagstilling.nu/ekonomi/skillnaden-mellan-missbrukad-kredit-och-en-betalningsanmarkning . Så här säger UC om kredit och missbruksregistret https://www.uc.se/foretag/tjanster/...ysningar/kredit--och-missbruksregistret-.html Jag förstår att det känns som att du kämpar i motvind hela tiden och att så fort du tagit några steg framåt så tar du lika många eller fler bakåt igen. Det tar så mycket ork och kraft av en själv att alltid bära med sig denna oro att missa något någon månad och det känns som ångesten äter upp en när det är som värst. Jag sänder dig ett gäng cyberkramar och hoppas att det löser sig så smärtfritt som möjligt med ny diskmaskin.
Tack, och problemet är verkligen inte en ny diskmaskin, vi hade tänkt att inte köpa en förrän vi betalat av för tvättmaskinen, går ju att diska för hand vilket vi nu gjort i ca 6 månader (tänk att både bil, tvätt och diskmaskin la av ungefär samtidigt!!) plus att jag pga all stress håller på att tappa tänderna och har fått genomgå behandling och operation för 15 000 kr + att jag måste fortsätta med behandling minst 2 ggr pr år, tack och lov att det finns försäkring så jag inte behöver betala hela beloppet men det anstränger ekonomin ytterligare ändå!

Jag är djupt nere nu igen men tror att om några dagar när jag återhämtat mig från backslaget så är jag på banan igen och fajtas! Hoppas det i a f!

Stödet man får här betyder så mycket! är det ngn som vet hur det är så är det ni här!

kram till alla er som kämpar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp